Stadsdeel dringt aan op spoedige komst veer Javakade- Motorkade
Het dagelijks bestuur heeft B&W in een brief gevraagd snel een gratis
veerverbinding tussen de Javakade en de Motorkade in te stellen. Het
bestuur verwijst daarbij naar de in 2006 in het programma-akkoord
gemaakte afspraken over het verbeteren van de veerverbindingen over
het IJ.
In november 2008 kwam de deelraad met een raadsbrede ondersteunde
motie over de veerverbinding Javakade-Motorkade. In deze motie
verzocht de deelraad het dagelijks bestuur de noodzaak van de nieuwe
verbinding nog eens onder de aandacht van B&W te brengen.
In de brief geeft het dagelijks bestuur aan waarom de spoedige komst
van een veer tussen de Javakade-Motorkade zo belangrijk is:
o het gebied rond de Motorkade is een gebied in opkomst en ontwikkelt
zich snel;
o de vervoersstromen tussen dit gebied en Amsterdam ten zuiden van
het IJ groeien;
o de veerverbinding heeft de potentie veel autoverkeer te vervangen
door fietsverkeer;
o met dit veer krijgt de Jan Schaeferbrug een logisch vervolg naar
Noord.
Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer, Harm-Jan van Schaik:
"Veerverbindingen tussen beide IJ-oevers zien wij als varende bruggen
voor het langzaamverkeer. Tussen het Pontplein en de
Schellingwouderbrug, een afstand van 4 km, is er nu geen enkele
verbinding met de overkant. Vooruitlopend op de mogelijke aanleg van
een langzaamverkeerbrug, is het ons inziens een stedelijke
verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat er voldoende gratis
veerverbindingen aan de oostkant van het IJ zijn. Een veerverbinding
tussen de Javakade en Motorkade doorbreekt de barrière van het IJ. Het
veer biedt bewoners van Amsterdam-Noord en het oostelijk deel van
Amsterdam de kans snel per fiets de oversteek over het IJ te maken.
Zoals eerder gebleken bij het NDSM-veer, kan de komst van een
veerverbinding ten slotte op gang komende ruimtelijke ontwikkelingen
ondersteunen en versnellen."
Stadsdeel Amsterdam-Noord