Provincie Noord-Holland

Datum

30-1-2009

Onderwerp

Rapportage Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens

Maaike Lange

Aanbevelingen steun in de rug provincie

De eerste reactie van de provincie Noord-Holland op het rapport van de Commissie Vriesman is positief kritisch. Ton Hooijmaijers, gedeputeerde Ruimtelijke Ordening en Schiphol: We delen de analyse van de Commissie dat er in de huidige situatie onvoldoende waarborg is dat de juiste bedrijven zich in de nabijheid van de luchthaven kunnen vestigen. Veel aanbevelingen sluiten nauw aan bij de stappen die wij met onze partners in de regio aan het zetten zijn. Het is zowel inhoudelijk als in de samenwerking een steun in de rug, ook al zijn er hier en daar wel onvolkomenheden.

Metropolitane strategie
Door de lokale en regionale bestuurders in Noordvleugelverband is al in 2005 gekozen voor een wijziging van Mainportstrategie naar de Metropolitane strategie. Daarbij wordt niet de luchthaven maar de regio centraal gesteld. Schiphol moet een internationaal knooppunt van bestemmingen voor de Metropoolregio Amsterdam worden. Dit sluit nauw aan bij de door de Commissie bedoelde strategie Mainport 2.0. Vanuit de Metropolitane strategie heeft de provincie, samen met bestuurlijke partners, diverse visies ontwikkeld:
* een visie op Schiphol en de omgeving voor de periode tot 2020, onder andere als inbreng voor de Tafel van Alders,
* actualisering van de Ruimtelijk-Economische Visie toegespitst op de corridor tussen Schiphol en Amsterdam West / Amsterdam Zuidoost (gereed begin 2009).

* een integrale visie op Schiphol en de wijde omgeving voor de lange termijn op basis van de in 2008 verschenen verkenningen (gereed medio 2009).

Sinds 1 juli heeft de provincie met de nieuwe wet Ruimte Ordening de kans om al deze zaken integraal en samenhangend te verankeren in de Structuurvisie. Hierin ook aandacht voor het vestigingsbeleid van bedrijven in de regio. In mei is het eerste concept gereed. Dit sluit dus goed aan op de aanbevelingen van de Commissie om te komen tot een integrale en gedragen visie.

Integrale gebiedsontwikkeling
De integrale gebiedsontwikkeling op lager schaalniveau krijgt vorm in de Schipholregio. Voorbeelden:

* aan een krachtiger SADC als gemeenschappelijk grondbedrijf ten behoeve van integrale gebiedsontwikkeling wordt gewerkt. Het project ACT / Werkstad A-4 wordt al gerealiseerd.
* de gebiedsvisie die momenteel onder leiding van de provincie wordt gemaakt voor de driehoek A4-A5-A9.
Bij deze voorbeelden krijgt de door de Commissie aanbevolen publiek-private samenwerking vorm. De eerste stappen zijn gezet.

Formele en informele samenwerkingstructuren
De samenwerking in de regio vindt plaats met behulp van informele netwerkstructuren in aanvulling op formele bevoegdheden en structuren. De bestuurlijke samenwerking in de Metropoolregio Amsterdam en de Bestuurlijke Regie Schiphol zijn daar goede voorbeelden zijn, evenals de genoemde publiek-private samenwerking op lagere schaalniveaus.

Nieuwe bestuurlijke arrangementen mogen de formele wettelijke bestuurlijke bevoegdheden en structuren echter niet doorkruisen. Daarom ziet de provincie weinig heil in een door de Commissie aanbevolen Structuurvisie waarbij de bestuurlijke grenzen niet in acht genomen worden. Amsterdam kan niet regeren over Haarlemmermeer, aldus Hooijmaijers. Wel stemmen de provincie en Amsterdam hun structuurvisies nauw af met elkaar en met hun partners, ook op het niveau van de gehele Metropoolregio.