Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
BTTB-prijs voor internationale busverbinding
Grensoverschrijdend spoorvervoer ondermaats
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) reikt vandaag de
BTTB-prijs uit aan de Communauté Urbaine de Dunkerque voor het
organiseren van grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen Dunkerque
in De Panne. Er is echter nog een lange weg te gaan, aldus de BTTB.
Per trein of per bus de grens over is niet altijd evident. Frans
Dumont, voorzitter BTTB: "Ondanks het eengemaakte Europa eindigen nog
te veel treinen net voor de landsgrenzen: Neerpelt, Turnhout,
Poperinge, De Panne zijn geen logische eindpunten. Waar wel treinen de
grens overgaan, kost een kaartje voor de klant een veelvoud van een
binnenlandse verplaatsing." 50 jaar geleden verdwenen de laatste
grensoverschrijdende treinen van de Westhoek naar de Région
Nord-Pas-de-Calais. Ook het aantal buslijnen dat vanuit
West-Vlaanderen naar Frankrijk rijdt kan worden geteld op de vingers
van één hand.
Dat het ook anders kan, bewijst de Communauté Urbaine de Dunkerque: op
initiatief van het stadsgewest Duinkerke rijdt sinds februari 2000 elk
uur een bus Dunkerque - De Panne Station. De dienstregeling van de
bussen sluit bovendien perfect aan bij de treinen van De Panne naar
het binnenland. De BTTB zet daarom de Communauté Urbaine in de
bloemetjes. Frans Dumont: "Een voorbeeld dat navolging verdient. Het
is helaas één van de weinige goed werkende grensoverschrijdende
busverbindingen vanuit Vlaanderen. Er is nood aan meer lijnen. In
West-Vlaanderen is er niet alleen nood aan busverbindingen vanuit
Ieper en Menen over de grens, ze moeten ook beter bekend gemaakt
worden bij het grote publiek"
Maar de BTTB wil verder gaan. Het streefdoel is het herstel van een
spoorverbinding over de grens, in de vorm van een light rail tussen De
Panne en Dunkerque of een doortrekking van kusttram. De BTTB pleit
ervoor ook elders de grenzen te laten vervagen voor de gebruikers van
het openbaar vervoer. Concreet ijvert de vereniging voor een
doortrekking van de binnenlandse treindienst van Neerpelt tot Weert
(Nederlands Limburg), van Brecht-Noorderkempen naar Breda, en voor
light raillijnen Hasselt-Maastricht en Gent-Zelzate-Terneuzen.
Reageren kan op het forum.