Senternovem
29-01-2009 | Wijkaanpak energiebesparing West Brabant succes
Hou het concreet en persoonlijk
De combinatie van een gemeente, basisscholen en de woningcorporaties
bepaalt volgens Ad Clarijs, beleidsmedewerker van de Regionale
Milieudienst West Brabant (RMD) het succes van de wijkaanpak
energiebesparing. In 2007 vonden de eerste wijkacties plaatst. In 2008
volgden acties in andere wijken in Roosendaal, Halderberge en Moerdijk
. Concreet en persoonlijk zijn daarbij sleutelbegrippen. Clarijs:
"Folders uitdelen levert niets op, het is belangrijk om echt met
mensen in gesprek komt. En dat lukt met deze wijkaanpak."
"Eigenlijk klinkt het heel eenvoudig", vertelt Clarijs. "Maar het is
complexer dan het in eerste instantie lijkt. Dat komt omdat partijen
die actief zijn in een wijk samen moeten gaan werken. Dat kost tijd."
Bij de wijkacties draait het om energiebesparing en duurzame energie.
Niet alleen omdat het goed is voor het milieu, maar ook omdat energie
besparen een goede manier is om de woonlasten te verlagen. Bij de
selectie van de wijken gelden een aantal criteria: het zijn wijken die
gebouwd zijn in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Juist
in die wijken valt veel te winnen wat betreft energiebesparing. Ook
moet er minimaal een basisschool in de wijk zijn. En de
woningcorporaties moet al actief bezig zijn om de leefbaarheid in de
wijk te verbeteren.
Gezamenlijk aan de slag
Als aan die voorwaarden wordt voldaan, benadert de gemeente samen met
de RMD de scholen en de corporatie. Clarijs: " Alleen als die ook
enthousiast zijn gaan we verder. Dan gaan we gezamenlijk aan de slag.
We komen twee tot drie keer bij elkaar om afspraken te maken en een
draaiboek op te stellen. Daarbij is het format niet geheel
dichtgetimmerd en laten we juist veel ruimte voor lokale invullingen
en accenten. Dan wordt het ook echt een wijkactie."
Grote lijnen
Hoewel er veel ruimte is voor lokale invullingen, ligt de opzet
inmiddels wel in grote lijnen vast. De basisschool in de wijk gaat aan
de slag met een door de RMD ontwikkeld lespakket over energie.
Onderdeel van het lespakket zijn thuisopdrachten, zodat kinderen ook
daar samen met hun ouders de mogelijkheden van energiebesparing
bekijken. De kinderen maken werkstukken die na afloop van het
energieproject (duurt een week) gepresenteerd worden op een
energiemarkt. Die wordt gehouden op school of in een wijkgebouw en
alle wijkbewoners worden daarvoor uitgenodigd. Het beste werkstuk wint
een prijs die door de wethouder wordt uitgereikt. Alle wijkbewoners
krijgen op de energiemarkt na inlevering van een bon een gratis
spaarlamp. Op de energiemarkt staan niet alleen de gemeente en de
corporatie. Ook installateurs, isolatiebedrijven, bouwmarkten en
aanbieders van zonnepanelen presenteren zich daar. Bezoekers kunnen zo
zien welke mogelijkheden er zijn en hoe apparatuur er uit ziet. Ook
kunnen ze ter plekke een offerte aanvragen. De energiemarkten worden
goed bezocht, vertelt Clarijs. "Gemiddeld komen er per avond zo'n 200
tot 250 bezoekers. We vragen de exposanten na afloop of er ook
daadwerkelijk offertes zijn aangevraagd. Dat is altijd het geval.
Daarom blijft het voor deze partijen ook interessant om aanwezig te
zijn tijdens de energiemarkten."
Subsidie
Het blijft niet bij deze eenmalige energiemarkt. Wijkbewoners worden
ook gewezen op de website www.brabantbespaart.nl. Daar zijn niet
alleen tips te vinden over hoe energie bespaard kan worden in huis.
