Verslag Landbouw- en Visserijraad van 19 januari 2009
03 februari 2009 - kamerstuk
Kamerbrief met informatie over de uitkomsten van de Landbouw- en
Visserijraad van 19 januari 2009. De Raad begon met een presentatie
over het werkprogramma van het Tsjechische voorzitterschap.
Geachte Voorzitter,
In deze brief informeer ik u over de uitkomsten van de Landbouw- en Visserijraad die op
19 januari jl. in Brussel plaatsvond.
Bij aanvang van de Raad presenteerde de nieuwe Tsjechische voorzitter het werkprogramma
voor de komende zes maanden. Vervolgens heeft de Commissie haar
aanbeveling aan de Raad toegelicht om de Commissie mandaat te geven voor onderhandelingen
over een lidmaatschap van de Europese Gemeenschap (EG) bij de
Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijnbereiding (OIV). De Commissie
presenteerde haar Mededeling over de verbeterde werking van de voedselvoorzieningsketen
in de Unie. Aansluitend heeft de Raad aan de hand van een questionnaire
gedebatteerd over een voorstel over de handel in duurzaam geproduceerd hout, gericht
op de verplichtingen van partijen die hout en hout-producten op de markt brengen. De
Raad heeft eveneens gesproken over de markttoela-ting van genetisch gemodificeerd
raapzaad (T45) en een genetisch gemodificeerde anjer. Onder het agendapunt "diversen"
heeft de Raad kennisgenomen van diverse verzoeken van een aantal lidstaten over een
drietal thema's: de situatie op de zuivelmarkt en herintroductie van exportrestituties;
tijdelijke verruiming van voorwaarden voor het plattelandsontwikkelingsprogramma en
het visserijfonds in het kader van de economische situatie en het instellen van exportrestituties
voor varkensvlees.
Met de goedkeuring van de lijst van A-punten, heeft de Raad het politiek akkoord over de
health check van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) definitief vastgesteld. De
Raad heeft niet meer over het akkoord gediscussieerd. Twee lidstaten hebben tegen het
politiek akkoord gestemd en kort hun belangrijkste bezwaren tegen het eindresultaat
toegelicht. Hun bezwaren hebben voornamelijk betrekking op de verdeling van middelen
tussen de oude en de nieuwe lidstaten. Zoals ik in het verslag van de Landbouw- en
Visserijraad van 18-20 november 2008 heb geschreven, komt het totale pakket in
belangrijke mate tegemoet aan de Nederlandse wensen. Daarom ben ik blij dat de Raad
het pakket nu definitief heeft vastgesteld en dat de lidstaten kunnen werken aan de
implementatie van het akkoord.
Zoals ik uw Kamer heb toegezegd, zal ik u uiterlijk op 1 mei van dit jaar informeren over
mijn inzet voor de uitwerking van de health check in Nederland.
Programma Tsjechisch voorzitterschap
De voorzitter heeft kort de belangrijkste thema's van het Tsjechische voorzitterschap
toegelicht. Ik noem er enkele. Het voorzitterschap voorziet tijdens de informele
Landbouwraad van begin juni een discussie over de toekomst van het GLB, zonder daarbij
vooruit te willen lopen op de begrotingsherziening. De voorzitter gaf aan een modern GLB
voor te staan in een Europese Unie waar voor alle lidstaten vergelijkbare voorwaarden
gelden. Gelieerd aan dit onderwerp is de discussie over herdefiniëring van het begrip
"gebieden met een natuurlijke handicap". Naar verwachting zal de Commissie hierover
een Mededeling publiceren in de eerste helft van dit jaar.
Een ander belangrijk dossier de komende maanden is het kwaliteitsbeleid voor landbouwproducten
(Groenboek van de Europese Commissie). Het voorzitterschap heeft de intentie
de discussie over dit Groenboek voort te zetten met als doel tot Raadsconclusies te komen.
Vereenvoudiging van regelgeving is een belangrijk algemeen thema, zowel in het
landbouwbeleid als het visserijbeleid. Tot slot ben ik blij dat duurzame bosbouw, de
handel in duurzaam hout en het bestrijden van (de handel in) illegaal hout op het
prioriteitenlijstje van het voorzitterschap staan.
Lidmaatschap van de Europese Gemeenschap bij de Internationale Organisatie voor
Wijnbouw en Wijnbereiding (OIV)
Commissaris Fischer Boel heeft kort een toelichting gegeven op haar voorstel om de
Europese Gemeenschap lid te laten worden van de OIV en heeft de Raad om mandaat
daartoe verzocht. De OIV is een intergouvernementele wetenschappelijke en technische
organisatie die zich onder andere ten doel heeft gesteld bij te dragen aan het harmoniseren
van bestaande en opstellen van nieuwe internationale normen op het gebied van
oenologische procedés. De meeste lidstaten zijn net als Nederland ook zelf lid van de OIV.
Met de nieuwe gemeenschappelijke marktordening wijn is het OIV een belangrijke rol
toegekend als primair referentieorgaan voor de Commissie bij het beoordelen van nieuwe
praktijken van wijnbereiding in de EU. De Gemeenschap heeft exclusieve bevoegdheid op
het gebied van regelgeving in de wijnsector en vrijwel alle terreinen waarop de OIV actief
is, vallen onder de bevoegdheid van de Gemeenschap. Daarnaast is de Europese Unie de
grootste producent, importeur en exporteur van wijn ter wereld.
Een aantal van de belangrijke producerende lidstaten heeft aangegeven sceptisch te staan
tegenover dit voorstel. Zij willen liever de huidige status van de Gemeenschap als waarnemer
bij de OIV continueren. Andere lidstaten konden het voorstel steunen, waarbij
sommige het voorstel opperden om een meer geleidelijke weg te kiezen. Verder riep de
eventuele toekomstige verdeling van het stemrecht tussen de Commissie en de lidstaten
veel vragen op. Ik steun de inzet van de Commissie. Ten algemene vind ik dat voor internationale
organisaties die actief zijn op terreinen waar de Gemeenschap exclusieve
bevoegdheid heeft, een zelfstandig lidmaatschap van de Gemeenschap gepast is. Zeker
waar vrijwel alle terreinen waarop het OIV actief is onder de exclusieve bevoegdheid van
de Gemeenschap vallen, zoals ook het geval is in het kader van de WTO en de FAO.
Datum Kenmerk Vervolgblad
3 februari 2009 IZ. 2009/76 3
Mededeling over de voedselprijzen in Europa
De Commissaris is kort ingegaan op haar Mededeling over de forse stijging en daaropvolgende
daling van de landbouwgrondstoffen- en voedselprijzen in Europa in 2007 en
2008. Met haar Mededeling geeft de Commissie gevolg aan het verzoek van de Europese
Raad van juni 2008 om onder meer na te gaan wat de oorzaken zijn van de forse fluctuaties
van de voedselprijzen en nauwlettender de ontwikkeling van landbouwgrondstoffenen
voedselprijzen in het oog te houden. Het is de bedoeling dat de Europese Raad van
december 2009 zich opnieuw over deze problematiek buigt.
De Commissaris heeft aangegeven te verwachten dat er zich in de (nabije) toekomst meer
en grotere prijsschommelingen zullen voordoen en dat de landbouwsector hier op in
moet kunnen spelen. De health check van het GLB geeft de agrariërs deze mogelijkheid,
onder meer door de afschaffing van de verplichte braaklegging, de geleidelijke verhoging
van het melkquotum en het behoud van marktondersteunende maatregelen als vangnet
in noodgevallen. De Commissaris riep op bij een dalende prijstrend consumenten daar van
mee te laten profiteren en de producent bij prijsstijgingen. De Raad heeft de Mededeling
op hoofdlijnen verwelkomd en heeft zijn waardering uitgesproken voor de grondige
analyses die de Commissie heeft verricht. Veel lidstaten onderschrijven het idee van de
Commissie de markt en de prijsschommelingen nauwlettend te monitoren. De Raad heeft
gewaarschuwd voor het niet laten oplopen van de administratieve lastendruk en concurrentievervalsing
bij nieuwe wetgeving. De Raad was verdeeld over de vraag in hoeverre
juist verdere deregulering dan wel hernieuwde regulering gewenst is.
In de discussie heb ik aangegeven dat de voedselcrisis naar mijn oordeel voorlopig nog
niet voorbij is en dat de gevolgen van de voedselcrisis uiteindelijk misschien wel groter
zullen zijn dan die van de huidige financiële crisis, juist vanwege de grote prijsvolatiliteit
van de afgelopen en de komende periodes. De sterke schommelingen van de landbouwgrondstoffen-
en voedselprijzen tonen aan dat de werking van de Europese voedselvoorzieningketen
moet worden verbeterd. De markt moet meer concurrerend en efficiënter
worden. Ook betere regelgeving en een krachtdadige en consequente handhaving van
mededingingsregels en voorschriften voor consumentenbescherming kunnen bijdragen
aan de afdemping van al te sterke prijsschommelingen. De concurrentiekracht en het
innovatievermogen van de landbouwsector moeten worden versterkt. In de discussie over
de toekomstige inrichting van het GLB moeten we deze onderwerpen absoluut betrekken.
Het is goed dat de Commissie een stappenplan voorstelt dat op zowel nationaal als
communautair niveau met actieve betrokkenheid van alle belanghebbenden moet worden
uitgevoerd. In het huidige economische klimaat komt het er meer dan ooit op aan dat
neerwaartse bewegingen van prijzen aan de consument ten goede komen, evenals de
opwaartse prijsbewegingen aan de landbouwproducenten. Ik heb benadrukt dat uit recent
onderzoek van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) onder meer blijkt dat er bijvoorbeeld
in de tuinbouwketen nog geen sprake is van een gelijke verdeling van de marges in
de keten.
Ik heb tot slot opgeroepen de mededingingsregels op communautair niveau consequent
te handhaven, de regelgeving, die de werking van de interne markt belemmert kritisch te
bekijken en waar mogelijk af te schaffen.
Datum Kenmerk Vervolgblad
3 februari 2009 IZ. 2009/76 4
Ook dienen we in dit kader te blijven streven naar vermindering van administratieve
lasten voor bedrijfsleven en overheid. Bij de ideeën over prijsmonitoring maak ik mij
bijvoorbeeld zorgen of dit niet uit het oog wordt verloren. Ik heb mij in de Raad zelfs
afgevraagd of er überhaupt nieuwe regelgeving nodig is op het gebied van prijsmonitoring.
Markttoelating van genetisch gemodificeerd raapzaad & van genetisch
gemodificeerde anjers
De Raad was opnieuw verdeeld over een tweetal ontwerpbeschikkingen voor de markttoelating
van een tweetal genetisch gemodificeerde gewassen: genetisch gemodificeerd
raapzaad T45 (ACS-BN008-2) voor voedsel en diervoeder en een genetisch gemodificeerde
anjer (Dianthus caryophyllus L., line 123.8.12) als sierbloem. De Europese voedselveiligheidsautoriteit
EFSA heeft een positief advies uitgebracht over de veiligheid van deze twee
gewassen voor mens en milieu. In het permanent comité kon eerder geen gekwalificeerde
meerderheid worden behaald voor toelating op de Europese markt waardoor de
Commissie deze dossiers aan de Raad moet voorleggen.
Ik heb aangegeven dat Nederland de beoordeling van de EFSA onderschrijft en daarom
kan instemmen met de toelating van een genetisch gemodificeerde anjer en genetisch
gemodificeerd raapzaad T45 op de Europese markt. Verder heb ik nogmaals benadrukt dat
Nederland zich bewust is van de vragen die de toelating van ggo-gewassen oproept en dat
Nederland het met het oog hierop het van groot belang acht dat ook op Europees niveau
een discussie plaatsvindt over de maatschappelijke aspecten van teelt en toelating van
ggo's. Dit alles plaats ik ook in het licht van een bredere duurzaamheidsdiscussie. Voorts
heb ik aangedrongen om met voortvarendheid door te gaan met het ingezette proces om
te komen tot aanvullende richtsnoeren voor de risicoanalyse. Ook heb ik gewezen op de
op de conclusies die de Milieuraad in december 2008 heeft aangenomen. Tenslotte heb ik
aangegeven dat het natuurlijk belangrijk is dat we ons bewust zijn van de WTO-verplichtingen.
Verordening marktdeelnemers in hout en houtproducten
De Raad heeft aan de hand van een vragenlijst een oriënterend debat gevoerd over het
voorstel van de Commissie voor een Verordening over marktdeelnemers in hout en houtproducten.
De vragen hadden betrekking op de specificatie van de zorgvuldigheidseisen,
de beperking van de administratieve lastendruk, en de reikwijdte van de comitologie.
