Sociale recherche onderzoekt misbruik uitkeringsgelden
Jaarlijks onderzoekt de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van
de gemeente Maassluis het rechtmatige gebruik van uitkeringsgelden.
Dit onderzoek wordt door de sociale recherche uitgevoerd. Zij zijn
hiervoor opsporingsbevoegd. In 2008 is er in Maassluis in 111 zaken
onderzoek ingesteld naar mogelijke bijstandsfraude, waarvan bij 75
klanten enige vorm van fraude is geconstateerd.
De fraude varieert van niet opgegeven samenwoning tot niet opgegeven
inkomsten. In dertig zaken leidde de geconstateerde fraude tot
beëindiging van de uitkering, veelal met terugvordering van het ten
onrechte ontvangen uitkeringsgeld. In vijf zaken werd de uitkering
gewijzigd voortgezet. Bij veertien klanten is een maatregel opgelegd,
omdat zij de gemeente niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig hebben
geïnformeerd over zaken die voor de verlening van de bijstand van
belang zijn.
Herhalingsonderzoek Kentekens
In 2005 is gestart met het project Kentekens. Dit wil zeggen dat er
een bestandsvergelijking heeft plaatsgevonden tussen de gemeente en de
Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) om na te gaan of er sprake is van
auto-, motor- of caravanbezit. Uiteraard kunnen mensen met een
uitkering een rijbewijs of auto bezitten, maar het hebben van een dure
auto of meer dan een auto duidt soms op het hebben van andere
inkomsten. Bij elke nieuwe aanvraag wordt daarom informatie opgevraagd
bij de RDW.
In 2008 heeft een herhalingsonderzoek plaatsgevonden naar handel en/of
bezit van motorvoertuigen bij klanten, bij wie in 2006 en 2007 is
gebleken dat er sprake was van handel en/of teveel vermogen in verband
met autobezit. Van de 21 onderzochte klanten hadden in 2008 nog
vijftien klanten een uitkering. Van deze vijftien klanten was er in
één geval nader onderzoek noodzakelijk, omdat de klant verschillende
auto's op zijn naam had staan.
Project Grijs Werk
In 2008 is er in het kader van Hoogwaardig Handhaven een onderzoek
ingesteld naar 47 klanten met een bijstandsuitkering en inkomsten uit
parttime arbeid. Dit project sloot aan bij verschillende onderdelen
van Hoogwaardig Handhaven, zoals bevorderen van de uitstroom naar
werk, het geven van goede informatie en controle op maat. Met dit
onderzoek wilde de gemeente de klanten een aanzet geven naar fulltime
werk dan wel een verhoging van de inkomsten. Tegelijkertijd werkt het
onderzoek preventief voor fraude en gaat het zwart werk tegen. Naar
aanleiding van het project zijn zestien uitkeringen beëindigd in
verband met werkaanvaarding en/of uitbreiding van arbeidsuren of
inkomsten. Negen uitkeringen zijn om die reden aangepast. Eén klant is
overgedragen in het kader van het Besluit bijstandsverlening
zelfstandigen, omdat betrokkene een eigen onderneming wilde starten.
In twee gevallen was er aanleiding om een bijzonder onderzoek op te
starten.
De gemeente zet onverminderd in op de bestrijding van bijstandsfraude
door de inzet van de sociale recherche. Maar bijvoorbeeld ook door
bestandvergelijkingen tussen de Belastingdienst, het UWV en de
Informatiebeheergroep door het Inlichtingenbureau.
De sociale recherche kan worden benaderd met tips, al dan niet
anoniem. Zij zijn dagelijks bereikbaar tussen 8.30 uur en 9.30 uur via
telefoonnummer 010 - 593 1906.
Gemeente Maassluis