Mensen kunnen via die site ook een subsidie van 500 euro aanvragen als
ze minimaal twee energiebesparende maatregelen uitvoeren. Ook heeft de
RMD een tentoonstelling ontwikkeld die is gericht op hele concrete
besparingsmogelijkheden. Die tentoonstelling kan gebruikt worden op
scholen, in bibliotheken en in het stadhuis.
Geen ingewikkelde verhalen
Belangrijk is dat alles concreet en laagdrempelig is, vindt Clarijs.
Mensen zitten niet te wachten op ingewikkelde verhalen over
klimaatverandering en klimaatambities van een gemeente. Ze willen heel
concreet weten wat ze moeten doen om geld te besparen. Liefst hebben
ze een rekensom waarin op een rijtje wordt gezet: wat kost een
maatregel me en wat levert het me op." Tijdens de energiemarkt komt
iedereen uit de wijk samen jong, oud, huurders en kopers. Clarijs is
er van overtuigd dat het werkt, al geeft hij toe dat het effect
moeilijk te meten is. "Maar als alleen al iedereen de spaarlamp die
hij mee naar huis krijgt gebruikt om een gloeilamp te vervangen, wordt
wel degelijk energie bespaard. Als mensen door de wijkactie aan het
denken worden gezet en maanden later maatregelen nemen, is dat niet
direct terug te voeren op de wijkactie. Maar het begint bij
bewustwording. En daar is deze aanpak op gericht."
Kosten
Wat de wijkaanpak precies kost vindt Clarijs moeilijk te becijferen.
"Je kunt het zo duur maken als jezelf wilt. Bijvoorbeeld wat voor
cadeaus deel je uit aan de kinderen van wie de werkstukken in de
prijzen vallen. Er zijn de vaste kosten van de flyers, de
uitnodigingsbrieven, de spaarlampen, de gratis kop koffie voor
bezoekers van de energiemarkt. Maar daarnaast zitten er ook van alle
partijen veel uren in. Die zou je ook mee moeten rekenen om een
compleet beeld te krijgen." Voordeel is wel dat de wijkaanpak nu
staat. Dit was het tweede jaar en Clarijs merkt nu al dat het minder
tijd kost dan in het eerste jaar. Clarijs: "De basis is nu gelegd." In
2009 gaat de RMD door met deze wijkaanpak. Zo kunnen wijken aangepakt
worden die nog niet aan de beurt zijn geweest. In het kader van de
subsidieregeling Stimulering Lokale Klimaatinitiatieven (Slok) kunnen
de Brabantse gemeenten geld reserveren voor deze wijkaanpak.
Goed luisteren
Overigens moet een wijkactie wel echt gedragen worden door de gemeente
en de partijen in de wijk. De RMD is dan wel de trekker van de
wijkactie, maar als niet iedereen enthousiast is dan lukt het niet om
de wijkactie goed op te zetten en uit te voeren. Clarijs vertelt dat
de aanpak niet vooraf verzonnen is, maar tot stand gekomen is door met
alle partijen in verschillende wijken aan de slag te gaan. "Door goed
te luisteren naar elkaar is de aanpak uitgegroeid tot wat het nu is."
Afgebakend gebied
Clarijs ziet toekomst in deze aanpak. Hij vindt het wel belangrijk dat
het echt een wijkaanpak blijft. "Een wijk is een afgebakend gebied
waardoor de herkenbaarheid groot is. Zo'n aanpak werkt niet voor een
hele gemeente, dan wordt het te groot en te anoniem. De corporatie kan
tijdens de energiemarkt heel concreet op de situatie in de wijk ingaan
en bijvoorbeeld plannen voor renovatie presenteren. Voor de gemeente
is het een goede manier om de wijk in te gaan en te laten zien wat zij
doet om de leefbaarheid in de wijken te vergroten. Nu de wijkaanpak
een succes is en alle partijen er achter staan, lijkt het eigenlijk zo
simpel. Maar dat is vaak zo, als het eenmaal werkt vraag je je af
waarom je het niet al veel eerder zo hebt aangepakt."