Stadsdeel Amsterdam-Noord

Stadsdeel dringt aan op spoedige komst veer Javakade- Motorkade

Het dagelijks bestuur heeft B&W in een brief gevraagd snel een gratis veerverbinding tussen de Javakade en de Motorkade in te stellen. Het bestuur verwijst daarbij naar de in 2006 in het programma-akkoord gemaakte afspraken over het verbeteren van de veerverbindingen over het IJ.

In november 2008 kwam de deelraad met een raadsbrede ondersteunde motie over de veerverbinding Javakade-Motorkade. In deze motie verzocht de deelraad het dagelijks bestuur de noodzaak van de nieuwe verbinding nog eens onder de aandacht van B&W te brengen.

In de brief geeft het dagelijks bestuur aan waarom de spoedige komst van een veer tussen de Javakade-Motorkade zo belangrijk is:

o het gebied rond de Motorkade is een gebied in opkomst en ontwikkelt zich snel;
o de vervoersstromen tussen dit gebied en Amsterdam ten zuiden van het IJ groeien;
o de veerverbinding heeft de potentie veel autoverkeer te vervangen door fietsverkeer;
o met dit veer krijgt de Jan Schaeferbrug een logisch vervolg naar Noord.

Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer, Harm-Jan van Schaik: "Veerverbindingen tussen beide IJ-oevers zien wij als varende bruggen voor het langzaamverkeer. Tussen het Pontplein en de Schellingwouderbrug, een afstand van 4 km, is er nu geen enkele verbinding met de overkant. Vooruitlopend op de mogelijke aanleg van een langzaamverkeerbrug, is het ons inziens een stedelijke verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat er voldoende gratis veerverbindingen aan de oostkant van het IJ zijn. Een veerverbinding tussen de Javakade en Motorkade doorbreekt de barrière van het IJ. Het veer biedt bewoners van Amsterdam-Noord en het oostelijk deel van Amsterdam de kans snel per fiets de oversteek over het IJ te maken. Zoals eerder gebleken bij het NDSM-veer, kan de komst van een veerverbinding ten slotte op gang komende ruimtelijke ontwikkelingen ondersteunen en versnellen."