Het doel van deze verordening is om het bestaande beleidskader van de EU aan te vullen
en te versterken en de internationale bestrijding van illegale houtkap en de daarmee
samenhangende handel te ondersteunen. Marktdeelnemers worden verplicht om het
risico dat illegaal gekapt hout en producten daarvan op de markt worden gebracht tot een
minimum te beperken. Bepalend is daarbij het moment waarop hout en houtproducten
voor de eerste keer op de communautaire markt worden gebracht, ongeacht de
oorsprong ervan en uitgaande van het zorgvuldigheidsbeginsel. Commissaris Dimas van
Milieu gaf aan dat het voorstel conform de WTO-regels is opgesteld en heeft het voorstel
en de vragen kort toegelicht.
Datum Kenmerk Vervolgblad
3 februari 2009 IZ. 2009/76 5
De Raad heeft het voorstel verwelkomd en heeft het belang beaamd van het stimuleren
van de productie en de handel in duurzaam hout en de bestrijding van de handel in
illegaal hout. Vele lidstaten benadrukten dat er een krachtige Verordening moet komen
op raadsniveau, waarin onder meer duidelijk uitgewerkt moet worden wat de strekking is
van de zorgvuldigheidseisen. Verder heeft de Raad aangedrongen op het zoveel mogelijk
beperken van de administratieve lastendruk. Dit kan onder meer door het erkennen van
bestaande certificeringssystemen. Dit zijn uitgangspunten waar ik mij geheel in kan
vinden.
Ik heb aangegeven dat Nederland het voorstel in beginsel steunt en aandringt op een
snelle behandeling. Ik vind het van groot belang dat illegaal hout op de communautaire
markt wordt geweerd om zo een bijdrage te leveren aan het voorkomen van ontbossing.
Dit voorstel is daarom naar mijn mening slechts een eerste stap op weg naar duurzaam
bosbeheer. Dat wil zeggen productie èn handel in duurzaam geproduceerd hout,
wereldwijd, waarbij legaliteit van de productie en handel een basisvoorwaarde is. Het
Commissievoorstel beschouw ik als een eerste stap naar het uiteindelijk volledig
uitbannen van de handel in illegaal hout wereldwijd.
Conform de aangenomen motie heb ik eveneens aangegeven dat handel in illegaal hout
ook strafbaar moet zijn. Het is een probleem waar op Europees en internationaal niveau
afspraken moet worden gemaakt. Maar dat kunnen we niet alleen als Europa. Het is een
mondiaal probleem dat juist een mondiale aanpak vergt. Ik heb de Commissie en de Raad
opgeroepen de bestaande samenwerking met derde landen verder te versterken, omdat
het belangrijk is te komen tot heldere internationale definities en afspraken over de
bestrijding van illegaal hout. In april vindt de achtste bijeenkomst plaats van het VN
Bossenforum (UNFF). Ik ben van mening dat in de inbreng van de EU het probleem van de
illegaal hout aan de orde moet komen..
Ik heb de Raad vervolgens gewezen op het belang van goede handhaving, omdat dit niet
tot uiting kwam in de vragen van het voorzitterschap. Handhaving van de eisen uit het
voorstel is essentieel om het voorstel tanden te geven. Het is belangrijk voor onze FLEGT1-
partnerlanden dat wij ook laten zien zelf werk te maken van legaliteit in eigen huis. Het
voorstel zoals het nu voorligt, is op het punt van de handhaving en de rolverdeling tussen
de betrokken instanties nog onvoldoende duidelijk. Bij het stelsel van zorgvuldigheidseisen
hanteert Nederland de eis dat deze niet strijdig mag zijn met internationale handelsafspraken,
dat ze uitvoerbaar zijn en niet leiden tot buitensporige administratieve lasten.
Naar mijn mening dient het voorstel ook op andere punten verder verduidelijkt te worden,
onder meer door het geven van duidelijkheid over wat strafbaar wordt gesteld als gevolg
van deze verordening; welke wetgeving van toepassing is om te bepalen wanneer hout
illegaal is en wat is voor de eerste keer aanbieden op de markt precies betekent. Ook wat
het zorgvuldigheidssysteem en de risicobeheersprocedure precies in gaan houden, zou
beter omschreven moeten worden. Als we dit in de raadsverordening expliciteren, wordt
het vanaf het begin helder waar marktdeelnemers op hoofdlijnen aan toe zijn.
