Ingezonden persbericht


Fastservice bedrijven zijn vet beter!
Voorbeeld: Campagne Verantwoord Frituren zorgt voor toename van vloeibare vetten

Koninklijke Horeca Nederland heeft voor de fastservice sector de afgelopen jaren een aantal campagnes ontwikkeld die bijdragen aan bewust eetgedrag van consumenten. Tegenwoordig is er een ruime keuze voor de consument van smoothies, salades, sappen en sandwiches. Daar komt bij dat door de campagne Verantwoord Frituren het percentage die gebruik maakt van vloeibare frituurolie sinds 2004 is toegenomen van 10% naar 50% in de ruim 5000 cafetaria's. Bij de leden van Koninklijke Horeca Nederland is dat zelfs 60%.

Campagnes
Samen met het Voedingscentrum heeft de branchevereniging voor de sector de Snackwijzer voor de consument en de Caloriechecker voor de ondernemer ontwikkeld. Met deze middelen wordt de consument bewust gemaakt van het aantal calorieën van de bestelde producten. De Nederlander bezoekt eens in de 14 dagen een fastservicebedrijf, dat zijn de cafetaria's, lunchrooms, grillrooms en fastservicerestaurants. Ondanks de huidige economische neergang, gaat het goed met deze sector.

Verantwoord frituren
Verantwoord frituren in vloeibare frituurolie heeft een belangrijk gezondheidsvoordeel, omdat het veel onverzadigde vetten bevat die een gunstig effect hebben op het cholesterolgehalte. Uit onderzoek van het productschap MVO (Margarine, vetten en olien) blijkt dat 76% van alle frituurvet bestaat uit vloeibare vetten. Voor de hele horecasector geldt dat 80% van de ondernemers gebruik maakt van deze gezondere vloeibare frituurolie. Goede frituurolie draagt bij aan een lekkere snack en daarom controleren horecaondernemers regelmatig de temperatuur en worden snacks en friet apart gebakken.

Trends
Op de horecava was al goed te zien dat de sector Fastservice zich blijft ontwikkelen. Fabrikanten met frituurinstallaties die energiezuinig zijn, biologische sauzen, oosterse wokproducten voor cafetaria's en verpakkingen die minder afval opleveren. De consument wil graag gezondere voeding en daar zal de sector op in blijven spelen. Daarom is in de vakwedstrijden op de Horecava voor de "lekkerste broodje" en "lekkerste kindermenu" verplicht gebruik van de Caloriechecker en 120 gram groenten ingevoerd.

|                                                                    |
|Noot voor de redactie -