Forum
29 januari 2009
boekpresentatie
Molukse Jongeren en Onderwijs
Presentatie Quickscan 2008
Wat is de onderwijspositie van Molukse jongeren in Nederland? En, als
deze positie wordt gekenmerkt door achterstand, hoe is deze dan te
verklaren en te verbeteren? Dat zijn de twee centrale vragen die FORUM
in deze inventarisatie opwerpt en beantwoordt. Helaas moeten we
constateren: De onderwijspositie van Molukse jongeren is bepaald niet
rooskleurig, ook al gaat het hier voor het merendeel om de derde
generatie van Molukkers in ons land.
FORUM heeft in het vroege voorjaar van 2008 onderwijsproblematiek van
Molukse jongeren onder de aandacht van de minister voor Wonen, Wijken
en Integratie gebracht. Deze nieuwe inventarisatie waarbij op
overzichtelijke wijze de beschikbare cijfers gepresenteerd en
geanalyseerd worden, dient ertoe deze ernstige problematiek
cijfermatig te onderbouwen en oorzaken ervoor aan te geven. Met meer
gestructureerde en specifieke beleidsaandacht voor de onderwijspositie
van Molukse jongeren hoopt FORUM dat zowel Molukse organisaties zelf
als de rijksoverheid, gemeenten en scholen de handen ineen slaan om de
onderwijskansen van Molukse leerlingen in de komende jaren om te
buigen naar een opwaartse spiraal. Hoe beter gemeenten en het
onderwijs, samen met ouders van Molukse kinderen en Molukse
organisaties, het reguliere onderwijs en de ondersteunende diensten
kunnen afstemmen op de specifieke behoeften van hun leerlingen, hoe
groter de kans van slagen daartoe is.
De Quickscan 2008 Molukse Jongeren en Onderwijs is uitgevoerd door de
onderzoekers Justus Veenman en Trees Tunjanan in opdracht van FORUM,
Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling.
Bestellen:
Molukse jongeren en onderwijs / druk 1
Tunjaman, T.P.