70% van thuiszorgorganisaties krijgt van cliënt een 8 of hoger
>
03/02/2009 14:03
ActiZ
CQ-onderzoek 2008: cliënten positief over thuiszorg
Cliënten zijn positief over hun thuiszorg. Dat blijkt uit een vergelijkingsonderzoek van het NIVEL en het CQ-onderzoek dat in 2008 is uitgevoerd onder 9.500 mensen die thuiszorg krijgen. Van de onderzochte thuiszorgorganisaties krijgt 70% van haar cliënten een rapportcijfer van 8,0 of hoger. Met een 8,5 scoorde Buurtzorg het hoogste cijfer. Het laagste rapportcijfer was een 7,5. Uit deze positieve cijfers blijkt dat cliënten hun thuiszorg positief ervaren en waarderen, aldus ActiZ.
"Deze rapportcijfers zijn een compliment voor de hele sector", reageert Aad Koster, directeur van ActiZ. "Met de meeste cijfers tussen een 8,0 en een 8,5 blijkt dat cliënten het werk en de zorg van de thuiszorg enorm waarderen." Via de zogenoemde CQ-Index worden de ervaringen van cliënten met de zorg onafhankelijk en op een wetenschappelijke wijze onderzocht. De CQ-resultaten uit 2008 werden door onderzoeksinstituut NIVEL gebruikt voor een nader vergelijkingsonderzoek. Uit eerder CQ-onderzoek in 2007 bleek ook al dat cliënten tevreden waren over hun thuiszorg.
Ontwikkeling
De thuiszorg wil haar cliënten ook in de toekomst van goede zorg blijven voorzien. Daarom is de sector op allerlei manieren en terreinen actief om in te spelen op de ontwikkelingen. Zo zijn er naast Buurtzorg diverse andere thuiszorgorganisaties die werken met de wijkverpleegkundige in een centrale rol. Maar ook op het gebied van zorg op afstand en telebegeleiding worden door de sector volop initiatieven ontplooid.
Transparant
Sinds medio 2008 hanteren de thuiszorgorganisaties die lid zijn van ActiZ de kwaliteitsnorm Verantwoorde zorg. De CQ-cliëntervaringen met de zorg vormen een belangrijk onderdeel van die kwaliteitsnorm. Daarnaast is het belangrijk om zicht te hebben op de zorginhoudelijke indicatoren. Die twee zaken vormen samen de totale kwaliteit van zorg voor de cliënt. Met de norm Verantwoorde zorg laten de ActiZ-leden zien welke kwaliteit van zorg zij op belangrijke onderdelen aan de cliënten geven. Via het CQ-onderzoek krijgen cliënten hierin nadrukkelijk een stem. De resultaten worden gepubliceerd via de site KiesBeter.nl en de sector is zo transparant over haar prestaties.
http://www.kiesbeter.nl
Actiz