1 Forest Law Enforcement and Government of Trade (FLEGT)
Datum Kenmerk Vervolgblad
3 februari 2009 IZ. 2009/76 6
Diversen
De Raad heeft onder dit agendapunt kennisgenomen van diverse verzoeken van
verschillende lidstaten over de volgende drie thema's:
a) Verruiming van voorwaarden het Plattelandsontwikkelingsprogramma en het
Europees Visserijfonds
(verzoek van de Letse en Roemeense delegaties)
Gelet op de zich snel verslechterende economische situatie in beide landen, hebben de
delegaties van Letland en Roemenië de Commissie opgeroepen de uitvoeringsregels voor
het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP) en het Europees Visserijfonds (EVF) tijdelijk
te vereenvoudigen, zodat zij meer projecten zouden kunnen goedkeuren. Het betreft
projecten die bij moeten dragen aan het economische herstel van met name zwakke
regio's. De Commissie heeft aangegeven dat zij de recente onderhandelingen over de
tweede pijler in het kader van de health check niet wil openbreken. Wel gaf de
Commissaris aan soepel te zullen omgaan met de regelmaat waarop lidstaten programmawijzigingen
wensen in te dienen. Momenteel is het aantal wijzigingen per jaar gelimiteerd.
b) Situatie op de zuivelmarkt en herintroductie van exportrestituties
(Verzoek van de Letse, Poolse en Slowaakse delegaties)
De Letse, Poolse en Slowaakse delegaties hebben de Raad gewezen op de (recente)
scherpe prijsdalingen van melk en andere zuivelproducten, de gestegen productiekosten,
de dalende uitvoervolumes van zuivelproducten en het stijgende marktoverschot. Zij
hebben met steun van een aantal andere lidstaten de Commissie opgeroepen de exportrestituties
voor boter, magere melkpoeder en kaas te herintroduceren. Daarnaast heeft de
Slowaakse delegatie eveneens gepleit voor een aanpassing van de interventieregeling
voor zuivel. De Commissaris gaf aan in het Beheerscomité een voorstel voor aanvullende
maatregelen, waaronder exportrestituties, te zullen presenteren.
Ik heb benadrukt mij zorgen te maken over de situatie waarin de markt voor zuivelproducten
zich nu bevindt. Ik deel de visie van de Commissie dat de marktsituatie voor de
zuivel nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. De prijsdaling van de afgelopen
tijd heeft geleid tot een verlaging van de melkprijs voor melkveehouders. Gelukkig zijn er
echter aanwijzingen dat de bodem is bereikt, omdat de prijzen alweer licht stijgen, zoals
de zuivelnoteringen laten zien. In geval van extreem lage zuivelprijzen beschikt de Unie
over een aantal marktinstrumenten, zoals particuliere opslag, interventie en het geven van
exportrestituties. De Raad heeft eind vorig jaar al besloten om de toepassing van de
particuliere opslagregeling voor boter te vervroegen naar 1 januari 2009. Ook hebben we
in de health check afgesproken dat de interventie voor boter en magere melkpoeder vanaf
1 maart a.s. wordt geopend. Europa beschikt natuurlijk nog over het instrument exportrestituties.
Ik heb echter onderstreept dat we terughoudend moeten zijn met de toepassing
ervan, juist nu we de eerste tekenen zien dat de bodem in de markt inderdaad is
bereikt en de weg omhoog weer kan worden ingeslagen. Daarom had ik mij kunnen
voorstellen dat de Commissie de particuliere opslag en interventie eerst de gelegenheid
had gegeven om tot de gewenste marktverlichting te komen. Ook in de richting van onze
WTO-partners vind ik het geen goed signaal om zo snel al weer naar exportrestituties te
grijpen. Herintroductie vind ik derhalve voorbarig, zo heb ik aangegeven.
Datum Kenmerk Vervolgblad
3 februari 2009 IZ. 2009/76 7
c) Instellen van private opslag voor varkensvlees
(Verzoek Franse delegatie)
De Franse delegatie heeft met steun van een aantal lidstaten de Commissie verzocht de
private opslag van varkensvlees weer mogelijk te maken. De Commissaris heeft aangegeven
het nu nog niet het juiste moment te vinden om dergelijke maatregelen te nemen.
