CG-Raad wil meer kwaliteit in speciaal vervoer
Op donderdag 29 januari vergaderde de Tweede Kamer opnieuw over het
contractvervoer. Contractvervoer bestaat uit alle vormen van speciaal
vervoer, onder meer Valys, regiotaxi, leerlingenvervoer en zittend
ziekenvervoer.
Tijdens het Algemeen Overleg is gesproken over het Handboek Aanbestedingen
Contractvervoer. Daarnaast bespraken de Tweede Kamerleden de kwaliteitseisen
voor het contractvervoer. Bij het overleg waren de staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat, mevrouw Huizinga, en de staatssecretaris van VWS,
mevrouw Bussemaker, aanwezig.
Handboek Aanbestedingen Contractvervoer
In het Handboek Aanbestedingen Contractvervoer komen aanbevelingen te staan
voor alle partijen die met contractvervoer te maken hebben, zoals gemeenten,
vervoerders én de klanten zelf. Met het handboek is het voor alle partijen
beter mogelijk om afspraken te maken over de kwaliteit van het vervoer.
Daarnaast is het handboek een hulpmiddel, waarmee afspraken beter nagekomen
kunnen worden. Het handboek helpt platforms, lokale
gehandicaptenorganisaties en reizigers bij hun inspraak over de kwaliteit
van het vervoer. Het handboek wordt gemaakt mede naar aanleiding van de
aanbevelingen uit het zwartboek dat CG-Raad, ANBO en FNV vorig jaar aan de
politiek hebben aangeboden. Het handboek zal in de zomer van 2009 klaar
zijn.
Geen verplichtingen in het handboek?
Volgens de staatssecretarissen hoeven de aanbevelingen in het handboek niet
verplicht te worden. Dat betekent dat de vervoerders en de aanbestedende
partijen de inhoud naast zich neer kunnen leggen. De staatssecretarissen
verwachten dat dit niet zal gebeuren. Staatssecretaris Huizinga gaf wel aan
dat er gewerkt gaat worden aan een kwaliteitsmonitor. Daarin worden de
kwaliteitseisen per regeling vastgelegd. De vervoerders zijn echter
voorlopig niet verplicht om aan de monitor deel te nemen.
Politiek wil wel verplichtingen
Diverse politieke partijen willen wél een aantal onderdelen verplicht
stellen. Zij hebben niet zoveel vertrouwen in een handboek met vrijblijvende
aanbevelingen. Een aantal Kamerleden heeft daarom aangekondigd dat zij
moties willen indienen. Het indienen van de moties gebeurt donderdag 5
februari. De CG-Raad roept Kamerleden op om bij het indienen van de moties
de eisen van de CG-Raad te betrekken.
Geef de klant inspraak bij het handboek
De CG-Raad is van mening dat het opstellen van een handboek een goede eerste
stap is. De CG-Raad wil ook dat vooral klanten bij het opstellen betrokken
worden. De klanten moeten zelf kunnen aangeven wat zij belangrijk vinden bij
het doelgroepenvervoer. Ook moeten zij kunnen aangeven wat voor hen
voldoende kwaliteit is. Om die reden organiseert Stichting OPC een aantal
bijeenkomsten voor gebruikers in februari en maart. Via de website van de
CG-Raad kunnen mensen zich aanmelden voor deze bijeenkomsten. (link naar
bericht 20 januari) Aanmelden kan nog steeds. De uitkomsten van de
gebruikersbijeenkomsten worden in het handboek betrokken.
Hoe kom je tot hogere kwaliteit?
Het handboek alleen is voor CG-Raad niet voldoende. Er moeten ook
verplichtingen komen om de kwaliteit van het vervoer echt te verbeteren. De
CG-Raad wil de volgende drie punten in elk geval verplicht stellen:
1. Minimumeisen ten aanzien van kwaliteit.
In alle vervoersvormen zullen tenminste minimumeisen voor de
kwaliteit moeten worden gesteld. Deze minimumeisen moeten ook in
de contracten met vervoerders worden opgenomen. Deze eisen moeten
in samenspraak met de gebruikers worden vastgesteld.
2. Inspraak van gebruikersgroepen en gebruikersorganisaties wettelijk
regelen Gebruikers mogen niet worden gepasseerd bij de
totstandkoming van vervoerscontracten. Bij het totstandkomen van
nieuwe contracten voor vervoer (de aanbesteding), bij het maken
van afspraken over de uitvoering met vervoerders en het
controleren daarvan moeten gebruikers worden betrokken. De CG-Raad
wil dat de inspraak van gebruikers in de wet wordt vastgelegd.
3. Een landelijke kwaliteitsmonitor Maak en gebruik een verplichte,
landelijke kwaliteitsmonitor. Deze monitor kan de kwaliteit meten
die vervoerders per regeling echt leveren. De overheid moet
vervoerders verplichten om vooraf vastgestelde, betrouwbare en
controleerbare informatie over de geleverde kwaliteit aan te
leveren voor de monitor. De resultaten van de monitor moeten voor
iedereen beschikbaar en openbaar zijn.
(Geplaatst: 3 februari 2009)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland