FloraHolland
FloraHolland Productcommissie Lelie
FLORAHOLLAND (30 januari 2009) - Tijdens de FPC Lelie van 15 januari
jl. is er uitgebreid stilgestaan bij de werkwijze van voorbehandeling.
Nieuwe cultivars moeten in alle seizoenen getest worden voordat
vrijstelling gegeven wordt. Volgens enkele FPC-leden sluit de
werkwijze niet aan bij de praktijk. Binnenkort wordt hierover een
extra bijeenkomst georganiseerd.
Een nieuwe cultivar moet voorzien zijn van een productcode voordat het
soort als Fleurprimeur geveild mag worden. Binnen vijf dagen moet een
productfoto toegevoegd worden. Deze regels zijn toegevoegd om een
nieuwe cultivar nog beter in de markt te kunnen zetten. Ook werd een
toelichting gegeven over de werkwijze van FloraHolland Connect.
FloraHolland Connect richt zich in de eerste plaats op kwekers die
continuïteit waarborgen. Zij verzamelt informatie over de gehele keten
en ontwikkelt productmarkt combinaties (PMC's) om afzet te kunnen
generen. FloraHolland Connect is ook betrokken bij de ontwikkeling van
E-trade.
Vervolgens werden de marktontwikkelingen van FloraHolland Naaldwijk
besproken, zoals de visie van klok Naaldwijk 2009 - 2014. Er volgt een
discussie over Beeldveilen. Op dit moment wordt 28% van de lelies via
KOA ingekocht. De verwachting is dat dit verder toe zal nemen.
Kopers geven aan dat de stickers op de dozen een probleem is. Het is
namelijk niet meer mogelijk om te zien wat er in de doos zit. Sivepo
heeft een aanpassing gedaan op de doos, waarvan nu een pilot loop.
Lelie Promotie Nederland promoot de Nederlandse lelies in
verschillende segmenten in veel verschillende landen. De verwachting
is dat de minimale deelname (70%) bereikt zal worden. Eind januari
wordt een definitieve beslissing genomen over de voortgang.
De volgende vergadering vindt plaats op dinsdag 7 april.