Groen!
BAM fijn stof studie is maat voor niets
Datum
30/01/2009
Auteur
Mieke Vogels voor Vlaamse fractie
Categorie
In Ruimtelijke ordening en stedelijkheid
De laatste nieuwe mediastunt van de BAM is beschamend. Met de komst
van Karel Vinck zou er een nieuwe wind waaien bij de BAM, maar met
deze nieuwe manipulatieve studie rond fijn stof in 2015, kiest de BAM
opnieuw voor de polarisatie. Groen! blijft ijveren voor een eerlijk
debat over de impact van de Oosterweelverbinding en wil dat de BAM in
afwachting van het referendum en het alternatievenonderzoek zich
neutraal opstelt.
De nieuwe fijn stof studie die de BAM bekend heeft gemaakt, toont
alleen dat de hoeveelheid fijn stof tegen 2015 zal afnemen als
iedereen zich houdt aan de nieuwe Europese normen voor de uitstoot van
wagens en vrachtwagens. De BAM kan net zo goed een open deur
intrappen. De Oosterweelverbinding wordt enkel vergeleken met de
nul-optie, nl geen Oosterweelverbinding. De bestaande en uitgewerkte
alternatieven voor de Oosterweelverbinding zijn niet eens onderzocht.
En toch pakt de BAM uit met het grote nieuws dat de
Oosterweelverbinding niet zorgt voor meer fijn stof. Oud nieuws, want
een vroeger opgemaakt milieu-effect-rapport had dat al bekend gemaakt:
de aanleg van de Oosterweelverbinding zorgt niet voor meer of voor
minder fijn stof. Het is juist hier dat het schoentje wringt, want in
het Antwerpse wordt de norm voor fijn stof op dit ogenblik al
permanent overschreden.
Ook de vaststelling dat er in het zuidelijk deel van de ring minder
vervuiling zal zijn en in het noordelijk deel meer, is nogal wiedes
als er bewust gekozen wordt om de transportstromen naar het noorden te
verleggen. Ook deze studie kan er niet omheen: de mensen van Deurne,
Merksem en Luchtbal door de Lange Wapper en de op-en afritten er heel
wat vervuiling en lawaai bij krijgen. Dus al wat de BAM nu beweert
over de luchtkwaliteit in 2015 is speculatief. De hamvraag is met
welke toename van het verkeer gerekend wordt. Als de BAM vooral
uitgaat van een andere spreiding en slechts een beperkte toename van
de verkeersstroom, zal de impact op de uitstoot van fijn stof
inderdaad beperkt zijn.
Mieke Vogels, Groen! voorzitster: "De geest van het actieprogramma van
de Vlaamse Regering rond logistiek werd verleden week gelanceerd: de
Vlaamse regering wil meer welvaart creëren door meer transport aan te
trekken. Met de bouw van het Saeftinghedok én van de Lange
Wapper-viaduct hopen ze meer containers en meer vrachtwagens aan te
trekken. In de transporteconomie heet dat de ijzeren wet van de
congestie van Anthony Downs: nieuwe wegen trekken altijd extra verkeer
aan. Wat probeert de BAM de mensen nu eigenlijk wijs te maken? Dat men
de Lange Wapper enkel wil aanleggen om de lucht proper te krijgen?"
Contact: Mieke Vogels -