DAF Trucks
PERSBERICHT VAN PACCAR, GEDISTRIBUEERD DOOR DAF TRUCKS N.V.
70 jaar onafgebroken nettowinst voor PACCAR
Wereldwijde recessie heeft gevolgen voor truckmarkten
30 januari 2009, Bellevue, Washington. "PACCAR behaalde in 2008 de op drie na hoogste nettowinst in haar 103-jarige geschiedenis en realiseert al 70 jaar lang onafgebroken winst", aldus Mark C. Pigott, chairman en chief executive officer. "PACCAR's financiële resultaten weerspiegelen de voordelen van de kwaliteit van de producten en diensten van de onderneming, de geografische spreiding, de uitstekende after-sales opbrengsten en de winsten uit financiële dienstverlening. Ik ben erg trots op onze 18.000 medewerkers die een fantastische prestatie geleverd hebben voor onze aandeelhouders en klanten, vooral onder de huidige zeer moeilijke marktomstandigheden."
"PACCAR's uitstekende balans en sterke cashflow stelden de onderneming in staat te blijven investeren in kapitaalprojecten zoals dieselmotoren, nieuwe voertuigen en verbeteringen om de productiviteit in de fabrieken verder te verhogen. Deze projecten zullen de onderneming helpen om haar lange termijn groeidoelstellingen te realiseren", merkte Pigott op. "Echter, de ernstige recessie raakt onze activiteiten in Noord Amerika en Europa. Onze financiële resultaten in het vierde kwartaal van 2008 werden negatief beïnvloed door lagere brutomarges, lagere productieaantallen en tijdelijke fabriekssluitingen. Deze uitdagingen zullen in 2009 verder toenemen. PACCAR reduceert op rigoureuze wijze de operationele kosten en de kapitaaluitgaven om zodoende de bedrijfsvoering in lijn te brengen met de lagere markt."
Netto omzet en winst
De nettowinst van PACCAR bedroeg in het vierde kwartaal van 2008 $113,1 miljoen ($0,31 per verwaterd aandeel), vergeleken met $261,1 miljoen ($0,71 per verwaterd aandeel) in het vierde kwartaal van 2007. De netto-omzet, inclusief de inkomsten uit financiële dienstverlening, bedroeg in het vierde kwartaal $2,92 miljard, vergeleken met $3,76 miljard in dezelfde periode van 2007. Tijdens het kwartaal genereerde de onderneming $345,4 miljoen in operationele cashflow.
De geconsolideerde netto-omzet, inclusief de inkomsten uit financiële dienstverlening, bedroeg over heel 2008 $14,97 miljard, tegenover $15,22 miljard in 2007. De nettowinst over heel 2008 bedroeg $1,02 miljard ($2,78 per verwaterd aandeel), 17% minder dan de $1,23 miljard ($3,29 per verwaterd aandeel) in 2007. In 2008 werd een cash dividend van $0,82 per aandeel vastgesteld, inclusief een speciaal dividend van $0,10 per aandeel. Over de laatste tien jaar groeide PACCAR's dividend jaarlijks gemiddeld met 19,8%. In 2008 betaalde PACCAR $859,7 miljoen aan aandeelhouders, in de vorm van dividenden en de terugkoop van aandelen.
Wereldwijde truckmarkt
"De truckmarkt in de klasse boven 15 ton in West- en Centraal-Europa kwam in 2008 uit op 330.000 voertuigen, het op één na beste jaar ooit", aldus Aad Goudriaan, president-directeur van DAF. "DAF behaalde een uitstekend marktaandeel van 14,2% in het segment boven 15 ton en heeft een middellange termijndoelstelling van 20% marktaandeel. DAF is in Europa toonaangevend op het gebied van kwaliteit en behaalde in 2008 record productie- en omzetcijfers, met meer dan 64.000 afgeleverde voertuigen. De zeer uitdagende markt van 2009 kan variëren tussen 200.000 en 240.000 voertuigen", merkte Goudriaan op.
