Groen!

BAM fijn stof studie is maat voor niets

Datum
30/01/2009

Auteur
Mieke Vogels voor Vlaamse fractie

Categorie
In Ruimtelijke ordening en stedelijkheid

De laatste nieuwe mediastunt van de BAM is beschamend. Met de komst van Karel Vinck zou er een nieuwe wind waaien bij de BAM, maar met deze nieuwe manipulatieve studie rond fijn stof in 2015, kiest de BAM opnieuw voor de polarisatie. Groen! blijft ijveren voor een eerlijk debat over de impact van de Oosterweelverbinding en wil dat de BAM in afwachting van het referendum en het alternatievenonderzoek zich neutraal opstelt.

De nieuwe fijn stof studie die de BAM bekend heeft gemaakt, toont alleen dat de hoeveelheid fijn stof tegen 2015 zal afnemen als iedereen zich houdt aan de nieuwe Europese normen voor de uitstoot van wagens en vrachtwagens. De BAM kan net zo goed een open deur intrappen. De Oosterweelverbinding wordt enkel vergeleken met de nul-optie, nl geen Oosterweelverbinding. De bestaande en uitgewerkte alternatieven voor de Oosterweelverbinding zijn niet eens onderzocht. En toch pakt de BAM uit met het grote nieuws dat de Oosterweelverbinding niet zorgt voor meer fijn stof. Oud nieuws, want een vroeger opgemaakt milieu-effect-rapport had dat al bekend gemaakt: de aanleg van de Oosterweelverbinding zorgt niet voor meer of voor minder fijn stof. Het is juist hier dat het schoentje wringt, want in het Antwerpse wordt de norm voor fijn stof op dit ogenblik al permanent overschreden.

Ook de vaststelling dat er in het zuidelijk deel van de ring minder vervuiling zal zijn en in het noordelijk deel meer, is nogal wiedes als er bewust gekozen wordt om de transportstromen naar het noorden te verleggen. Ook deze studie kan er niet omheen: de mensen van Deurne, Merksem en Luchtbal door de Lange Wapper en de op-en afritten er heel wat vervuiling en lawaai bij krijgen. Dus al wat de BAM nu beweert over de luchtkwaliteit in 2015 is speculatief. De hamvraag is met welke toename van het verkeer gerekend wordt. Als de BAM vooral uitgaat van een andere spreiding en slechts een beperkte toename van de verkeersstroom, zal de impact op de uitstoot van fijn stof inderdaad beperkt zijn.

Mieke Vogels, Groen! voorzitster: "De geest van het actieprogramma van de Vlaamse Regering rond logistiek werd verleden week gelanceerd: de Vlaamse regering wil meer welvaart creëren door meer transport aan te trekken. Met de bouw van het Saeftinghedok én van de Lange Wapper-viaduct hopen ze meer containers en meer vrachtwagens aan te trekken. In de transporteconomie heet dat de ijzeren wet van de congestie van Anthony Downs: nieuwe wegen trekken altijd extra verkeer aan. Wat probeert de BAM de mensen nu eigenlijk wijs te maken? Dat men de Lange Wapper enkel wil aanleggen om de lucht proper te krijgen?"

Contact: Mieke Vogels -