Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF
Geen verkiezing beste apotheek
03 februari 2009
Door middel van het kwaliteitsverbeterings-
programma `Apotheken door cliënten bekeken' biedt de Nederlandse
Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) apotheken de mogelijkheid om de
kwaliteit van hun dienstverlening te verbeteren. In de regionale pers
is recent de schijn gewekt dat apotheek de Akker uit Harderwijk door
de NPCF is uitgeroepen tot beste apotheek van Nederland. Van een
dergelijke uitverkiezing is geen sprake.
De NPCF maakt de bewuste keuze om geen ranglijsten te maken of
apotheken uit te roepen tot `beste' apotheek. De methodiek streeft
kwaliteitsverbetering na. De praktijk toont aan dat er op bijvoorbeeld
informatievoorziening en privacy daadwerkelijk kwaliteitsverbetering
plaatsvindt in de deelnemende openbare apotheken.
Op www.consumentendezorg.nl presenteert de NPCF de apotheken die
deelnemen aan het kwaliteitstraject `Door Cliënten Bekeken'. Dit zijn
apotheken die werken aan een klantoriëntatie, op een manier die
aansluit bij de visie van de NPCF. Apotheek De Akker is er daar één
van.
Momenteel wordt onderzocht op welke wijze de resultaten uit het
kwaliteitstraject op een goede wijze naar buiten kunnen worden
gebracht.
Voor de NPCF is er geen `winnaar' aan te wijzen. Alle deelnemende
apotheken werken constructief aan kwaliteitsverbetering, in dialoog
met de klant. Het benoemen van één winnaar is op grond van de
methodiek niet mogelijk én doet andere deelnemende apotheken tekort.
De NPCF heeft ook geen betrokkenheid met de berichtgeving uit
Harderwijk.