KPMG

Vertrouwelijke informatie steeds vaker op straat


03|02|09 - Er lijkt een sterk verband te bestaan tussen de stijging van het aantal incidenten van gegevensverlies en het verslechterende economische klimaat.

Vertrouwelijke informatie komt steeds vaker op straat te liggen. Wereldwijd is het aantal gevallen waarin melding is gemaakt van verlies of openbaarmaking van gevoelige gegevens vorig jaar gestegen tot 427 incidenten. Daarvan werden zo'n 83 miljoen mensen het slachtoffer. Alleen al in het laatste kwartaal van 2008 werden 47,8 miljoen mensen de dupe van diefstal of openbaarmaking van informatie. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG.

KPMG meet en analyseert jaarlijks op basis van publieke bronnen bekende incidenten waarbij gevoelige gegevens verloren of openbaar is geraakt. Sinds 2005 zijn wereldwijd zo'n 1.300 gevallen geregistreerd en zijn naar schatting ruim 350 miljoen slachtoffers geteld. Als deze trend zich doorzet, verwacht KPMG dat in 2009 wereldwijd meer dan 190 miljoen personen het slachtoffer zullen worden van openbaarmaking van vertrouwelijke informatie.

Het verliezen van gevoelige gegevens is volgens Peter Kornelisse en John Hermans van KPMG IT Advisory de laatste jaren een steeds groter wordend probleem met verstrekkende gevolgen. Kornelisse: "Voor zowel de betrokken organisaties, alsook de miljoenen personen waarvan privacygevoelige gegevens openbaar is gemaakt, kan de impact van deze van gegevensverlies enorm zijn. Daarbij lijkt er overigens een sterk verband tussen de stijging van het aantal incidenten van gegevensverlies en het verslechterende economische klimaat. Als gevolg van de economische crisis zal het aantal incidenten waarbij gevoelige gegevens verloren gaan of openbaar worden dan ook verder stijgen.

Organisaties in zowel het private als het publieke domein zullen als gevolg van investeringsbeperkende maatregelen kwetsbaar zijn en blijven voor verlies en of diefstal van gevoelige gegevens. Daarnaast zal door de economische crisis de loyaliteit van werknemers en ex-werknemers aan de werkgever afnemen. Dit zal leiden tot meer diefstal en misbruik van gevoelige gegevens. Het lijkt er dan ook op dat de 'credit crunch' zal leiden tot een 'data crunch'."

Vooral organisaties die veelvuldig gebruikmaken van derde partijen voor de informatieverwerking zijn volgens Hermans kwetsbaar voor gegevensverlies. Hermans: "Organisaties weten vaak niet precies waar en bij welke gevoelige gegevens zijn opgeslagen en wie toegang kan hebben tot deze gegevens. Daarnaast dient deze derde partij aan dezelfde beveiligingsmaatregelen te voldoen die door de organisatie zelf worden toegepast. De ervaring leert dat dit niet altijd het geval is. In tegenstelling tot structurele aandacht voor met name de bedreigingen van gegevensverlies in het algemeen, is het voor een organisatie van belang zich te concentreren op de bescherming van de meest waardevolle gegevens.

Eén van de aspecten waar vooral aandacht aan moet worden geschonken is het verhogen van het beveiligingsbewustzijn bij medewerkers over de waarde van informatie. Als iedereen zich volledig bewust is van de waarde van informatie, zal men zorgvuldiger met informatie omgaan. Voorbeelden hiervan zijn gegevens op USB-sticks en PC's bij het vuilnis, waarbij klaarblijkelijk medewerkers onvoldoende besef hadden van de waarde die op straat terecht kon komen."

Grote verschillen in crisisbenadering bij middelgrote Nederlandse bedrijven

21|01|09 - Bedrijven kiezen voor een aanpak met het geleidelijk dichtdraaien van de 'kostenkraan'. De rigoureuze aanpak is minder populair.

Nederlandse bedrijven snijden op dit moment op grote schaal in hun kosten. Slechts 15% van de bedrijven neemt geen maatregelen die moeten leiden tot een kostenreductie. Er bestaan echter grote verschillen tussen de verschillende regio's in Nederland. Zo lijken ondernemingen in Randstad-Noord beter bestand tegen de crisis van bedrijven in andere delen van Nederland. Bedrijven in Randstad-Noord staan in het algemeen positief tegenover de gevolgen van de kredietcrisis en staan minder onder druk om kosten te reduceren.

Uit onderzoek van KPMG blijkt dat bij 25% van de bedrijven in Randstad-Noord geen acties neemt. In Gelderland neemt nog maar 6% van de bedrijven geen actie. Landelijk neemt 28% zelfs meer substantiële maatregelen om de kosten te verminderen. In Drenthe/Overijssel loopt dit percentage op naar 45%, terwijl Randstad-Noord slechts 13% van de maatregelen neemt.

Volgens William Koot, partner bij KPMG Advisory, blijkt de manier waarop de bedrijven kosten willen besparen zeer divers te zijn. Koot: "Het meest in trek is toch wel het flexibiliseren of reduceren van personeel, het reduceren van externe krachten en het verminderen van werkkapitaal. Men kiest daarmee voor een aanpak met het geleidelijk dichtdraaien van de 'kostenkraan'. De rigoureuze aanpak is duidelijk minder populair. Van de onderzochte bedrijven vindt 57% dat nu actie nemen eigenlijk te laat is. Opvallend is daarbij dat door slechts bij 11% van de bedrijven wordt overwogen om verliesmakende activiteiten te sluiten of te verkopen. Er is dus geen blinde paniek. De hoop is eigenlijk dat na de zomer de economische vooruitzichten weer beter worden."

"Toch wil ik de bedrijven meegeven om ook de lange termijn in het vizier te houden. Je moet altijd goed kijken waar je kracht als bedrijf ligt. In dat licht ben ik ook blij met lange termijn initiatieven, zoals het verbeteren van de arbeidsproductiviteit en het slimmer werken. Daarmee is nog veel voordeel te halen." Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat 31% van de Nederlandse bedrijven problemen verwachten met de financiering. Een meerderheid geeft aan dat de banken strenger zijn geworden ten aanzien van bestaande of nieuwe leningen. 56% geeft slechts aan dat zij hun plannen doorrekenen gebaseerd op de nieuwe marktsituatie. Van de onderzochte bedrijven vindt een meerderheid dat de implementatie het belangrijkste is bij de kostenreductie. Vooral het goed volgen van de resultaten, managementaandacht en -betrokkenheid worden als essentieel gezien. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.