Maassluise beleid streng, doch rechtvaardig
De gemeente Maassluis kan sinds vijf jaar een maatregel opleggen aan
klanten, die niet aan de gestelde voorwaarden voor een uitkering
voldoen. In de Verordening Nieuwe Waterweg Noord, simpelweg de
afstemmingsverordening, staat vermeld wanneer een klant de maatregel
krijgt en hoe hoog deze is. Onlangs is deze verordening geëvalueerd.
Geconstateerd is dat de Verordening Nieuwe Waterweg Noord voldoet en
goed wordt toegepast. De gemeente heeft voldoende mogelijkheden om te
reageren als niet wordt voldaan aan de voorwaarden en kan daarbij
rekening houden met de individuele omstandigheden en mogelijkheden.
In de verordening is opgenomen dat in een aantal situaties de
uitkering voor de duur van een maand wordt stopgezet. Dit is een zeer
zware maatregel, maar in de praktijk blijkt dat dit wel het gewenste
effect heeft. Klanten voelen het rechtstreeks in de portemonnee. In de
meeste gevallen leidt dit er toe dat de klant besluit alsnog aan de
voorwaarden te voldoen. Slechts in 3% van de toegepaste maatregelen
wordt, na uitsluiting van een maand, overgegaan tot het opleggen van
een volgende maatregel. De gemeenten Schiedam en Vlaardingen kunnen de
maatregel voor drie maanden toepassen. Dit vindt de gemeente Maassluis
niet nodig en kiest vooralsnog voor één maand.
Een maatregel heeft grote gevolgen, dat beseft de afdeling Sociale
Zaken en Werkgelegenheid terdege. Als een maatregel wordt opgelegd,
moet er altijd gekeken worden naar de individuele omstandigheden en
mogelijkheden van de uitkeringsgerechtigde en zijn gezin. Er kan van
de standaard maatregel worden afgeweken als bijzondere omstandigheden
daartoe aanleiding geven. Zo kan bijvoorbeeld het feit dat er kinderen
zijn soms een rol spelen bij de beoordeling van de hoogte van de
maatregel.
Gemeente Maassluis