Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF Geen verkiezing beste apotheek

03 februari 2009

Door middel van het kwaliteitsverbeterings-

programma `Apotheken door cliënten bekeken' biedt de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) apotheken de mogelijkheid om de kwaliteit van hun dienstverlening te verbeteren. In de regionale pers is recent de schijn gewekt dat apotheek de Akker uit Harderwijk door de NPCF is uitgeroepen tot beste apotheek van Nederland. Van een dergelijke uitverkiezing is geen sprake.

De NPCF maakt de bewuste keuze om geen ranglijsten te maken of apotheken uit te roepen tot `beste' apotheek. De methodiek streeft kwaliteitsverbetering na. De praktijk toont aan dat er op bijvoorbeeld informatievoorziening en privacy daadwerkelijk kwaliteitsverbetering plaatsvindt in de deelnemende openbare apotheken.

Op www.consumentendezorg.nl presenteert de NPCF de apotheken die deelnemen aan het kwaliteitstraject `Door Cliënten Bekeken'. Dit zijn apotheken die werken aan een klantoriëntatie, op een manier die aansluit bij de visie van de NPCF. Apotheek De Akker is er daar één van.

Momenteel wordt onderzocht op welke wijze de resultaten uit het kwaliteitstraject op een goede wijze naar buiten kunnen worden gebracht.

Voor de NPCF is er geen `winnaar' aan te wijzen. Alle deelnemende apotheken werken constructief aan kwaliteitsverbetering, in dialoog met de klant. Het benoemen van één winnaar is op grond van de methodiek niet mogelijk én doet andere deelnemende apotheken tekort. De NPCF heeft ook geen betrokkenheid met de berichtgeving uit Harderwijk.