Meer samenhang binnen jeugdbeleid en nadruk op participatie
De gemeenteraad heeft op 27 januari 2009 ingestemd met de nota
Jeugdbeleid 2009-2012. Met de nota onderschrijft de gemeente Lopik het
rijksbeleid `Alle kansen voor alle kinderen' en levert een bijdrage
aan dit beleid. Belangrijke thema's zijn onderwijs, welzijn,
participatie, gezondheid, veiligheid en, waar nodig, ondersteuning bij
het opvoeden en opgroeien. Bijna een derde van de inwoners is jonger
dan 25 jaar. De gemeente Lopik wil hen betrekken bij beleid op een
manier die bij hen past. Naast de bestaande, jaarlijkse
jongerenraadsvergadering voor het basisonderwijs, wil de gemeente elk
jaar een debat organiseren met jeugd en jongeren vanaf 12 jaar en elke
twee jaar een jeugdenquête houden. Ook wil de gemeente meer gebruik
maken van internet om participatie van jongeren te bevorderen.
De nota Jeugdbeleid 2009-2012 is opgesteld omdat zich sinds 2007
nieuwe ontwikkelingen hebben voorgedaan in wetgeving en rijksbeleid.
Hieruit zijn nieuwe taken voor de gemeente voortgekomen. Daarnaast
hebben verschillende organisaties uit het onderwijs, de
jeugdgezondheidszorg, het jongerenwerk en de ambtelijke organisatie
aangegeven dat zij behoefte hebben aan meer samenhang binnen het
jeugdbeleid op de gebieden onderwijs, zorg en welzijn. Bijna een derde
van de inwoners van de gemeente Lopik is jonger dan 25 jaar.
Met de nota onderschrijft de gemeente Lopik het rijksbeleid Alle
kansen voor alle kinderen en levert een bijdrage aan dit beleid.
Visie op jeugdbeleid
Met het jeugdbeleid wordt beoogd dat de gemeente Lopik een leuke en
leefbare gemeente is, waar kinderen en jongeren graag wonen, naar
school gaan, buiten spelen, sporten en elkaar ontmoeten.
In het jeugdbeleid speelt een groot aantal organisaties en individuen
een rol, zoals school, welzijnsorganisaties, zorgaanbieders en
jongerenwerk. Deze organisaties hebben hun eigen belangen, vervullen
uiteenlopende taken en streven verschillende doelen na. Zij maken deel
uit van een netwerk dat voor de realisatie van een samenhangend
jeugdbeleid onmisbaar is. De gemeente Lopik voert de regie en
coördinatie over het jeugdbeleid. Er is afstemming over de
gemeentegrenzen heen.
Uitvoering jeugdbeleid
De uitvoering van het jeugdbeleid is verdeeld over vier programmas:
1. Participatie:
- jongeren betrekken bij beleid op een manier die bij hen past.
2. Veilig opgroeien en zorg:
- ondersteunen van jeugdigen, jongeren en ouders in het opvoeden.
- garanderen van een veilige leefomgeving voor jeugd en jongeren
en
tegengaan van overlast door jongeren voor hun omgeving.
3. Kansen en ontwikkeling:
- zorgen voor optimale ontwikkelingskansen voor jeugd en jongeren
door
het handhaven van een goed voorzieningenniveau en het tegengaan
van schooluitval.
4. Vrije tijd:
- jongeren ondersteunen in hun ontwikkelingsproces.
- realiseren van een voorzieningenaanbod passend bij de wensen en
behoeften van jeugd en jongeren van nu.
Toelichting programma Participatie
De gemeente Lopik hecht veel waarde aan de betrokkenheid van jongeren
bij het beleidsproces. Op 10 juni 2008 heeft het jongerenwerk een
bijeenkomst georganiseerd voor jongeren en raadsleden, die fungeerde
als start van het participatietraject. De gemeente wil jongeren
betrekken bij beleid op een manier die bij hen past. Daarom wil de
gemeente naast de bestaande, jaarlijkse jongerenraadsvergadering voor
het basisonderwijs, elk jaar een debat organiseren met jeugd. Ook wil
de gemeente meer gebruik maken van internet om participatie van
jongeren te bevorderen.
Toelichting programma Veilig opgroeien en zorg
Gemeenten moeten een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) opzetten om
alle opvoed- en gezinsondersteuning gebundeld aan te bieden. Alle
ouders, kinderen en jongeren moeten als zij dit willen met alle
mogelijke vragen over opvoeden en opgroeien én hulp terecht kunnen bij
een laagdrempelig en herkenbaar punt in de buurt. De gemeente Lopik is
gestart met het traject om een CJG op te zetten.
Sinds 1 januari 2009 krijgt ieder kind dat in Nederland wordt geboren
een elektronisch kinddossier jeugdgezondheidszorg (EKD JGZ). Dit
dossier bevat informatie over het kind, de gezinssituatie en de
omgeving. Het wordt door jeugdgezondheidszorginstellingen bij elk
contactmoment gebruikt voor registratie en informatie. Ook wordt
inzicht gegeven in de gezondheidssituatie van groepen kinderen. Deze
kennis draagt bij aan een kwalitatief betere jeugdgezondheidszorg.
De verwachting is dat het EKD in de loop van 2009 wordt
geïmplementeerd bij alle gemeenten in de provincie Utrecht en in 2010
operationeel zal zijn
Gemeente Lopik