Tweede stationshal Kortrijk is klaar
27/01/2009
De werkzaamheden voor de bouw van de tweede toegang aan de achterzijde
van het station Kortrijk zijn klaar. Het station heeft nu niet één,
maar twee volwaardige toegangen. Het Kortrijks station is met
dagelijks meer dan 10.000 instappende reizigers het tweede grootste
station van West-Vlaanderen.
Infrabel en NMBS-Holding hebben aan de Minister Tacklaan een nieuwe,
ruime stationshal gebouwd met een toegangshelling naar de
onderdoorgang. Dit project past binnen het masterplan stadsontwerp
Kortrijkse stationsomgeving en is een samenwerking tussen Infrabel, de
infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, NMBS-Holding en
de stad Kortrijk. De werkzaamheden begonnen in augustus 2007.
Comfortabel onthaal
Infrabel en NMBS-Holding hechten een groot belang aan een vlotte en
comfortabele toegang naar de onthaalinfrastructuur voor de reizigers.
De nieuwe ondergrondse stationshal is daarom toegankelijk vanuit
verschillende kanten dankzij brede trappen en een roltrap die
rechtstreeks naar een zoenzone leiden. Een tweede trap leidt naar de
bushalte in de Minister Tacklaan. De onderdoorgang onder de sporen
werd volledig gerenoveerd. De vloer en de bekleding van de trappen
naar de perrons werd vernieuwd en er is nieuwe verlichting
aangebracht.
Ook aan de dienstverlening voor de reizigers werd aandacht besteed. Zo
is er in de nieuwe stationshal een ticketautomaat aanwezig. Verder
komt er een drank en snackautomaat en wordt het station binnenkort
uitgerust met een Fortis-bankautomaat. Er zijn ook blindegeleidelijnen
op de vloeren aangebracht om het slechtzienden gemakkelijker te maken.
Veilig gevoel
Dankzij het gebruik van veel glas kunnen de reizigers in de nieuwe hal
volop van het daglicht genieten. Dit creëert een aangenaam en veilig
gevoel dat de openheid van het station benadrukt.
NMBS-Holding heeft alle toegangen van het station Kortrijk met cameras
uitgerust. De videobeelden worden 24u/24u en 7dagen/7 in real time
bekeken in het Security Operations Center, een hoogtechnologische
controlekamer vlakbij het station Brussel-Zuid. Bij problemen komen er
onmiddellijk veiligheidsteams ter plaatse.
Overdekte fietshelling
NMBS-Holding heeft in het verlengde van de nieuwe hal een overdekte
toegangshelling gebouwd met 300 fietsenrekken. Zo kunnen fietsers op
een veilige en comfortabele manier hun fiets stallen. Ook het fietspad
langs de kant van de sporen is heraangelegd. Hiervoor werden spoor 9
en de omheining uitgebroken. De stationsomgeving van Kortrijk beschikt
nu over meer dan 1.500 fietsplaatsen
Ook de tunnel onder de Minister Tacklaan is gerenoveerd en op de hoek
van de Minister Tacklaan en de Bloemistenstraat is een nieuw
toegangsgebouw opgetrokken.
Midden augustus 2008 werd het vernieuwde parkeerterrein P.
Station-Tack in gebruik genomen. Er is plaats voor 240 autos en het
wordt gezamenlijk beheerd door de NMBS-Holding en PARKO agb, het
parkeerbedrijf van de stad Kortrijk.
Door alle werkzaamheden samen uit te voeren, oogt de nieuwe
infrastructuur als één groot geheel. De nieuwe toegang zal de
herinnering aan de vroegere achterkant van het station snel doen
vergeten. Het geeft ook een grote meerwaarde aan de omgeving.
Kosten
De totale investering bedraagt 4,6 miljoen euro. Hiervan betaalde de
NMBS-Groep 3,5 miljoen euro.
Infrabel heeft in de nieuwe toegangshal en de renovatie van de
onderdoorgang 1,9 miljoen euro geïnvesteerd.
NMBS-Holding investeerde 1,6 miljoen euro voor de fietshelling, de
parking Station Tack en de camerabewaking.
De stad Kortrijk investeerde bijna 800.000 euro voor de tunnel onder
Minister Tacklaan en het toegangsgebouwtje op de hoek van de
Bloemistenstraat. Europa investeerde 365.000 euro.
Opening
Op 27 januari werd de Kortrijkse tweede stationstoegang officieel
geopend in aanwezigheid van Minister van Overheidsbedrijven Steven
Vanackere, de Gedelegeerd Bestuurder van de NMBS-Holding Jannie Haek,
de Gedelegeerd Bestuurder van Infrabel, Luc Lallemand en waarnemend
burgemeester van Kortrijk Lieven Lybeer.
NMBS