"In de zware klasse werden in de Verenigde Staten en Canada in 2008 153.000 voertuigen verkocht, vergeleken met 176.000 in 2007. Een afspiegeling van de economische recessie, met name van de vertraging van de huizen- en automobiel-sectoren", aldus Dan Sobic, PACCAR executive vice president. "De markt zal in 2009 naar verwachting uitkomen tussen de 130.000 en 170.000 voertuigen, een afspiegeling van de voortdurende zwakke economie. In 2008 bedroeg PACCAR's marktaandeel in het zware segment 26% in de Verenigde Staten en Canada. Onze klanten profiteren van lagere brandstofprijzen en een verhoogde beschikbaarheid van chauffeurs. Het vrachttonnage is echter vergelijkbaar met het niveau van 2000."
Bill Jackson, Peterbilt general manager, voegde toe: "Voor de langere termijn is er wat goed nieuws te melden. De gemiddelde leeftijd van de vloot van de Noord-Amerikaanse transportsector is het hoogst in de afgelopen vijftien jaar. Vanwege de recessie liggen de verkopen onder het vijfjaars gemiddelde van 235.000 eenheden. In een normale cyclus zouden transportondernemers hun voertuigen in de komende 12 tot 24 maanden moeten vervangen, om een concurrerende operationele kostenstructuur te handhaven. De truckindustrie genereert goede resultaten op het gebied van onderdelen en after sales, dankzij de ouder wordende vloot. De truckindustrie zal opleven wanneer de economie weer aantrekt."
Wereldwijd sterke dealerprestaties
Een belangrijk element van de kracht van PACCAR is de sterke winstgevendheid van haar wereldwijde dealernetwerk met meer dan 1.900 locaties. Dealers van Kenworth, Peterbilt en DAF investeerden in 2008 meer dan $250 miljoen, onder andere in meer dan 100 nieuwe locaties, ultramoderne voorraad-managementsystemen en verder verbeterde klantenondersteuningsprogramma's. Tom Plimpton, PACCAR vice chairman, zei hierover: "De toonaangevende positie van de PACCAR-dealers komt ten goede aan onze klanten en de wegtransportbranche wereldwijd. Dankzij een record van 1,5 miljoen PACCAR-voertuigen op de weg beschikken de DAF-, Kenworth- en Peterbilt-dealers over een goede bron van inkomsten uit onderdelen en service. Daarnaast profiteren zij van productprogramma's van hoge kwaliteit en uitgebreide financierings- en leasingprogramma's."
PACCAR biedt aandeelhouders uitstekende rendementen op lange termijn
In de laatste tien jaar bedroeg het rendement voor de aandeelhouders gemiddeld 17,6 procent per jaar, vergeleken met een rendement van min 1,4 procent voor de S&P 500-index. Het rendement van de aandelen van PACCAR overtreft het rendement van de S&P 500 voor de perioden van drie, vijf, tien en twintig jaar. Het rendement van PACCAR als percentage van het eigen vermogen aan het begin van het jaar bedroeg in 2008 20,3 procent.
Gedurende 2008 kocht PACCAR 5,05 miljoen eigen aandelen terug voor een bedrag van $230,5 miljoen. In juli 2008, keurde de Board of Directors van PACCAR de terugkoop goed van een additionele $300 miljoen aan gewone aandelen van de onderneming. In het vierde kwartaal werden geen eigen aandelen teruggekocht.
Operationele hoogtepunten in 2008
* PACCAR leverde wereldwijd 125.900 voertuigen af.
* Kenworth Trucks won onderscheidingen binnen J.D. Power Class 8 klantentevredenheids-onderzoeken.
* DAF Trucks kreeg in Groot-Brittannië van 'Motor Transport' de titel 'Fleet Truck of the Year'.
* PACCAR Winch en PacLease realiseerden record omzetten en winsten.
* PACCAR implementeerde 9.700 Six Sigma-projecten sinds 1997.
* PACCAR werd uitgeroepen tot 'Washington State Philanthropic Company of the Year'.
Financiële hoogtepunten - vierde kwartaal 2008
* Geconsolideerde omzet van $2,92 miljard.
* Netto winst van $113,1 miljoen.
* Cash uit operationele activiteiten ter waarde van $345,4 miljoen.
* Winst van Financial Services vóór belastingen van $45,4 miljoen.
