29-01-2009
ANVR pleit voor herziening vliegbelasting
De negatieve gevolgen door invoering van de vliegbelasting door de
Nederlandse overheid lijken ernstige vormen aan te nemen. De eerste,
voorlopige resultaten van het onderzoek dat de ANVR heeft laten
uitvoeren door de Stichting Economisch Onderzoek (SEO) laten nu al een
omzetderving voor de reisbranche en de Nederlandse economie zien van
ruim 1,2 miljard euro, eventuele gevolgen voor de werkgelegenheid nog
niet meegerekend. De definitieve berekeningen komen eind maart 2009
als het onderzoek wordt afgerond.
De `Fiscaal Fataal Award' is vandaag in Nieuwspoort toegekend aan de
voor de Nederlandse samenleving meest impopulaire belastingmaatregel:
de vliegbelasting. Frank Oostdam, directeur van de ANVR: "De
luchtvaartindustrie, reisbrancheorganisatie ANVR en de toeristische
sector hebben eerder geageerd tegen het invoeren van een alléén voor
Nederland geldende belastingmaatregel met grensoverschrijdende
gevolgen."
Om dit te onderbouwen heeft de ANVR in samenwerking met het NBTC het
onderzoeksinstituut SEO gevraagd de financiële gevolgen voor de
Nederlandse economie en de toeristische branche in het bijzonder in
kaart te brengen. SEO Economisch Onderzoek is een onafhankelijk
instituut dat ook onderzoek verricht in opdracht van de overheid. Met
de eerste resultaten in de hand dringt de ANVR aan op een inhoudelijke
discussie met de overheid.
Op basis van bedrijfseconomische argumenten wil de reisbranche het
kabinet ter overweging geven deze belastingmaatregel te herzien. De
impact die de financiële crisis op dit moment al veroorzaakt in
Nederland, waarbij de overheid nu regelmatig moet bijspringen om de
negatieve gevolgen voor de burger en het bedrijfsleven zoveel mogelijk
te beperken, sterkt de ANVR in deze overtuiging. "De beslissing de
vliegtax in te trekken kost de overheid relatief weinig en levert de
Nederlandse economie véél op", aldus Oostdam.
De kosten en omzetderving die de invoering van deze voor consument en
reisbranche impopulaire belastingmaatregel met zich meebrengt, staan
overigens in schril contrast met de opbrengst die de overheid beoogde.
Niet alleen zal de door de overheid gewenste belastingopbrengst van
EUR 350 miljoen lager uitkomen, ook heeft de Nederlandse toeristische
sector te maken met alarmerende omzetcijfers die mede zijn veroorzaakt
door de vliegbelasting (minder verkochte tickets, minder
hotelovernachtingen en bestedingen, minder belastingen en heffingen).
Het laten vervallen van de vliegbelasting zou een belangrijk signaal
zijn. Zo stimuleert het de consument zijn bestedingen niet weg te
laten vloeien naar buitenlandse economieën, wordt het milieu gespaard
omdat Nederlanders niet massaal de grens over rijden en komt er in
deze economisch moeilijke tijden iets minder druk te staan op de
reisbranche.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen