Gemeente Ede

nummer 010 / Ede, 3 februari 2009

Sociale Recherche constateert voor ruim half miljoen euro aan fraude

Bij ongeveer één op de 23 mensen met een Wwb-uitkering in de gemeenten Ede, Wageningen of Rhenen heeft een onderzoek op bijstandsfraude plaatsgevonden. Het gemiddelde fraudebedrag is dat daarbij is vastgesteld bedraagt ongeveer 6.000 euro.

Fraude
De Sociale Recherche van de gemeente Ede werkte in 2008 ook voor de gemeenten Wageningen en Rhenen. In totaal heeft de sociale recherche in de drie gemeenten 89 fraudezaken afgerond. In totaal werd voor een bedrag van 533.780 euro aan fraude geconstateerd. In de drie gemeenten waren in dat jaar ongeveer 2.000 klanten met een Wwb-uitkering.

In de gemeente Ede zelf hebben de sociaal rechercheurs 36 fraudezaken afgerond. Het totale fraudebedrag in Ede bedroeg 215.394 euro gemiddeld bijna 6.000 euro per fraudezaak. De gemeente heeft dit bedrag teruggevorderd. Het totaal aantal klanten bedroeg in de gemeente Ede in 2007 ongeveer 1.200.

De meeste van deze fraudezaken komen voort uit het verzwijgen van zwarte inkomsten (autohandel en hennepkwekerijen), verzwegen vermogen (verzwegen pensioen uit het buitenland en verzwegen bankrekeningen), het verzwijgen van samenwoning en domiciliefraude (hoofdverblijf buiten de gemeente die bijstand verstrekt).

Als er fraude geconstateerd wordt, vordert de gemeente het ten onrechte uitgekeerde bedrag altijd terug. Ligt het fraudebedrag boven de 6.000 euro, dan maken de sociaal rechercheurs proces verbaal op en wordt de zaak overgedragen aan het Openbaar Ministerie. In de drie gemeenten gebeurde dat in 2008 achttien maal, waarvan acht maal in Ede. Het Openbaar Ministerie beslist of er strafvervolging ingezet wordt.

Meer bevoegdheden
De gemeente Ede vindt het bestrijden van fraude belangrijk, maar het voorkomen van fraude nog belangrijker. Vanaf juli 2008 hebben de sociaal rechercheurs en de fraudepreventiemedewerkers van de gemeente Ede ruimere bevoegdheden gekregen. Zo mogen zij in bijvoorbeeld cafés, coffeeshops en op andere werkplekken van bijstandsklanten van iedereen het identiteitsbewijs controleren en mensen om informatie vragen. Iedereen is verplicht om aan een toezichthouder medewerking te verlenen. Weigering is strafbaar.

Controles
De fraudepreventiemedewerkers van de gemeente Ede bezochten in 2008 222 cliënten thuis. Dit leidde in:

* 36 (16%) gevallen tot een afwijzing of beëindiging van de uitkering;

* 22 (10%) gevallen tot een aanpassing (in positieve of in negatieve zin) van de uitkering; en

* 164 (74%) gevallen tot het toekennen of voortzetten van de uitkering.

Huisbezoek vindt vooral plaats als de medewerkers na een vooronderzoek het vermoeden hebben dat er met de aanvraag of met de uitkering iets niet in orde is.

Daarnaast werden door middel van thema- en andere controles ook nog eens de dossiers van 145 cliënten onderzocht. Dit leidde in:
* 15 (10,3%) gevallen tot een beëindiging van de uitkering;
* 3 (2,1%) geval tot een aanpassing van de uitkering; en
* 127 (87,6%) gevallen tot het voortzetten van de uitkering.

Themacontroles zijn bijvoorbeeld onderzoeken naar niet-gebruik van minimaregelingen of maatregelongevoeligheid. Dit zou beide kunnen duiden op een andere inkomstenbron, naast de uitkering.

Andere controles zijn bijvoorbeeld signalen van de belastingdienst over verzwegen bankrekeningen.


---