Zij wees er bijvoorbeeld op dat in 2008 de export fors gestegen is. Uitgaande van de
voorspellingen verwacht zij dat de productie in 2009 zal afnemen, dat daarmee de prijzen
zullen aantrekken en de marges ook zullen verbeteren. Ik heb aangegeven dat het naar
mijn mening inderdaad de voorkeur verdient om de komende ontwikkelingen op de
Europese varkensvleesmarkt af te wachten en nu geen overhaaste beslissingen te nemen.
Ik heb de Commissie dan ook opgeroepen eerst een grondige analyse van de varkensvleesmarkt
te maken, zodat we daarna kunnen bezien of er maatregelen genomen dienen
te worden.
Toezeggingen
Diergeneesmiddelen
Op 10 december jl. heeft mevrouw Snijder (VVD) mij tijdens het Algemeen Overleg over
de Landbouw- en Visserijraad een vraag gesteld over diergeneesmiddelen, maar ook
ontsmettingsmiddelen, die in de landbouw gebruikt worden en die gecertificeerd zijn in
andere Europese landen en die niet op de Nederlandse markt mogen komen.
Voordat een diergeneesmiddel op de markt kan komen, vindt er op basis van een door de
fabrikant ingediend dossier een wetenschappelijke beoordeling plaats van de werkzaamheid,
de veiligheid en de farmaceutische kwaliteit van het middel. Dan pas kan een middel
worden geregistreerd. Op basis van EU-wetgeving zijn er drie registratieprocedures:
1. nationale procedure;
2. centrale procedure EU (beoordeling door het European Medicines Evaluation
Agency);
3. decentrale procedure/wederzijds erkenning (beoordeling door referentielidstaat).
De producent kiest welke procedure hij wil gebruiken. Bij procedure 3 dient hij aan te
geven voor welke lidstaten hij de registratie aanvraagt. Indien de aanvrager ook voor
Nederland een registratie aanvraagt, dan leest Nederland als "Concerned Member State"
mee. De Nederlandse beoordeling richt zich voornamelijk op de veiligheidsaspecten van
het product. Dat wil zeggen de veiligheid voor de toediener, het milieu en de
voedselveiligheid. Indien de fabrikant bij procedure 3 er voor kiest om geen registratie
voor Nederland aan te vragen en vervolgens leidt de procedure wel tot een positief
besluit, dan wordt het product in ons land niet geregistreerd en is het de fabrikant niet
toegestaan het product in Nederland op de markt te brengen. Ik ben daarom van mening
dat de aanvrager zelf de verantwoordelijkheid draagt of een middel een Nederlandse
registratie krijgt.
Datum Kenmerk Vervolgblad
3 februari 2009 IZ. 2009/76 8
Kantelbox
De heer Ormel (CDA) heeft in het Algemeen Overleg van 14 januari jl. gevraagd naar de
inzet van Nederland inzake de toelating van de 90-graden kantelbox. In het conceptvoorstel
voor een verordening van de Raad inzake de bescherming van dieren bij het
doden is opgenomen dat er geen systemen mogen worden gebruikt waarmee runderen in
een geroteerde of onnatuurlijke houding worden gefixeerd. De dragende fixatie waarmee
runderen in een staande houding kunnen worden gefixeerd, heeft de voorkeur. Voor de
kleinere slachterijen kan deze methode mogelijk praktisch niet uitvoerbaar zijn. Voor deze
categorie zal ik onderzoek laten uitvoeren naar een fixatiebox die praktisch wel uitvoerbaar
is en voldoende recht doet aan het dierenwelzijn. Het kunnen fixeren van het dier in
zijn natuurlijke houding zal hierbij leidend zijn.
Retaliatie door VS (varkensvlees)
In het Algemeen Overleg van 14 januari jl. informeerde ik uw Kamer over de voorgenomen
toepassing van carrouselretaliatie door de VS. Het betreft de aankondiging van de
VS om per 23 maart a.s. een verhoogde invoerheffing te leggen op een aantal landbouwproducten
waaronder varkensvlees. Deze 'strafheffingen' vloeien voort uit veroordeling
door de WTO in 1998 van het Europese invoerverbod voor Amerikaans 'hormoonvlees'.
