Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

CG-Raad wil meer kwaliteit in speciaal vervoer

Op donderdag 29 januari vergaderde de Tweede Kamer opnieuw over het contractvervoer. Contractvervoer bestaat uit alle vormen van speciaal vervoer, onder meer Valys, regiotaxi, leerlingenvervoer en zittend ziekenvervoer.

Tijdens het Algemeen Overleg is gesproken over het Handboek Aanbestedingen Contractvervoer. Daarnaast bespraken de Tweede Kamerleden de kwaliteitseisen voor het contractvervoer. Bij het overleg waren de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Huizinga, en de staatssecretaris van VWS, mevrouw Bussemaker, aanwezig.

Handboek Aanbestedingen Contractvervoer

In het Handboek Aanbestedingen Contractvervoer komen aanbevelingen te staan voor alle partijen die met contractvervoer te maken hebben, zoals gemeenten, vervoerders én de klanten zelf. Met het handboek is het voor alle partijen beter mogelijk om afspraken te maken over de kwaliteit van het vervoer. Daarnaast is het handboek een hulpmiddel, waarmee afspraken beter nagekomen kunnen worden. Het handboek helpt platforms, lokale gehandicaptenorganisaties en reizigers bij hun inspraak over de kwaliteit van het vervoer. Het handboek wordt gemaakt mede naar aanleiding van de aanbevelingen uit het zwartboek dat CG-Raad, ANBO en FNV vorig jaar aan de politiek hebben aangeboden. Het handboek zal in de zomer van 2009 klaar zijn.

Geen verplichtingen in het handboek?

Volgens de staatssecretarissen hoeven de aanbevelingen in het handboek niet verplicht te worden. Dat betekent dat de vervoerders en de aanbestedende partijen de inhoud naast zich neer kunnen leggen. De staatssecretarissen verwachten dat dit niet zal gebeuren. Staatssecretaris Huizinga gaf wel aan dat er gewerkt gaat worden aan een kwaliteitsmonitor. Daarin worden de kwaliteitseisen per regeling vastgelegd. De vervoerders zijn echter voorlopig niet verplicht om aan de monitor deel te nemen.

Politiek wil wel verplichtingen

Diverse politieke partijen willen wél een aantal onderdelen verplicht stellen. Zij hebben niet zoveel vertrouwen in een handboek met vrijblijvende aanbevelingen. Een aantal Kamerleden heeft daarom aangekondigd dat zij moties willen indienen. Het indienen van de moties gebeurt donderdag 5 februari. De CG-Raad roept Kamerleden op om bij het indienen van de moties de eisen van de CG-Raad te betrekken.

Geef de klant inspraak bij het handboek

De CG-Raad is van mening dat het opstellen van een handboek een goede eerste stap is. De CG-Raad wil ook dat vooral klanten bij het opstellen betrokken worden. De klanten moeten zelf kunnen aangeven wat zij belangrijk vinden bij het doelgroepenvervoer. Ook moeten zij kunnen aangeven wat voor hen voldoende kwaliteit is. Om die reden organiseert Stichting OPC een aantal bijeenkomsten voor gebruikers in februari en maart. Via de website van de CG-Raad kunnen mensen zich aanmelden voor deze bijeenkomsten. (link naar bericht 20 januari) Aanmelden kan nog steeds. De uitkomsten van de gebruikersbijeenkomsten worden in het handboek betrokken.

Hoe kom je tot hogere kwaliteit?

Het handboek alleen is voor CG-Raad niet voldoende. Er moeten ook verplichtingen komen om de kwaliteit van het vervoer echt te verbeteren. De CG-Raad wil de volgende drie punten in elk geval verplicht stellen:


1. Minimumeisen ten aanzien van kwaliteit. In alle vervoersvormen zullen tenminste minimumeisen voor de kwaliteit moeten worden gesteld. Deze minimumeisen moeten ook in de contracten met vervoerders worden opgenomen. Deze eisen moeten in samenspraak met de gebruikers worden vastgesteld.


2. Inspraak van gebruikersgroepen en gebruikersorganisaties wettelijk regelen Gebruikers mogen niet worden gepasseerd bij de totstandkoming van vervoerscontracten. Bij het totstandkomen van nieuwe contracten voor vervoer (de aanbesteding), bij het maken van afspraken over de uitvoering met vervoerders en het controleren daarvan moeten gebruikers worden betrokken. De CG-Raad wil dat de inspraak van gebruikers in de wet wordt vastgelegd.


3. Een landelijke kwaliteitsmonitor Maak en gebruik een verplichte, landelijke kwaliteitsmonitor. Deze monitor kan de kwaliteit meten die vervoerders per regeling echt leveren. De overheid moet vervoerders verplichten om vooraf vastgestelde, betrouwbare en controleerbare informatie over de geleverde kwaliteit aan te leveren voor de monitor. De resultaten van de monitor moeten voor iedereen beschikbaar en openbaar zijn.

(Geplaatst: 3 februari 2009)

---