* Liquide middelen van $2,07 miljard op 31 december 2008.
Financiële hoogtepunten - volledig jaar 2008
* Geconsolideerde omzet van $14,97 miljard.
* Nettowinst van $1,02 miljard.
* Cash uit operationele activiteiten van $1,3 miljard.
* Winst vóór belastingen van Financial Services van $216,9 miljoen.
* Rendement op eigen vermogen van 20,3 procent.
* Record investeringen voor een bedrag van $463 miljoen.
* Record uitgaven voor research en ontwikkeling van $342 miljoen.
* Terugkoop aandelen voor een bedrag van $230,5 miljoen.
* Netto winstmarge van 6,8 procent.
* Eigen vermogen van $4,85 miljard.
Toonaangevend in milieuzorg
"PACCAR is toonaangevend in de industrie op het gebied van de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologieën", aldus Bob Christensen, PACCAR senior vice president. PACCAR zal haar aanwezigheid op de groeiende markt voor LNG-voertuigen ('Liquefied Natural Gas') vergroten door begin 2009 de productie te starten van zware Kenworth LNG-trucks, in samenwerking met Westport Innovations Inc. "De Kenworth voertuigen met Westport HPDI brandstofsysteem zullen minder emissies produceren en tegelijkertijd een uitstekend vermogen en koppel bieden, evenals een efficiency die vergelijkbaar is aan die van een dieselmotor", voegde Christensen toe.
Andere 'groene' initiatieven op het gebied van het milieu waren in 2008 onder andere:
* Peterbilt en Kenworth startten de productie van middelzware hybride diesel-elektrische voertuigen, die een tot 30% betere brandstofefficiency kunnen realiseren.
* DAF introduceerde een reeks 'Enhanced Environmentally friendly Vehicles' (EEV) met emissiewaarden die 50 procent lager zijn dan de strenge Euro 5-eisen.
* PACCAR productiefaciliteiten in Groot-Brittannië, Nederland en Denton, Texas, realiseerden 'Zero Waste to Landfill', waarbij het storten van reststoffen tot nul is gereduceerd.
Investeringen in producten, productie en technologie
"PACCAR heeft haar investeringen in productontwikkeling, productie-efficiency en wereldwijde service in 2008 verder verhoogd om tegemoet te komen aan de lange-termijn-vraag vanuit de markt", zei Jim Cardillo, PACCAR president. "PACCAR investeerde in 2008 een recordbedrag van $805 miljoen in productiemiddelen en in productontwikkeling. In 2009 zullen de investeringen van PACCAR zich richten op projecten die leiden tot uitmuntend klantenvoordeel op de korte en middellange termijn. Kapitaaluitgaven worden gestroomlijnd en bedragen in 2009 naar verwachting $150 tot $200 miljoen, terwijl de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling naar verwachting $200 tot $250 miljoen zullen bedragen."
Belangrijke investeringen in 2008 waren onder andere:
* De realisatie van PACCAR's nieuwe gebouw voor de motorenproductie in Columbus, Mississippi, werd in 2008 nagenoeg afgerond. PACCAR's eersteklas 12,9 liter en 9,2 liter dieselmotoren voor Noord Amerika zullen in Nederland geproduceerd worden, voordat de productie in Columbus eind 2010 van start gaat. Kenworth en Peterbilt trucks met PACCAR-motoren hebben meer dan 40 miljoen mijl in veldtests bij klanten afgelegd, met uitstekende resultaten.
* Leyland Trucks breidde de productiecapaciteit met 20 procent uit en sloot het eerste jaar af waarin opbouwen rechtstreeks af-fabriek geleverd werden.
* PACCAR investeerde in state-of-the-art gerobotiseerde cabinelakfaciliteiten in de Kenworth-fabriek in Chillicothe, Ohio, en in de Peterbilt-fabriek in Denton, Texas, om zo de productkwaliteit en de productiviteit verder te verhogen.
* In juni 2008 werd een 25.000 m2-groot onderdelendistributiecentrum (PDC) geopend in Boedapest, Hongarije. Het PDC in San Luis Potosi, Mexico werd uitgebreid met bijna 4.500 m2.
