Ingezonden persbericht
- EMBARGO PERSBERICHT tot 31-1-2009 11.30 uur -
Basisonderwijs vervangt schoolboeken laat
Bijna de helft (45%) van de gebruikte lesmethoden in het basisonderwijs is ouder dan 9 jaar. Voor nagenoeg alle vakken vinden basisschooldirecteuren dat zorgelijk. Dat blijkt uit onderzoek van DUO Market Research. Uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers Advisory blijkt tegelijkertijd dat basisscholen slechts een deel van het budget dat zij voor het OnderwijsLeerPakket (lesmethoden en ICT) ontvangen aan lesmethoden uitgeven. De onderzoeken zijn uitgevoerd in opdracht van de GEU, de brancheorganisatie van educatieve uitgeverijen.
Onder verouderd lesmateriaal worden methoden verstaan die een school langer dan 8 jaar in gebruik heeft. Het gebruik van relatief oude methoden is algemeen verspreid en beperkt zich niet tot een kleine groep scholen. Het onderzoek van DUO Market Research wijst uit dat bijna de helft van de scholen in het basisonderwijs (46%) methoden gebruikt die 8 jaar of ouder zijn. Verouderde methoden komen met name voor bij de hoofdvakken taal en lezen. Dat betekent dat 750.000 kinderen in het basisonderwijs taal en lezen aangeleerd krijgen met verouderde methoden. Ook in 2004, 2005 en 2006 werd onderzoek (TNS NIPO) gedaan naar de actualiteit van leermiddelen in het basisonderwijs. Vergelijking van de resultaten laat zien dat de situatie zorgelijk blijft: veel scholen werkten en werken nog steeds met oude lesmethoden.
Basisschooldirecteuren: gebruik verouderd lesmateriaal 'zorgelijk'
Ruim een derde (36%) van de directeuren is niet bekend met het feit dat op een groot deel van de scholen met leermiddelen wordt gewerkt die 8 jaar of ouder zijn. Voor nagenoeg alle vakken vinden directeuren het zorgelijk dat de school langer dan 8 jaar met een methode werkt. Een relatief grote groep vindt die situatie zelfs zeer zorgelijk als het gaat om de vakken taal (57%), aanvankelijk lezen (47%) en rekenen (43%).
Slechts driekwart van leermiddelenbudget gebruikt voor leermiddelen
In de lumpsumbijdrage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan de scholen is een vergoeding opgenomen voor het onderhoud, de vervanging en de vernieuwing van het zogenaamde OnderwijsLeerPakket, bestaande uit lesmethoden en ICT. Deze vergoeding bedroeg in 2007 ¤ 198,- per leerling, dus ¤ 1,- per leerling, per schooldag. Uit het onderzoek van PricewaterhouseCoopers Advisory blijkt dat scholen in 2007 gemiddeld ¤ 149,- per leerling aan lesmethoden hebben besteed. Deze uitgaven bevatten echter ook 'onzuiverheden' zoals reproductiekosten. Vanuit de aanname dat deze onzuiverheden opwegen tegen het ICT deel in het budget, concludeert GEU dat het bedrag dat het Ministerie in de lumpsum heeft opgenomen voor het OnderwijsLeerPakket slechts deels wordt besteed aan onderhoud, vervanging en vernieuwing van leermiddelen.
Tekort op de totale begroting volgens schooldirecteuren voornaamste oorzaak
Een veelgenoemde reden dat leermiddelen later worden vervangen dan idealiter zou moeten is volgens de schooldirecteuren een tekort op de totale begroting. Hoewel het budget voor leermiddelen en de uitgaven van scholen moeilijk zijn te vergelijken, lijkt het er op dat scholen hun budget niet volledig besteden en de methoden te laat vervangen. GEU concludeert uit bovenstaande onderzoeken dat scholen te weinig inzetten op de kwaliteit en actualiteit van hun lesmethoden.
- EINDE PERSBERICHT -
Ingezonden persbericht