Gemeente Maassluis

Sociale recherche onderzoekt misbruik uitkeringsgelden

Jaarlijks onderzoekt de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Maassluis het rechtmatige gebruik van uitkeringsgelden. Dit onderzoek wordt door de sociale recherche uitgevoerd. Zij zijn hiervoor opsporingsbevoegd. In 2008 is er in Maassluis in 111 zaken onderzoek ingesteld naar mogelijke bijstandsfraude, waarvan bij 75 klanten enige vorm van fraude is geconstateerd.

De fraude varieert van niet opgegeven samenwoning tot niet opgegeven inkomsten. In dertig zaken leidde de geconstateerde fraude tot beëindiging van de uitkering, veelal met terugvordering van het ten onrechte ontvangen uitkeringsgeld. In vijf zaken werd de uitkering gewijzigd voortgezet. Bij veertien klanten is een maatregel opgelegd, omdat zij de gemeente niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig hebben geïnformeerd over zaken die voor de verlening van de bijstand van belang zijn.

Herhalingsonderzoek Kentekens

In 2005 is gestart met het project Kentekens. Dit wil zeggen dat er een bestandsvergelijking heeft plaatsgevonden tussen de gemeente en de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) om na te gaan of er sprake is van auto-, motor- of caravanbezit. Uiteraard kunnen mensen met een uitkering een rijbewijs of auto bezitten, maar het hebben van een dure auto of meer dan een auto duidt soms op het hebben van andere inkomsten. Bij elke nieuwe aanvraag wordt daarom informatie opgevraagd bij de RDW.

In 2008 heeft een herhalingsonderzoek plaatsgevonden naar handel en/of bezit van motorvoertuigen bij klanten, bij wie in 2006 en 2007 is gebleken dat er sprake was van handel en/of teveel vermogen in verband met autobezit. Van de 21 onderzochte klanten hadden in 2008 nog vijftien klanten een uitkering. Van deze vijftien klanten was er in één geval nader onderzoek noodzakelijk, omdat de klant verschillende auto's op zijn naam had staan.

Project Grijs Werk

In 2008 is er in het kader van Hoogwaardig Handhaven een onderzoek ingesteld naar 47 klanten met een bijstandsuitkering en inkomsten uit parttime arbeid. Dit project sloot aan bij verschillende onderdelen van Hoogwaardig Handhaven, zoals bevorderen van de uitstroom naar werk, het geven van goede informatie en controle op maat. Met dit onderzoek wilde de gemeente de klanten een aanzet geven naar fulltime werk dan wel een verhoging van de inkomsten. Tegelijkertijd werkt het onderzoek preventief voor fraude en gaat het zwart werk tegen. Naar aanleiding van het project zijn zestien uitkeringen beëindigd in verband met werkaanvaarding en/of uitbreiding van arbeidsuren of inkomsten. Negen uitkeringen zijn om die reden aangepast. Eén klant is overgedragen in het kader van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen, omdat betrokkene een eigen onderneming wilde starten. In twee gevallen was er aanleiding om een bijzonder onderzoek op te starten.

De gemeente zet onverminderd in op de bestrijding van bijstandsfraude door de inzet van de sociale recherche. Maar bijvoorbeeld ook door bestandvergelijkingen tussen de Belastingdienst, het UWV en de Informatiebeheergroep door het Inlichtingenbureau.

De sociale recherche kan worden benaderd met tips, al dan niet anoniem. Zij zijn dagelijks bereikbaar tussen 8.30 uur en 9.30 uur via telefoonnummer 010 - 593 1906.