.
Onderzoek van de rekenkamercommissie naar de digitale dienstverlening
30 januari
Hoe digitaal dienstbaar is de gemeente Soest?
Van juli tot en met november 2008 heeft de rekenkamercommissie Soest
onderzoek gedaan naar de digitale dienstverlening van de gemeente
Soest. De invalshoek bij het onderzoek was het belang van de
gemeentelijke dienstverlening voor de inwoners van Soest.
Welke mogelijkheden biedt de digitale dienstverlening om de service
aan de inwoner te verbeteren?
Welke vernieuwingen zijn er mogelijk in de geautomatiseerde contacten
met de inwoners van Soest? In het eindrapport `Digitaal Dienstbaar' is
de situatie in Soest uitgewerkt.
Bevindingen
Bij digitale dienstverlening hoort ook het uitwisselen van gegevens
binnen de gemeente waardoor een aanvrager niet meerdere keren antwoord
hoeft te geven op dezelfde vragen. Uit het onderzoek blijkt dat de
gemeente Soest bezig is om deze zogenoemde `eenmalige
gegevensuitvraag' te realiseren. De gemeente Soest is bewust bezig met
het terugdringen van de administratieve lastenverlichting en zet de
digitale dienstverlening voor dit doel in.
Verder komt naar voren dat de gemeente meer zicht moet krijgen op de
behoeften van inwoners en ondernemers als het gaat om de digitale
dienstverlening. De digitale dienstverlening binnen de gemeente wordt
nog sterk vanuit de ict-mogelijkheden benaderd en minder vanuit een
brede visie op de dienstverlening. Dat betekent dat op dit moment de
technische haalbaarheid leidend is voor de digitalisering en niet
zozeer de behoeften van de inwoners en ondernemers.
In Soest wordt de aandacht goed over de verschillende aanbodkanalen
(post, telefoon, mail, balie) gespreid. Er wordt rekening gehouden met
inwoners die misschien minder of niet via het internet willen
communiceren. Gebleken is dat de structurele beschikbaarheid van zowel
personeel als financiële middelen beperkt is. De uitvoering van het
beleid rust op een beperkt aantal kundige mensen. Dit leidt er mede
toe dat het doorvoeren van creatieve innovaties weinig urgentie
krijgt. De gemeente zou zeker nog meer gebruik kunnen maken van goede
digitale voorbeelden van andere gemeenten.
Aanbevelingen
De rekenkamercommissie besluit het rapport met drie aanbevelingen aan
de gemeenteraad.
* Verbreed het beleid naar het thema dienstverlening en ga als
gemeenteraad meer nadenken over `het dienstverleningsconcept' van
de gemeente.
* Ga door met investeringen in de kwaliteit van de digitale
dienstverlening en leg vast tot welke verbeterde resultaten in de
dienstverlening dit moet leiden.
* Zorg voor het versterken van de gevoeligheid voor externe signalen
of de mogelijkheden voor de inbreng van nieuwe, creatieve ideeën
Behandeling
Het rapport `Digitaal dienstbaar' wordt op donderdag 5 februari 2009
in de Ronde met de gemeenteraad besproken. Besluitvorming in de raad
is voorzien op donderdag 12 maart 2009.
Wat is en doet een rekenkamercommissie?
De rekenkamercommissie is een onafhankelijke commissie die is
ingesteld door de gemeenteraad. De rekenkamercommissie onderzoekt of
de gemeente doelmatig en doeltreffend te werk gaat. Uiteenlopende
onderwerpen worden onderzocht. De rekenkamercommisie rapporteert aan
de gemeenteraad. De raad stelt de eindconclusies bij het onderzoek
vast en besluit over de aanbevelingen in het rapport.
Gemeente Soest