Datum
30-1-2009
Onderwerp
Rapportage Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens
Maaike Lange
Aanbevelingen steun in de rug provincie
De eerste reactie van de provincie Noord-Holland op het rapport van de
Commissie Vriesman is positief kritisch. Ton Hooijmaijers,
gedeputeerde Ruimtelijke Ordening en Schiphol: We delen de analyse van
de Commissie dat er in de huidige situatie onvoldoende waarborg is dat
de juiste bedrijven zich in de nabijheid van de luchthaven kunnen
vestigen. Veel aanbevelingen sluiten nauw aan bij de stappen die wij
met onze partners in de regio aan het zetten zijn. Het is zowel
inhoudelijk als in de samenwerking een steun in de rug, ook al zijn er
hier en daar wel onvolkomenheden.
Metropolitane strategie
Door de lokale en regionale bestuurders in Noordvleugelverband is al
in 2005 gekozen voor een wijziging van Mainportstrategie naar de
Metropolitane strategie. Daarbij wordt niet de luchthaven maar de
regio centraal gesteld. Schiphol moet een internationaal knooppunt van
bestemmingen voor de Metropoolregio Amsterdam worden. Dit sluit nauw
aan bij de door de Commissie bedoelde strategie Mainport 2.0.
Vanuit de Metropolitane strategie heeft de provincie, samen met
bestuurlijke partners, diverse visies ontwikkeld:
* een visie op Schiphol en de omgeving voor de periode tot 2020,
onder andere als inbreng voor de Tafel van Alders,
* actualisering van de Ruimtelijk-Economische Visie toegespitst op
de corridor tussen Schiphol en Amsterdam West / Amsterdam Zuidoost
(gereed begin 2009).
* een integrale visie op Schiphol en de wijde omgeving voor de lange
termijn op basis van de in 2008 verschenen verkenningen (gereed
medio 2009).
Sinds 1 juli heeft de provincie met de nieuwe wet Ruimte Ordening de
kans om al deze zaken integraal en samenhangend te verankeren in de
Structuurvisie. Hierin ook aandacht voor het vestigingsbeleid van
bedrijven in de regio. In mei is het eerste concept gereed. Dit sluit
dus goed aan op de aanbevelingen van de Commissie om te komen tot een
integrale en gedragen visie.
Integrale gebiedsontwikkeling
De integrale gebiedsontwikkeling op lager schaalniveau krijgt vorm in
de Schipholregio. Voorbeelden:
* aan een krachtiger SADC als gemeenschappelijk grondbedrijf ten
behoeve van integrale gebiedsontwikkeling wordt gewerkt. Het
project ACT / Werkstad A-4 wordt al gerealiseerd.
* de gebiedsvisie die momenteel onder leiding van de provincie wordt
gemaakt voor de driehoek A4-A5-A9.
Bij deze voorbeelden krijgt de door de Commissie aanbevolen
publiek-private samenwerking vorm. De eerste stappen zijn gezet.
Formele en informele samenwerkingstructuren
De samenwerking in de regio vindt plaats met behulp van informele
netwerkstructuren in aanvulling op formele bevoegdheden en structuren.
De bestuurlijke samenwerking in de Metropoolregio Amsterdam en de
Bestuurlijke Regie Schiphol zijn daar goede voorbeelden zijn, evenals
de genoemde publiek-private samenwerking op lagere schaalniveaus.
Nieuwe bestuurlijke arrangementen mogen de formele wettelijke
bestuurlijke bevoegdheden en structuren echter niet doorkruisen.
Daarom ziet de provincie weinig heil in een door de Commissie
aanbevolen Structuurvisie waarbij de bestuurlijke grenzen niet in acht
genomen worden. Amsterdam kan niet regeren over Haarlemmermeer, aldus
Hooijmaijers. Wel stemmen de provincie en Amsterdam hun
structuurvisies nauw af met elkaar en met hun partners, ook op het
niveau van de gehele Metropoolregio.
Provincie Noord-Holland