HTM
* Reizigersvervoer RandstadRail in 2008 sterk gegroeid
Gezamenlijk persbericht van HTM en Stadsgewest Haaglanden, 29
januari 2009
Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de RandstadRail-lijnen
3 en 4 is in 2008 sterk gegroeid. Dat blijkt uit de meest recente
vervoerscijfers die Peter Smit, regiobestuurder bij het
Stadsgewest Haaglanden, vandaag presenteerde op de `Dag van de
Lightrail' in Utrecht. In maart vorig jaar maakten 75.000
reizigers dagelijks gebruik van de nieuwe OV-verbinding tussen Den
Haag en Zoetermeer (RandstadRail 3 en 4). In het najaar van 2008
vervoerde RandstadRail dagelijks 94.000 passagiers, een stijging
van 25%.
Smit noemde 2008 in zijn toespraak "een prima jaar voor
RandstadRail". 2008 is het eerste complete jaar waarin vervoerder
HTM met RandstadRail heeft gereden. Na ontsporingen in november
2006 liep het project bijna een jaar vertraging op. Op basis van
de laatste vervoerscijfers lijkt deze vertraging nu al ingelopen
en worden de prognoses die voor 2008 waren opgesteld zelfs
overtroffen.
In een reactie op de cijfers stelt Peter Smit: "In de eerste
maanden traden er nog wel eens haperingen op in de dienstregeling.
Toen die verdwenen begon RandstadRail in de loop van 2008 echt
goed te draaien en reizigers pikken dat kennelijk snel op. Je ziet
dat terug in die sterke toename van het aantal passagiers. Dit
wijst op hersteld vertrouwen." De klanten waarderen RandstadRail
met 7,3 (Klantenbarometer KpVV d.d. maart 2008). Met name wordt
het gelijkvloerse aspect van RandstadRail goed beoordeeld, evenals
het omroepen van de haltes in het voertuig en het aantal
vertrekmogelijkheden per uur.
Ambities
Voor RandstadRail zijn er ambities geformuleerd over de
toekomstige ontwikkeling van het aantal reizigers. In 2011 wil
RandstadRail in Haaglanden dagelijks 110.000 passagiers vervoeren.
De zogenoemde Oosterheemlijn (lijn 4) wordt doorgetrokken naar het
openbaar vervoerknooppunt Bleizo in Zoetermeer bij de NS-lijn Den
Haag-Utrecht, dat naar verwachting in 2012 in gebruik wordt
genomen.
Ondertussen werkt de HTM aan een verdere verfijning van de
dienstregeling. In de drukke spits komt het voor dat voertuigen op
elkaar moeten wachten of zelfs stil komen te staan. In de
aangepaste dienstregeling is er daarom voor gekozen om enkele
ritten te schrappen. Uit berekeningen blijkt dat hierdoor meer
regelmaat en een betere doorstroming ontstaat. De voertuigen lopen
onderweg minder vertraging op en kunnen dan ook op de normale
snelheid rijden. Daardoor wordt de reistijd korter. De aangepaste
dienstregeling gaat op maandag 9 februari in.