NVLF
PERSBERICHT
Logopedisten vinden de 2000 woordenlijst een begin
Woerden, 30 januari 2009 - De beroepsvereniging van logopedisten NVLF onderschrijft
het belang om de taal bij kleuters te stimuleren. Een leef- en spelomgeving met een
actief taalaanbod is onmisbaar voor het aanleren van taal. Het initiatief van de
Amsterdamse wethouder Asscher om de basisscholen te voorzien van een
basiswoordenlijst draagt bij aan die taalbewuste omgeving.
"De aandacht voor de woordenschat van kinderen uit groep 1 en 2 is meer dan een
symbolische. Door de basiskennis voor communicatie op placemats zichtbaar te maken,
krijgt het taalaanbod iets levendigs. Scholen en ouders kunnen het met elkaar hebben over
het aanbieden van taal. Hoe doen ouders dat thuis, lezen ze hun kinderen voor of hanteren
ze bewust spelvormen die talig zijn? Hoe gebruiken zij woorden in een zin? Is er een plaatje
dat het begrip ondersteunt? Dat is misschien wel een belangrijker functie dan het overdragen
van deze 2000 woorden", zegt Marjolein Coppens namens het bestuur van de
beroepsvereniging.
De vereniging heeft naar aanleiding van het initiatief in Amsterdam een weblog voor haar
leden geopend. De meningen over het effect van de basiswoordenlijst zijn positief, maar het
commentaar van de logopedisten gaat verder dan de lijst sec. Marjolein Coppens: "De
aandacht voor de woordenschat is een goed initiatief. Het is van belang dat de kleuterleiding
geschoold is in de interactie en didactische kennis in huis heeft om effectief gebruik te
maken van de woordenlijst."
Logopedisten kunnen basisscholen begeleiden en trainen in het effectief inzetten van de
basiswoordenlijst. Als er een vermoeden is van een taalontwikkelingsprobleem, dan kunnen
ouders ook met jonge kinderen voor controle en advies terecht bij een logopedist.
Noot voor de redactie (