Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Treingebruikers klagen stijging spoortarieven aan

BTTB : geen kwaliteitsverbetering op het spoor

De NMBS verhoogt vandaag 1 februari haar treintarieven met gemiddeld 6%. Dit is te veel voor de Bond van Trein-, Tram-, en Busgebruikers (BTTB), temeer daar de kwaliteit van de treindienst nog veel te wensen overlaat.

Jan Vanseveren van de BTTB: "De tariefverhoging gaat niet gepaard met een kwaliteitsverbetering: de stiptheid van de treinen is immers nauwelijks verbeterd, zo blijkt uit de statistieken van Infrabel. En eens te meer is gebleken dat de NMBS en Infrabel tekortschieten in de informatievoorziening. Tijdens het winteroffensief begin januari bleven tal van reizigers zonder informatie achter op het perron of in geblokkeerde treinen. Informatie over de vertragingen kan sinds vorige week via Internet in real time worden opgevraagd, althans door wie op Internet is aangesloten. Een goed initiatief, maar het ontslaat de spoorwegen zeker niet van de plicht om ook reizigers in de stations en in de trein te informeren."

Bovendien komt de forse tariefverhoging nadat de brandstofprijzen in de tweede helft van 2008 sterk gedaald zijn: van 31% (benzine) tot 36% (diesel). "Het spoor is zijn concurrentievoordeel met de auto op tarifair vlak volledig aan het verliezen", aldus Jan Vanseveren.

Een aantal kaartsoorten stijgt nog meer dan gemiddeld: de prijs van een Go Pass, zeer populair bij jongeren tot 26 jaar, stijgt van 46 naar 50 euro, of een toename met bijna 10%. Jongeren, die doorgaans minder budgettaire ruimte hebben, worden hierdoor extra hard getroffen, en moeten bovendien 50 euro in één keer ophoesten. De Key Card, ooit gepromoot als hét kaartje voor korte afstanden, wordt nu voor die korte afstanden onaantrekkelijk: je betaalt EUR 1,70 per rit, waar een gewoon kaartje tot 7km maar EUR 1,60 kost.

Tot slot vraagt de BTTB een voordelig tarief voor gezinnen of kleine groepen. Voor wie zich met 3 of 4 mensen wil verplaatsen is een treinkaartje veel te duur. Jaren geleden bood de NMBS daarvoor een multipass aan, die is helaas afgeschaft.

Reageren kan op het forum.