NMa: Consumentenmarkt energie verbetert, NMa nog niet tevreden
09-02 / 30-01-2009
De consumentenmarkt voor energie werkt soepeler. De energiebedrijven
zijn beter gaan presteren en het vertrouwen van de consument in het
eigen energiebedrijf neemt verder toe. Ook stappen meer consumenten
over naar een andere leverancier, mede omdat er tegenwoordig iets te
kiezen valt voor consumenten. Het voordeel kan oplopen tot meer dan
200 euro. Tegelijkertijd constateert de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) dat consumenten nog steeds moeite hebben
om energiebedrijven en aanbiedingen met elkaar te vergelijken. Ook
hebben ze weinig vertrouwen in de objectiviteit van de beschikbare
vergelijkingsinformatie. Mede daarom scherpt de NMa de richtsnoeren
voor informatieverstrekking aan consumenten aan en toetst zij de
naleving daarvan in 2009. Dit blijkt uit de Monitor Nederlandse
kleinverbruikersmarkt voor elektriciteit en gas juli 2007 juni 2008
die de NMa vandaag publiceert.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de groep consumenten die overweegt
over te stappen in de komende twee jaar, kleiner is geworden. Het
afnemende enthousiasme bij consumenten om over te stappen kan ook
worden veroorzaakt door de intensieve telefonische werving van een
aantal leveranciers. Er komen meer klachten binnen bij ConsuwWijzer.
Ook in de media en in politieke debatten is deze werving al een aantal
keren negatief in de schijnwerpers komen te staan. Daarom gaat de NMa
in 2009 de werving op de energiemarkt toetsen aan de wettelijke normen
en zal zij ingrijpen indien nodig.
Overstappen naar een andere leverancier kan voordeel opleveren. Wie
een contract voor onbepaalde tijd voor elektriciteit en gas had, kon
in de onderzoeksperiode (per jaar) maximaal 75 euro besparen als hij
van de duurste naar de goedkoopste leverancier overstapte. Wie een
jaarcontract met vaste prijs had, kon op jaarbasis maximaal 220 euro
besparen door over te stappen. Hierbij is overigens nog geen rekening
gehouden met het feit dat sommige leveranciers ook nog eenmalige
kortingen geven voor het overstappen. Het voordeel kan dus verder
oplopen. Acht procent van alle consumenten stapte tussen juli 2007 en
juni 2008 over naar een andere leverancier. In het Verenigd Koninkrijk
ligt dit percentage beduidend hoger: ruim 20 procent van de
consumenten kiest daar regelmatig voor een andere energieleverancier.
De meeste andere EU-landen hebben overstappercentages van enkele
procenten, terwijl België een overstappercentage kent van ruim 6
procent. Het overstappen heeft ertoe geleid dat de drie grootste
leveranciers (Essent, Eneco en Nuon) een klein deel van hun hoge
gezamenlijke marktaandeel van 80 procent hebben verloren. Er is
hiermee echter nog steeds sprake van een zeer geconcentreerde markt.
Uit de monitor over de periode van juli 2007 tot en met juni 2008
blijkt dat de waardering van consumenten voor de administratieve
dienstverlening hoger is dan in het voorgaande jaar en ook is de
waardering voor de afhandeling van klachten hoewel sectorbreed gezien
gemiddeld nog onvoldoende in vergelijking met vorig jaar gestegen.
Verder blijkt dat het vertrouwen van de consument in zijn eigen
energiebedrijf nog hoger is geworden dan in de vorige
onderzoeksperiode. Daar tegenover staat dat consumenten er minder
vertrouwen in hebben dat de werking van de energiemarkt op lange
termijn positieve effecten zal hebben. In de voorgaande monitor
signaleerde de NMa nog een lichte stijging van dat vertrouwen.
De verklaringen voor het gedaalde vertrouwen in de energiemarkt als
geheel zijn mogelijk het gedaalde algemene consumentenvertrouwen, de
gestegen energieprijzen en de negatieve aandacht die werving op de
energiemarkt in de afgelopen periode heeft veroorzaakt.
In de afgelopen jaren is er al veel veranderd in de consumentenmarkt
voor energie. Dat gaat de komende jaren nog door: er is een
capaciteitstarief (de grootte van de aansluiting bepaalt de hoogte van
het transporttarief) ingevoerd, er komt een uniform leveranciersmodel,
de geïntegreerde energiebedrijven worden gesplitst en de slimme meters
worden ingevoerd. Deze veranderingen verbeteren op termijn de werking
van de consumentenmarkt voor energie. Maar een goede overgang naar de
nieuwe situatie vraagt veel aandacht van de alle betrokkenen. De focus
van de NMa ligt op een beheerste en soepele invoering van de
veranderingen.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)