Maakindustrie profiteert van lagere grondstofprijzen
"Eén van de positieve effecten voor alle productiebedrijven wereldwijd, is de daling van de prijzen van grondstoffen, zoals staal, olie, rubber, aluminium en koper", merkte Tom Lundahl op, PACCAR vice president purchasing. "De gemiddelde prijzen van deze grondstoffen nam met ongeveer eenderde af ten opzichte van de niveaus tijdens de prijsexplosie in 2008, maar moeten verder afnemen om op het niveau van de genormaliseerde kostentrend van de laatste tien jaar te komen. Wij werken nauw samen met onze leveranciers, die hun ondernemingen in deze moeilijke tijden verstandig managen."
Financial Services-ondernemingen realiseren goede resultaten in moeilijke markten
PACCAR Financial Services (PFS) heeft een portfolio van 166.000 trucks en trailers met een totale activawaarde van $10 miljard. PACCAR Leasing, een toonaangevende full-service truckverhuurmaatschappij in Noord Amerika en Europa, is daar met een vloot van meer dan 32.000 voertuigen bij inbegrepen.
De winst vóór belastingen bedroeg in het vierde kwartaal $45,4 miljoen, vergeleken met $76,2 miljoen in het laatste kwartaal een jaar eerder. De omzet bedroeg in het vierde kwartaal $292,2 miljoen, vergeleken met $327,3 miljoen in hetzelfde kwartaal van 2007. Over heel gehele jaar steeg de omzet van $1,19 miljard in 2007 naar $1,26 miljard in 2008. De winst vóór belastingen bedroeg $216,9 miljoen, vergeleken met $284,1 miljoen een jaar eerder. In 2008 werd de winst beïnvloed door de toegenomen reserveringen die nodig waren voor kredietverliezen als gevolg van het hogere aantal teruggenomen voertuigen. De reservering voor kredietverliezen bedroeg in het vierde kwartaal van 2008 $26,9 miljoen, tegenover $34,2 miljoen in het derde kwartaal van 2008.
"PACCAR Financial Service ondersteunt op winstgevende wijze de verkoop van PACCAR trucks in 20 landen op drie continenten met een breed palet aan financierings- en lease- producten", aldus Ron Armstrong, PACCAR senior vice president. "PACCAR's sterke balans, aangevuld met haar AA- kredietstatus, stelt PFS in staat om concurrerende financiering aan te bieden aan Kenworth-, Peterbilt-en DAF-dealers en -klanten. Goede marges, sterke kredietkwaliteit en uitstekend portfoliomanagement zorgen voor een solide omzet." PACCAR Financial maakt gebruik van financieringsprogramma's, zoals commercial paper, aangevuld met middellange termijnleningen. PACCAR Financial gaf onlangs $178,5 miljoen uit aan tweejaars medium-term obligaties. Armstrong voegde toe: "De collectieve beschikbaarheid van liquide middelen in de Verenigde Staten herstelt zich geleidelijk, maar in kapitaalmarkten buiten de Verenigde Staten is er nog sprake van onevenwichtigheid."
PACCAR Inc. heeft wereldwijd een toonaangevende positie op het gebied van de ontwikkeling, productie en service van kwalitatief hoogwaardige lichte, middelzware en zware trucks onder de merknamen Kenworth, Peterbilt en DAF. De onderneming is ook actief op het gebied van financiële dienstverlening, informatietechnologie en de verkoop van onderdelen voor trucks.
De aandelen van PACCAR worden verhandeld op de Nasdaq Stock Market onder het symbool PCAR. De homepage van PACCAR kan worden gevonden onder www.paccar.com.
Dit bericht bevat 'toekomstgerichte' verklaringen zoals bedoeld in de Private Securities Litigation Reform Act. Deze verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management en zijn onderhevig aan onzekerheid en veranderende omstandigheden. Werkelijke resultaten kunnen vanwege meerdere factoren afwijken van de in deze verklaringen geschetste resultaten. Meer informatie over deze factoren staan vermeld in PACCAR's gedeponeerde stukken bij de Securities and Exchange Commission.
* J.D. Power and Associates 2008 Heavy Duty Truck Study sm . Voor meer informatie zie www.jdpower.com
DAF Trucks