21 games in 48 uur


Wedstrijd voor game-ontwikkelaars: zowel studenten als professionals in de prijzen

UTRECHT, 20090201 -- Het is een idiote opgave: maak een videogame in 48 uur. 21 teams uit heel Nederland zagen er juist een uitdaging in en startten afgelopen vrijdag aan hun computerspel. 48 uur later is het resultaat zichtbaar: 21 games van verrassende kwaliteit en originaliteit en 3 winnende teams.

De GlobalGameJam, de eerste wereldwijde wedstrijd voor gameontwikkelaars, had in Nederland meer aanmeldingen dan waar ook ter wereld (zo'n 130 personen verdeeld over 21 teams). En opvallend genoeg bestonden veel deelnemende teams uit professionals van diverse, gerenommeerde studio's.
De opdracht voor alle teams was hetzelfde: maak in 48 uur een game met een speelduur van ongeveer 5 minuten. Alsof dat niet moeilijk genoeg is, hoorde daar ook nog een thema bij: "Zolang we elkaar hebben, zullen we nooit zonder problemen komen te zitten". Alsof Lars von Trier de gameswereld binnen was gewandeld (het mag dan ook geen toeval heten dat een deel van de geproduceerde games in het games-equivalent van de arthouse films valt).

Eén prof-team had het lef onder de bedrijfsnaam deel te nemen, en won prompt de jury-prijs. Jury-voorzitter Dr. Marinka Copier (in 2007 gepromoveerd op een onderzoek naar online games): "Het team van Spil Games, aangevuld met een gamesonderzoeker van de Universiteit Utrecht, deed eigenlijk waar het bedrijf ook erg goed in is: een 'kleine', 'casual' game maken die origineel is en zeer goed speelt. Het ziet er trouwens ook nog eens erg interessant uit en klinkt bijzonder goed."
Het thema had volgens Copier een verrassend bij-effect. "Meestal zijn art-games door slechts één persoon tegelijk te spelen, dat is nu helemaal doorbroken. De meeste games waren met twee of zelfs drie mensen te spelen. Het is een van de typische gevolgen van zulke gamejams: studenten en professionals die samenwerken en juist door de beperkingen tot opzienbarende ideeën komen."

Jury en deelnemers bekroonden Cardboard Carnival, een game van studenten van de NHTV (Breda) en HKU (Utrecht/Hilversum), met de mix-prijs (combinatie van publiek en jury-stemmen). Teamcaptain Carlo de Heer: "We tekenden de karakters op karton en scanden die in. Zo konden we snel de spelfiguren maken met een eigen stijl." Helemaal toevallig was die vondst niet. De Heer: "We hebben al een keer eerder aan een gamejam meegedaan en toen deden we zoiets met papier. We hadden dus voor de zekerheid een scanner meegenomen, maar kwamen dit keer dus op het idee om karton te gebruiken."

De derde club die zich winnaar mocht noemen, Team 4lfa ("Alfa"), won met Pulse de publieksprijs. Matthijs Konings, in het dagelijks leven een van de vennoten van startup Monobanda, probeert de game uit te leggen: "Het is een muziekgame in de trant van Guitar Hero. Twee spelers maken op harmonieuze wijze muziek. Ze moeten samen de golf steeds groter maken, waardoor ze steeds meer in een wereld van beelden belanden." Het publiek was met name overrompeld door de impact die de zelf gecomponeerde muziek maakte.

Volgens de organisatie - een samenwerking tussen de Dutch Game Garden en NLGD Festival of games - was de kwaliteit van de games van een bijzonder hoog niveau. Zakelijk directeur Viktor Wijnen van de Dutch Game Garden was zeer in zijn sas met het niveau van de games. Wijnen: "Je verwacht niet zondermeer, zelfs niet van ervaren professionals, dat een game die binnen 48 uur is bedacht en uitgewerkt goed kan zijn. Maar wat de 21 teams hebben gepresteerd is eigenlijk een wonder. We wachten nog op de inzendingen uit alle andere deelnemende landen, maar ik denk dat wij het als land extreem goed hebben gedaan."