Federatie FIDIN: Goede adviseurs zijn de norm
29/01/2009 12:08
NVA
Federatie FIDIN: Goede adviseurs zijn de norm
Consument doet zich tekort zonder goed financieel advies
In de uitzending 'Pauw & Witteman" van maandag 26 januari jl. pakte freelance journaliste Erica Verdegaal negatief uit over de noodzaak, kwaliteit en integriteit van financiële adviseurs. De consument kan het zelf allemaal wel berekenen, luidde haar stelling. De Federatie FIDIN, het federatieve samenwerkingsverband van de NBVA en de NVA, heeft de redactie van het programma gevraagd in een uitzending te mogen reageren. FIDIN vindt de mening van Verdegaal zeer ondoordacht en ongefundeerd, en stelt daarnaast dat de adviespraktijk er veel beter voor staat dan in de versie die Verdegaal tentoonspreidde.
Volgens Verdegaal heeft de consument geen financieel adviseur nodig. Het berekenen van het eigen pensioen is naar haar mening een eenvoudige optelsom, die iedereen voor zichzelf zo kan maken. Dit beeld strookt overigens helemaal niet met de zware deskundigheids- en opleidingseisen die door de wet aan financieel adviseurs worden gesteld. FIDIN acht de stellingname van Verdegaal echter vooral slecht voor het financieel welzijn van consumenten. Een hausse van onderzoeken en publicaties (van o.a. AFM, Nibud, CentiQ, Maarten van Rooij, Henriëtte Prast) stelden immers recent dat het met de financiële deskundigheid en rationeel financieel gedrag van de consument helemaal niet zo best gesteld is. Bovendien becijferde econometrist Van Rooij voor zijn promotieonderzoek expliciet dat een gebrek aan financiële kennis om de eigen toekomst te plannen een gezin tienduizenden euro's kan kosten. Hij onderstreept daarmee het belang van goed financieel advies.
En precies daar confronteert Verdegaal haar publiek met een tweede misvatting: dat goed en onafhankelijke advies niet zou bestaan. Het is ons bekend dat het type financieel adviseur dat zijn eigen belang centraal stelt ook in de markt actief is, en met name is geweest. Maar wij benadrukken nog maar eens, dat de overgrote meerderheid van de financiële adviseurs haar werk naar eer en geweten en met grote deskundigheid uitvoert. Bovendien heeft de bedrijfstak -zeker de afgelopen vijf jaar- fors geïnvesteerd in de kwaliteit van advisering en consumentenbescherming. De branche moet intussen voldoen aan strenge regelgeving, beschikken over een vergunning en staat onder toezicht van de AFM. Bovendien geeft zij sinds 1 januari jl. volledige inzage in haar verdienmodel, zodat de klant precies kan weten waar hij aan toe is.
Lang voordat de wetgever eisen stelde aan deskundigheid en integriteit van de financieel adviseurs, committeerden de leden van NBVA en NVA zich namelijk al vrijwillig aan bijvoorbeeld permanente educatie-eisen, gedragsregels, een verplichte klachtenregeling en onafhankelijkheidseisen. In combinatie met de nieuwe wetgeving die het klantbelang centraal stelt én een normale beroepstrots, zijn dit meer dan voldoende voorwaarden om echt onafhankelijk in het belang van de klant te adviseren. Hetgeen ook gestaafd wordt door langlopend consumentenonderzoek van GfK (de VB-VerzekeringsBarometer 2003-2008) of van Trendbox (2006), waarin de consument steevast aangeeft het intermediair significant beter te waarderen op bijvoorbeeld deskundig en goed advies, onafhankelijkheid en opkomen voor klantbelang, dan andere, directe kanalen zoals banken of verzekeraars.
In dat kader verwijzen we overigens ook graag naar een recente uitspraak van de minister van Financiën, Wouter Bos, tijdens het Tweede Kamerdebat over beloningen op 6 november 2008: 'Als hij (de consument) dat advies niet bij een tussenpersoon kan krijgen, is hij ertoe veroordeeld om direct naar de aanbieder van het product te gaan. Dan is de onafhankelijkheid van het advies vele malen meer in het geding, dan wanneer de consument kan terugvallen op een tussenpersoon.'
Het doet de grote meerderheid van financiële adviseurs kortom groot onrecht om ze zo eenvoudig over één kam te scheren met de snelle jongens en beunhazen. Een groep waar zij zelf én hun klanten al genoeg last van hebben, en die blijkbaar ook nog het algehele beeld bepalen. FIDIN wijst er nadrukkelijk op dat de gemiddelde consument, die door deze onjuiste beeldvorming overtuigd raakt dat hij zijn zaken beter zelf regelt, zonder goed financieel advies, op termijn zichzelf benadeelt.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.federatiefidin.nl
Noot voor de redactie:
Noot voor redactie (
NVA