Onderwijsbond CNV
29 januari 2009
Werkdruk belangrijk thema tijdens NOT
Categorie: Dossier Project Arbeid en Zorg, Algemeen nieuws
Door: Lisette Jongerius
De laatste trends bekijken en aan de levende lijven ondervinden,
informatie inwinnen over supersonische smartboards, nieuwe lesmethodes
of zoveel mogelijk gadgets en andere hebbedingetjes scoren: het kan
allemaal op de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT). Maar dit
jaar is de NOT ook DE plek om meer te weten komen over werkdruk . CNV
Onderwijs heeft namelijk in haar stand op de beurs een aparte plek
gereserveerd voor dit onderwerp.
Je kunt het haten, het kan meevallen, het kan je werkplezier flink
doen kelderen of het valt je best mee. Vast staat dat werkdruk onder
leraren veel reacties oproept. CNV Onderwijs trainer Annemieke
Schoemaker bemant op de derde dag van de NOT bij de stand van de bond
de tafel 'werkdruk'. Hier kunnen leden formulieren invullen zodat CNV
Onderwijs op een school langskomt, om samen te kijken waar de
knelpunten liggen en wat er aan gedaan kan worden. Posters met een
leuke cartoon en de tekst 'Laat de werkdruk de pret niet drukken'
vinden gretig aftrek. 'Veel mensen komen langs en roepen: "Die ga ik
ophangen bij de personeelskamer!" De poster vindt iedereen heel
origineel en spreekt veel mensen aan', aldus trainer Schoemaker. Ook
het werkdruk kwartet oogst veel nieuwsgierige kijkers. 'Het is een
speelse manier om een zwaar onderwerp als werkdruk aan te kaarten.
Zeker schoolleiders en leidinggevenden vinden het erg leuk en willen
er iets mee gaan doen', aldus de trainer. Naast belangstellenden voor
het kwartet en de posters, wordt er bij de stand vooral veel gepraat
over de oorzaken en effecten van werkdruk. 'Het valt me op dat dit
onderwerp erg leeft. De een zegt dat hij of zij er niet zo veel last
van heeft en dat er meer sprake is van een gezonde drukte. De ander
worstelt heel erg met de werkdruk en erkent dat een deel van een team
of zelfs de hele school het er moeilijk mee heeft', gaat Schoemaker
verder. 'Een mevrouw die ik sprak, zei zelfs dat zij de werkdruk zo
hoog ervaart dat het haar plezier in het werk ontneemt. Dat is
natuurlijk ontzettend vervelend. Zo'n opmerking sluit aan bij het
gevoel dat scholen tegenwoordig haast doorslaan in alles moeten en
kunnen. Maar met slechts één leraar in een bomvolle klas kan je gewoon
áltijd íedereen even veel aandacht geven als je zou willen. Iedereen
die ik heb gesproken uit het voortgezet onderwijs gaf aan dat de
werkdruk gigantisch was; er was echt niemand die zei "bij ons valt het
wel mee". Dat vind ik heel opvallend en geeft de bond de stimulans om
zich nog harder in te zetten om hier wat aan te doen.'
Volgende week besteedt Schooljournaal uitgebreid aandacht aan de NOT
en het thema werkdruk.
---