Vrije Universiteit Amsterdam
Stafadviseur gaat communicatie met patiënt verbeteren
29 januari 2009
In november 2008 startte Daniëlle van der Peet bij het instituut
ondersteuning patiëntenzorg, als stafadviseur
patiëntenzorgcommunicatie. Dit is een nieuwe functie binnen VUmc .
Tijd voor een introductie van Van der Peet en haar plannen.
Danniëlle van der Peet Fotografie: Mark van den Brink Wat houdt je
functie precies in?
"Ik hou me bezig met de ziekenhuisbrede communicatie tussen
zorgverlener en patiënt. Ik adviseer afdelingen en ondersteun ze bij
de ontwikkeling van zorggerelateerde communicatie-activiteiten. Omdat
dit een nieuwe functie is en ik nog maar net begonnen ben, is alles
heel pril. Veel mensen moeten nog kennismaken met de functie en met
mij, maar uiteindelijk krijgt dat wel zijn vorm."
Waar kom je vandaan?
"Ik heb communicatie- en informatiewetenschappen gestudeerd aan de VU.
Tijdens mijn stage bij de dienst communicatie in VUmc deed ik een
onderzoek naar patiëntenparticipatie. Mijn leidinggevende vertelde
toen, dat de functie van stafadviseur patiëntenzorgcommunicatie eraan
zat te komen en nodigde me uit om te solliciteren. Zo ben ik gelijk na
mijn afstuderen gestart met deze baan."
Wat is het doel van je functie?
"Doel is om patiëntenzorgcommunicatie beter in te richten binnen VUmc
en dit op een eenduidige manier te integreren binnen de zorgverlening.
Simpel gezegd: wie vertelt wat aan de patiënt, wanneer en in welke
mate? Uit een aantal tevredenheidsonderzoeken bleek, dat het
ziekenhuis minder goed scoorde op aspecten als bejegening,
informatievoorziening en nazorg.
In eerste instantie heeft de werkgroep 'GPS beter', initiatief van de
coördinatiegroep patiëntervaring, bestudeerd hoe de
patiëntenzorgcommunicatie verbeterd kon worden. Al snel kwamen de
leden tot de conclusie, dat dit een omvangrijk traject is en dat er
iemand moest worden aangenomen om een visie te ontwikkelen."
Wat zijn je plannen voor patiëntenzorgcommunicatie?
"Ik ben eerst veel gaan praten met mensen binnen de organisatie en
mensen uit verschillende ziekenhuizen. Om die visie neer te kunnen
zetten, inventariseer ik welke ideeën leven over
patiëntencommunicatie. Daarnaast ben ik ook met een aantal concrete
zaken aan de slag gegaan. Zo bestudeer ik nu met een werkgroep alle
wensen ten aanzien van een nieuwe balie patiëntenvoorlichting. De
toekomstige balie moet een prominentere plek en bredere opzet krijgen,
waarbij patiënten onder andere zelf achter de computer informatie
kunnen opzoeken en in een vroeg stadium extra zorg kunnen regelen.
Ander voorbeeld, waar ik momenteel mee bezig ben, is het integreren
van patiëntencommunicatie in zorgpaden. Bij de ontwikkeling van
zorgpaden wordt heel duidelijk in kaart gebracht welk zorgproces de
patiënt doorloopt. De communicatie met de patiënt kan aan de hand van
een zorgpad transparant gemaakt worden."
Wat wil je dit jaar bereikt hebben?
"Ik zou het al heel mooi vinden als we met z'n allen een start maken
met het vormen van een visie over patiëntencommunicatie.
Tegelijkertijd wil ik op een aantal afdelingen pilots opzetten,
waarbij onderzocht wordt hoe patiëntencommunicatie opgenomen kan
worden in het totale zorgproces."
En... wat is je eerste indruk?
"Heel positief! Natuurlijk ben ik nog wat zoekende, want het is een
nieuwe functie. Maar mijn collega's zijn ontzettend behulpzaam en
iedereen staat open voor vragen en ideeën. Daar krijg ik veel energie
van."
Liesbeth Blijenberg
bron: Tracer