4. "Start niet te snel met een digitaal dossier"
Zorgzwaartebekostiging
"Start niet te snel met een digitaal dossier"
Nieuwsbericht, 3 februari 2009
Een zorgplan opstellen? Veel instellingen deden het al. De Twentse
Zorgcentra bijvoorbeeld, ontwikkelde het POP: een Persoonlijk
OndersteuningsPlan voor cliënten. De Twentse Zorgcentra biedt zorg- en
dienstverlening aan mensen met een verstandelijke beperking. Carla
Weersink, coördinator zorgloket én projectleider ZZP, vertelt hoe het
POP tot stand kwam.
Cliënt centraal
"De Twentse Zorgcentra werkt al jaren met een zorgplan. Ongeveer drie
jaar geleden stapten we over naar het POP, een Persoonlijk
OndersteuningsPlan. Om een stukje vernieuwing van de zorg mogelijk te
maken. Met het POP stellen wij de vraag van de cliënt centraal. Ook
wilden we aansluiten bij de uitgangspunten van het strategisch
beleidsplan van de organisatie. Een interdisciplinaire werkgroep heeft
toen een uniforme methodiek voor het opstellen van een POP
ontwikkeld."
Eén POP, één coördinator
"In het beleidsplan staat bijvoorbeeld dat mensen die gebruikmaken van
zowel wonen als dagbesteding één POP hebben. Hierin staan gezamenlijke
doelen en afspraken, op basis waarvan verschillende werkplannen worden
gemaakt. Iedere cliënt heeft één zorgcoördinator, ook al neemt hij
verschillende soorten zorg af. De zorgcoördinator heeft de regie en is
verantwoordelijk voor de totstandkoming van het POP. Maar de
behandelaar, doorgaans de orthopedagoog, is eindverantwoordelijk voor
de inhoud van het POP."
Drie delen
"De orthopedagoog en de zorgcoördinator schrijven ieder een deel van
het POP. Het plan bestaat uit drie delen: het persoonsbeeld en
-perspectief, doelstellingen en afspraken, en het overzicht middelen
of maatregelen. In het eerste deel staan de voorgeschiedenis van de
cliënt, zijn huidige beeld, zijn perspectief, de begeleidingsstijl, en
de inhoudelijke verantwoording van middelen of maatregelen. Deel twee
omvat doelstellingen en afspraken per ondersteuningsgebied. Onze
methodiek gaat uit van negen ondersteuningsgebieden, zoals emotioneel
welbevinden, gezondheid, relaties, behartigen van belangen. Voor elk
ondersteuningsgebied waar we doelen kunnen stellen, schrijven we
vervolgens een werkplan."
Beknopt en kernachtig
"Wij hebben getracht een methodiek te ontwikkelen die tot een handzaam
en beknopt POP leidt, vooral geen boekwerk. In de praktijk lukt dit
heel aardig! Onze keuze voor een kernachtig POP is bewust gemaakt. De
grote lijnen en afspraken met betrekking tot de ondersteuningsgebieden
vind je in het POP. De details, zoals bepaalde eetgewoontes, zijn
bekend op de groep."
Zorgzwaartepakketten
"Toch gaan we het POP waarschijnlijk uitbreiden met een vierde
onderdeel: de zorgzwaartepakketten. Hiervoor is een projectgroep
opgericht. Het ZZP zal een vast agendapunt worden tijdens de
halfjaarlijkse POP-bespreking. Hierbij zijn de cliënt, de
cliëntvertegenwoordiger, de orthopedagoog en de zorgcoördinator
aanwezig. Zij kijken of de zorgvraag nog past binnen het
cliëntprofiel. En of er eventueel een herindicatie moet worden
aangevraagd."
Digitaal?
"Toen wij het POP ontwikkelden, was ons doel ook meteen een digitaal
dossier te maken. Dit is toen om allerlei redenen uitgesteld. Daar ben
ik nog steeds blij om. We zijn nu drie jaar verder en hebben het POP
geleidelijk verbeterd. De methodiek is verfijnd, de formulieren zijn
beknopter en eenvoudiger geworden. Andere instellingen zou ik daarom
aanraden: start niet te snel met een digitaal dossier, zet eerst de
methodiek goed neer."
Verwante informatie
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport