Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)
30.01.2009
Onderzoek Consumentenbond benadrukt belang vloeibaar frituurvet
Onderzoek van de Consumentenbond onder snackbars toont aan dat al meer
cafetaria-ondernemers vloeibaar frituurvet gebruiken, dan je op grond
van de deelnamecijfers aan de campagne Verantwoord Frituren zou
verwachten. Volgens de Consumentenbond bakken 23 van de 75
niet-aangesloten zaken in vloeibaar vet dat voldoet aan de criteria
van de campagne 'Verantwoord Frituren'. Dit impliceert dat de campagne
effect heeft, ook als ondernemers zich niet aansluiten.
Uit onderzoek van het productschap MVO (Margarine, vetten en oliën)
blijkt dat 76% van het aantal liters frituurvet bestaat uit vloeibare
vetten. Dit percentage lag in 2007 nog op 70%. Ook met betrekking tot
vaste vetten is er een grote beweging in de markt gemaakt. Lag het
aandeel transvetzuren in vaste vetten vorig jaar volgens de
consumentenbond nog op maximaal 30%, vanaf deze maand is conform de
Code of Practice het aandeel gedaald tot maximaal 20%. Maar vloeibaar
is beter. MVO en de Nederlandse frituurvetfabrikanten spannen zich met
de Campagne Verantwoord Frituren daarom al jaren in om het gebruik van
vloeibaar frituurvet te laten stijgen. Zij ondersteunen een verbod op
vaste vetten als dit op Europees niveau kan worden afgedwongen.
Het onderzoek van de Consumentenbond is uitgevoerd bij 75 cafetaria's
die niet zijn aangesloten bij de campagne Verantwoord Frituren.
Hieruit blijkt dat 2/3 van deze groep vaste frituurvetten gebruikt.
Helaas berichtte de algemene media vaak foutief over deze resultaten,
en concludeert dat 2/3 van de cafetaria's vaste vetten gebruikt. Uit
onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit uit 2007 bleek al dat dit
percentage toen op 50% lag. De verwachting is dat dit percentage sinds
2007 verder is gedaald.
Het onderzoek van de Consumentenbond is een extra oproep aan de
ondernemers die nog geen vloeibaar frituurvet gebruiken om over te
stappen. Door dit onderzoek weten hun consumenten dat patat gezonder
is als het gefrituurd is in vloeibaar frituurvet. Hopelijk zullen zij
daardoor eerder kiezen voor de snackbar waar verantwoord gefrituurd
wordt. Snackbars die deelnemer zijn van de campagne zijn immers
herkenbaar aan de groengele deursticker met daarop het logo
Verantwoord Frituren. Daarnaast kunnen consumenten op de website
www.friturenindehoreca.nl kijken voor de dichtstbijzijnde snackbar bij
hen in de buurt. De campagne blijft zich ook het komende jaar
inspannen voor een verdere groei van het aantal snackbars dat
vloeibaar frituurvet gebruikt.
De meest actuele gegevens over de campagne zijn te vinden op de
website van de campagne Verantwoord Frituren:
www.friturenindehoreca.nl