Ingezonden persbericht

'Merk shake-out in Financial Services'
Januari 2009

Begin deze week introduceerde Achmea met Inshared een nieuw merk in de online verzekeringsmarkt. Het is een lancering die aansluit in een lange reeks van merkintroducties in de online verzekeringsmarkt. De afgelopen jaren werd de markt overspoeld met nieuwe merken. Ditzo (ASR Verzekeringen), Allsecur (Allianz) en Izio (Delta Lloyd), slechts enkele van de vele nieuwe merken die recent het levenslicht zagen.

De nieuwe merken, geĂŻntroduceerd om mee te profiteren van de snelle groei in online verzekeren, treden in concurrentie met de meer dan 20 merken die al actief zijn in deze markt. Grote vraag is of er ruimte bestaat voor zoveel merken?

IG&H verwacht dat deze ruimte er niet is. Onderzoek geeft aan dat een merksanering realistisch is. Verzekeringen zijn te vergelijken met aanbieders van mobiele telefonie (KPN, T-Mobile etc.) en energiebedrijven (NUON, RWE etc.). Aanbieders van noodzakelijke contractdiensten waar de gemiddelde klant niet warm of koud van wordt. Verzekeren is een zogenaamd low-interest product, enkel interessant op het aanschafmoment. De meeste merken komen dan ook niet verder dan een claim 'de goedkoopste te zijn', onderscheidend vermogen op andere elementen wordt slechts zeer sporadisch geclaimd.

Een keuze uit 20 verzekeringsmerken is dan ook niet interessant en in navolging van andere markten is een teruggang van meer dan 20 merken naar een aanzienlijk lager aantal te verwachten.

Maar niet alleen vanuit een consumentenperspectief nemen de vraagtekens toe. De moeilijke economische context, met name voor banken en verzekeraars, heeft gezorgd voor een maximale focus op het verlagen van de kosten en daarmee ook voor een inperking van innovatie- en mediabudgetten. Het saneren van geldverslindende merkportfolio's is in deze tijden een aantrekkelijk perspectief voor een RvB. Een gemiddeld merk vergt bij de marktintroductie immers zo'n EUR 5 mln en in jaarlijks onderhoud nog eens aantal miljoenen.

Het onderzoek treft u in de bijlage en is digitaal te verkrijgen op www.igh.nl. Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met Erik van der Sluis, Managing Consultant bij IG&H Consulting & Interim, een consultancybedrijf met 150 medewerkers dat gespecialiseerd is in het effectief verbinden van markt en operatie in de sectoren Financial Services, Health, Industry en Logistics & Trade.