Waterschap Roer & Overmaas
Gigantische renovatie operatie transportriool Sittard-Susteren
Waterschap leidt duizenden kubieke meters afvalwater per dag om
Langs Op de Baan bij Nieuwstadt wordt het transportriool van Sittard
naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie Susteren gerenoveerd. Dit
gebeurt door het aanbrengen van een kunststof kous. Waterschapsbedriif
Limburg, de uitvoeringsorganisatie van Waterschap Roer en Overmaas,
gaat vanaf 28 januari a.s. de 25 jaar oude transportriolering
herstellen over een lengte van 500 meter vanwege betonrot.
Het afvalwater van Sittard naar Susteren wordt daarom twee weken
tijdelijk omgeleid via een speciaal aangelegde stalen leiding van 600
meter lengte langs de weg. Dezeleiding moet maximaal 10.000 m³
afvalwater per uur kunnen transporteren. Om het water om te pompen
staan er vier pompen met elk een capaciteit van maximaal zo'n 3.500
m³/h opgesteld. De energie wordt geleverd door grote
stroomaggregaten.
`Het werk is qua omvang nog zelden vertoond en daardoor voor ons ook
heel bijzonder en spannend', aldus Twan Houtappels, hoofd Supportteam
Bouwzaken bij Waterschapsbedrijf Limburg. De totale kosten van het
project bedragen rond de 1,4 miljoen euro.
Efficiënt en duurzaam
Het transportriool, een betonnen leiding met een doorsnede van 1500
mm, aangelegd in 1983, is op de plek van de aansluiting van Nedcar
aangetast. Het water van dit bedrijf wordt geloosd middels een
persleiding. Bij de uitmonding van persleidingen treedt bijna altijd
betonaantasting op. Daarom moet de leiding nu worden aangepakt.
`Het aanbrengen van een kunststof kous in de betonnen leiding is
efficiënt omdat de leiding dan niet vernieuwd hoeft te worden. Dat
scheelt een hoop graafwerk, maar ook het risico om kabels en leidingen
in de grond te beschadigen is dan nauwelijks aanwezig. Deze kunststof
kous is zuurbestendig en daarmee ook duurzaam', aldus Ron van Hoof,
Senior Projectleider Supportteam Bouwzaken.
Speciaal zwaar transport
`De renovatiewerkzaamheden worden in continudienst uitgevoerd, om de
kosten in de hand te houden. Het huren van de pompinstallatie kost
namelijk 10.000 euro per dag en ook de speciale apparatuur voor het
aanbrengen van de kous is ook erg kostbaar en wordt op vele werken in
Europa ingezet. We proberen de werken zo efficiënt, duurzaam en
goedkoop mogelijk uit te voeren', aldus Van Hoof. De kunststof
kous,gemaakt in Denemarken, wordt in drie gedeelten aangebracht. De
kous komt met speciale zware transporten over de weg via Duitsland.
Totaal gewicht van elk transport ca. 80 ton.
Bijzonder vanwege omvang
De techniek is weliswaar niet nieuw, maar het werk is bijzonder
vanwege de omvang en de combinatie van het oppompen van veel
afvalwater om het aanbrengen van een enorm grote (zware) kous mogelijk
te maken. De aannemerscombinatie Van de Kreeke/BAM Nelis voert het
werk in opdracht van het Waterschapsbedrijf Limburg uit. De pompen
komen uit Friesland.