Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme
Bungalowsector moet scherpe keuzes maken
De (inter)nationale bungalowdag die Pleisureworld gisteren heeft
georganiseerd bij Unidek in Gemert was een groot succes. Maar liefst
170 professionals uit de bungalowsector kregen een afwisselend en
informatief programma voorgeschoteld. Hoogtepunt was de overhandiging
van het eerste exemplaar van het nieuwe NRIT/GfK-rapport 'De
Nederlandse Bungalowsector 2008' aan Recron-directeur Joep Thönissen.
Fundamentele veranderingen
Volgens Thönissen staat de Nederlandse bungalowsector aan de vooravond
van grote fundamentele veranderingen. Hij deed een appèl op de sector
om te vernieuwen en de diversificeren: "De Nederlander vindt het
product dat wij hier bieden veel te veel van hetzelfde. Er zit veel te
weinig variatie en spanning in. Het is te veel huisje, boompje,
zwembad," hield hij de zaal voor. Volgens Thönissen doet de consument
geen concessies meer als het om kwaliteit van de voorzieningen gaat.
Beleving toevoegen
"Hij komt bovendien niet alleen meer voor het bungalowpark, maar ook
voor wat de omgeving te bieden heeft én wil met een verhaal thuis
komen." Nederlandse bungalowparken moeten daarom veel meer beleving
toevoegen aan hun product. Zowel het rapport van NRIT/GfK als het
Recron-project Nederland helpen de sector om scherpe keuzes te maken.
Nieuw NRIT/GfK onderzoek
Voorafgaand aan de overhandiging van het eerste exemplaar van 'De
Nederlandse Bungalowsector 2008' presenteerden Peter Gouw van GfK
Panel Services Benelux en Anke Raeijmaekers van NRIT Onderzoek de
belangrijkste resultaten uit dit nieuwe onderzoek. Volgende week in
onze nieuwsbrief NRIT Actueel een uitgebreid artikel over het rapport
'De Nederlandse bungalowsector 2008'. De dag werd afgesloten met een
bezoek aan de productiehallen van Unidek.
30-01-2009 12:14:00 uur.