Waterschap Roer & Overmaas


Gigantische renovatie operatie transportriool Sittard-Susteren

Waterschap leidt duizenden kubieke meters afvalwater per dag om

Langs Op de Baan bij Nieuwstadt wordt het transportriool van Sittard naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie Susteren gerenoveerd. Dit gebeurt door het aanbrengen van een kunststof kous. Waterschapsbedriif Limburg, de uitvoeringsorganisatie van Waterschap Roer en Overmaas, gaat vanaf 28 januari a.s. de 25 jaar oude transportriolering herstellen over een lengte van 500 meter vanwege betonrot.

Het afvalwater van Sittard naar Susteren wordt daarom twee weken tijdelijk omgeleid via een speciaal aangelegde stalen leiding van 600 meter lengte langs de weg. Dezeleiding moet maximaal 10.000 m³ afvalwater per uur kunnen transporteren. Om het water om te pompen staan er vier pompen met elk een capaciteit van maximaal zo'n 3.500 m³/h opgesteld. De energie wordt geleverd door grote stroomaggregaten.

`Het werk is qua omvang nog zelden vertoond en daardoor voor ons ook heel bijzonder en spannend', aldus Twan Houtappels, hoofd Supportteam Bouwzaken bij Waterschapsbedrijf Limburg. De totale kosten van het project bedragen rond de 1,4 miljoen euro.

Efficiënt en duurzaam
Het transportriool, een betonnen leiding met een doorsnede van 1500 mm, aangelegd in 1983, is op de plek van de aansluiting van Nedcar aangetast. Het water van dit bedrijf wordt geloosd middels een persleiding. Bij de uitmonding van persleidingen treedt bijna altijd betonaantasting op. Daarom moet de leiding nu worden aangepakt.

`Het aanbrengen van een kunststof kous in de betonnen leiding is efficiënt omdat de leiding dan niet vernieuwd hoeft te worden. Dat scheelt een hoop graafwerk, maar ook het risico om kabels en leidingen in de grond te beschadigen is dan nauwelijks aanwezig. Deze kunststof kous is zuurbestendig en daarmee ook duurzaam', aldus Ron van Hoof, Senior Projectleider Supportteam Bouwzaken.

Speciaal zwaar transport
`De renovatiewerkzaamheden worden in continudienst uitgevoerd, om de kosten in de hand te houden. Het huren van de pompinstallatie kost namelijk 10.000 euro per dag en ook de speciale apparatuur voor het aanbrengen van de kous is ook erg kostbaar en wordt op vele werken in Europa ingezet. We proberen de werken zo efficiënt, duurzaam en goedkoop mogelijk uit te voeren', aldus Van Hoof. De kunststof kous,gemaakt in Denemarken, wordt in drie gedeelten aangebracht. De kous komt met speciale zware transporten over de weg via Duitsland. Totaal gewicht van elk transport ca. 80 ton.

Bijzonder vanwege omvang
De techniek is weliswaar niet nieuw, maar het werk is bijzonder vanwege de omvang en de combinatie van het oppompen van veel afvalwater om het aanbrengen van een enorm grote (zware) kous mogelijk te maken. De aannemerscombinatie Van de Kreeke/BAM Nelis voert het werk in opdracht van het Waterschapsbedrijf Limburg uit. De pompen komen uit Friesland.