Ik heb en marge van de Raad met Commissaris Fischer Boel gesproken en haar mijn
zorgen kenbaar gemaakt over de Amerikaanse voornemens. Zij gaf aan mijn zorgen te
delen. De Commissie zal de Amerikaanse maatregelen ook aanhangig maken bij de WTO.
Voorts gaf de Commissaris aan dat de Commissie op hoog niveau poogt om bilateraal tot
een vergelijk te komen met de VS. In dat kader heb ik een aantal suggesties gedaan om de
besprekingen vlot te trekken. Even heb ik in Comité 133 een voorstel gedaan om bij de
nieuwe regering van de VS aan te dringen op heroverweging van het besluit. Dit voorstel
is overgenomen en de Europese Commissie zal hierover de nieuwe regering schriftelijk
benaderen. Tenslotte heeft ook de LNV-Landbouwraad intensief contacten met
verschillende ministeries in de VS.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Bijlage: A-punten
De volgende punten heeft de Raad als A-punt aangenomen, dat wil zeggen zonder
discussie:
- Aanneming van (health check van het GLB):
a) Verordening van de Raad tot vaststelling van gemeenschappelijke
voorschriften voor regelingen inzake rechtstreekse steunverlening aan
landbouwers in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot
vaststelling van bepaalde steunregelingen voor landbouwers;
b) Verordening van de Raad tot wijziging van het gemeenschappelijk landbouwbeleid
aan de hand van wijzigingen van de Verordeningen (EG) nr. 320/2006,
(EG) nr. 1234/2007, (EG)nr. 3/2008 en (EG) nr. 479/2008;
c) Verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1698/2005
inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds
voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO);
d) Besluit van de Raad tot wijziging van Besluit 2006/144/EG inzake de
communautaire strategische richtsnoeren voor plattelandsontwikkeling
(programmeringsperiode 2007-2013);
- Aanneming van het besluit van de Raad betreffende de sluiting van een
Overeenkomst tot hernieuwing van de Overeenkomst voor wetenschappelijke en
technologische samenwerking tussen de Europese Gemeenschap en de regering van
de Republiek India;
- Aanneming van het besluit van de Raad betreffende de sluiting namens de Europese
Gemeenschap van de Overeenkomst inzake wetenschappelijke en technologische
samenwerking tussen de Europese Gemeenschap en de regering van Nieuw-
Zeeland;
- Europees Economisch en Sociaal Comité, benoeming van een lid (ES);
- Europees Economisch en Sociaal Comité, benoeming van twee leden (DE);
- Voorstel voor een gemeenschappelijke regeling van de instellingen van de Europese
Gemeenschappen tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling waarbij de
procedures voor de samenstelling van het comité voor het statuut worden vastgesteld;
- Verslag aan de Raad over de uitvoering van het Actieplan voor de strategie voor
douane-samenwerking in het kader van de derde pijler (1 januari 2007-30 juni 2008);
- Ontwerpbesluit van de Raad inzake steun aan EU-activiteiten ter bevordering onder
derde landen van het proces dat moet leiden tot een Wapenhandelsverdrag, in het
kader van de Europese veiligheidsstrategie;
- Richtsnoeren van de EU inzake de mensenrechtendialoog met derde landen,
bijwerking;
- Transparantie - toegang tot documenten: confirmatief verzoek 22/c/01/08;
confirmatief verzoek 23/c/01/08; confirmatief verzoek 24/c/03/08;
- Comité van de Regio's, benoeming van een lid (AT);
- Comité van de Regio's, benoeming van een lid en twee plaatsvervangers (DK);
- Wijziging van de machtiging tot het voeren van onderhandelingen over de
associatieovereenkomst tussen de Europese Gemeenschap en haar lidstaten,
enerzijds, en de Andesgemeenschap en haar lidstaten, anderzijds;
Datum Kenmerk Vervolgblad
3 februari 2009 IZ. 2009/76 10
- Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr.
1083/2006 inzake het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Europees
Sociaal Fonds en het Cohesiefonds, wat een aantal bepalingen met betrekking tot
het financieel beheer betreft, verzoek van de Raad om instemming van het Europees
Parlement
- Aanbeveling aan de Raad betreffende de goedkeuring van versleutelingsapparatuur
die door een externe partij is beoordeeld.
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit