Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

'Nederland behoudt vertrouwen in bedrijfsleven'


* Nederlands vertrouwen in overheid en bedrijfsleven neemt toe ondanks crisis


* Sterke daling vertrouwen in VS ; stabiel in Europa


* Wereldwijde oproep voor meer samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven

Amsterdam, 29 januari 2009 ­ Nederlandse opinieleiders hebbenn meer vertrouwen in het bedrijfsleven en in de overheid dan een jaar geleden, blijkt uit wereldwijd onderzoek naar vertrouwen. Nederland is het enige Westerse land waar het vertrouwen in het bedrijfsleven en de overheid is gestegen (met zeven procent en respectievelijk tien procent). 62 procent van de ondervraagde Nederlanders heeft vertrouwen in het bedrijfsleven versus een gemiddelde van 42 procent van de ondervraagde Europeanen. Dit blijkt uit de tiende editie van de Edelman Trust Barometer, het jaarlijkse wereldwijde onderzoek van PR-bureau Edelman, naar het vertrouwen van 4.475 opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media en NGO's. Het onderzoek is uitgevoerd in november en december 2008, direct na de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

De VS hebben te maken met een historisch dieptepunt; het vertrouwen in het bedrijfsleven is daar op het laagste niveau van dit decennium (van 58 procent in 2008 naar 38 procent in 2009). Een meerderheid van de wereldwijde respondenten roept op tot hechtere samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, en frequente en transparante communicatie om het vertrouwen te herstellen.

()

()

Overheid wint vertrouwen
In Nederland blijft de overheid het meest vertrouwde instituut: 76 procent van de respondenten vertrouwt de overheid, zestig procent het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de wereldwijde respondenten oproept tot verdere overheidsregulering met name als het gaat om het voorkomen van toekomstige financiële crises. Zelfs in de VS is meer dan de helft voor striktere regelgeving in plaats van een vrij marktsysteem met minimaal toezicht.

'De Nederlandse regering heeft zich onderscheiden door snel in te grijpen tijdens de financiële crisis. Hiermee heeft de overheid mogelijk een daling in vertrouwen kunnen voorkomen en zelfs een stijging kunnen realiseren,' aldus Annemieke Kievit, general manager van Edelman in Amsterdam.

()

Poldermodel als rolmodel?
Volgens de Nederlandse opinieleiders hebben de overheid en het bedrijfsleven een vrijwel even grote verantwoordelijkheid voor het oplossen van de kredietcrisis (39 procent respectievelijk 38 procent). Dit in tegenstelling tot Europese respondenten die de verantwoordelijkheid meer bij de overheid leggen (49 procent vindt dat de overheid de crisis moet oplossen, 25 procent het bedrijfsleven). Wereldwijd roept tweederde van de respondenten (66 procent) op tot meer samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven om maatschappelijke problemen op te lossen. 'Het typisch Nederlandse poldermodel, waarbij alle partijen inspraak en invloed hebben, blijkt nu hét model voor andere landen om vertrouwen te herstellen,' aldus Kievit.

Vertrouwen in media daalt
Uit het onderzoek blijkt dat het vertrouwen van Nederlandse opinieleiders in de media is gedaald ten opzichte van vorig jaar: 32 procent van de ondervraagden vertrouwt berichtgeving in kranten (-16 procent), 40 procent vertrouwt radionieuws (-13 procent), 31 procent vertrouwt zakelijke tijdschriften (-12 procent) en 48 procent televisienieuws (-9 procent).

Net zoals afgelopen jaar vertrouwen Nederlandse opinieleiders 'mensen zoals ikzelf' het meeste als bron van betrouwbare zakelijke informatie (59 procent, een daling van 14 procent). Wetenschappers en experts, en financiële - en marktanalisten worden door respectievelijk 56 en 54 procent van de Nederlandse respondenten gezien als meest betrouwbare bronnen; een stijging van 14 en 11 procent in vergelijking met vorig jaar. De CEO en medewerkers van een organisatie worden als minst betrouwbare bron gezien voor bedrijfsinformatie (33 procent respectievelijk 28 procent).

Annemieke Kievit: 'Naast goede producten en diensten zijn de belangrijkste voorwaarden om de reputatie van een organisatie positief te beÑ-nvloeden; goed omgaan met medewerkers, betrouwbaar senior management en eerlijke en regelmatige communicatie. De helft (52 procent) van de Nederlandse opinieleiders geeft aan dat ze informatie drie tot vijf keer van geloofwaardige bronnen moeten horen voordat ze het geloven.'

Over de Trust Barometer
Het jaarlijkse Trust Barometer onderzoek van Edelman is een wereldwijd onderzoek naar het vertrouwen van opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media en non-gouvernementele organisaties (NGO's). De tiende editie van dit onderzoek is uitgevoerd door middel van een halfuur durend telefonisch interview met 4.475 opinieleiders in de leeftijdscategorie 25-64 jaar in de VS, China, Nederland (200 respondenten), Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden, Polen, Rusland, Ierland, India, Japan, Zuid-Korea, Canada, Brazilië en Mexico. Alle interviews zijn afgenomen tussen 5 november en 14 december 2008. Opinieleiders zijn in het onderzoek gedefinieerd als: hoogopgeleid; een inkomen dat in de top 25% ligt van mensen in dezelfde leeftijdscategorie uit hetzelfde land; lezen of kijken meerdere keren per week zakelijke en nieuwsmedia; volgen meerdere keren per week publieke beleidsissues.

Over Edelman
Edelman is het grootste onafhankelijke full service PR-bureau ter wereld met 3.600 werknemers verdeeld over 54 kantoren in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië. Het Nederlandse kantoor, gevestigd in Amsterdam, telt ruim 45 communicatieprofessionals en diverse gespecialiseerde teams: Corporate, Finance & B-t-B, Consumer Brands, Healthcare en Technology. Edelman is ervaren in het plannen, organiseren en uitvoeren van corporate, crisis en marketingcommunicatieprogramma's voor (inter-)nationale bedrijven en organisaties. In de afgelopen jaren heeft Edelman Nederland vooral expertise ontwikkeld op het gebied van consumentenmerken (FMCG, food en drinks, automotive en luxury goods), retail (on- en offline), technologie (telecommunicatie, dienstverlening en hard- en software), health, financiële dienstverlening, transport en toerisme. Edelman werd in 2008 uitgeroepen tot 'Large Agency of the Year' door PRWeek en tot 'Global Agency of the Year' door het Holmes Report 2008. Kijk voor meer informatie op: www.edelmanpr.nl



Ingezonden persbericht