Logopedisten vinden de 2000 woordenlijst een begin


WOERDEN, 20090130 -- De beroepsvereniging van logopedisten NVLF onderschrijft het belang om de taal bij kleuters te stimuleren. Een leef- en spelomgeving met een actief taalaanbod is onmisbaar voor het aanleren van taal. Het initiatief van de Amsterdamse wethouder Asscher om de basisscholen te voorzien van een basiswoordenlijst draagt bij aan die taalbewuste omgeving.

"De aandacht voor de woordenschat van kinderen uit groep 1 en 2 is meer dan een symbolische. Door de basiskennis voor communicatie op placemats zichtbaar te maken, krijgt het taalaanbod iets levendigs. Scholen en ouders kunnen het met elkaar hebben over het aanbieden van taal. Hoe doen ouders dat thuis, lezen ze hun kinderen voor of hanteren ze bewust spelvormen die talig zijn? Hoe gebruiken zij woorden in een zin? Is er een plaatje dat het begrip ondersteunt? Dat is misschien wel een belangrijker functie dan het overdragen van deze 2000 woorden", zegt Marjolein Coppens namens het bestuur van de beroepsvereniging.

De vereniging heeft naar aanleiding van het initiatief in Amsterdam een weblog voor haar leden geopend. De meningen over het effect van de basiswoordenlijst zijn positief, maar het commentaar van de logopedisten gaat verder dan de lijst sec. Marjolein Coppens: "De aandacht voor de woordenschat is een goed initiatief. Het is van belang dat de kleuterleiding geschoold is in de interactie en didactische kennis in huis heeft om effectief gebruik te maken van de woordenlijst."

Logopedisten kunnen basisscholen begeleiden en trainen in het effectief inzetten van de basiswoordenlijst. Als er een vermoeden is van een taalontwikkelingsprobleem, dan kunnen ouders ook met jonge kinderen voor controle en advies terecht bij een logopedist.

NVLF





Ingezonden persbericht