ChristenUnie
Bijdrage Ernst Cramer bij het AO OV-Chipkaart
Bijdrage Ernst Cramer bij het AO OV-Chipkaart
woensdag 28 januari 2009 14:00
Voorzitter, morgen gaat de knop om in de Rotterdamse metro voor de
OV-chip, oftewel de laatste fase van een veelbewogen pilot. Er is de
afgelopen week veel gebeurd. Zo is er nu eindelijk overeenstemming
tussen RET en Viziris over voorzieningen voor visueel gehandicapten.
Toch zijn er nog wel uitvoeringsproblemen. Studenten krijgen een
tijdelijke kaart omdat nog niet alle studentenkaarten een OV-chip
hebben. Ik vind dit eerlijk gezegd vreemd omdat het uitzetten van de
strippenkaart in Rotterdam al fors later is dan oorspronkelijk
gepland.
Er zijn nog een paar praktische problemen in Rotterdam. Ik ga er
vanuit dat die opgelost worden. Ik roep via de staatssecretaris de
vervoerders op hier echt werk van te maken. Ik word niet vrolijk van
kleine klachten waarvan ik weet dat ze tijdelijk zijn maar die wel het
draagvlak van de OV-chip kunnen aantasten. Dat vraagt goede
communicatie en denken vanuit de klant. Een voorbeeld is het
combi-abonnement voor mensen die vanuit een gebied met strippenkaart
naar Rotterdam reizen. Deze kan echter maar bij een paar servicepunten
op de OV-chipkaart worden geladen. Ik hoor van schoolkinderen die nu
maandelijks een paar haltes verder moeten reizen om hun kaart te laden
of hun ouders met de auto (!) moeten laten reizen om het te regelen.
Als reizigers dan vragen of er ook een oplaadpunt kan komen op station
Alexander en niet alleen Capelse brug dan stuurt de OV-chip helpdesk
alleen een mail dat dit vooralsnog niet mogelijk zal zijn, in de
toekomst wel maar men weet nog niet wanneer. Dat vindt ik onduidelijk
en niet klantgericht en ik hoop dat de RET dit zich aantrekt.
Landelijke invoering
Dan de landelijke invoering. Vanmorgen stonden er berichten in de
krant als zou de NS de invoering van de OV-chipkaart jaren willen
uitstellen. Inmiddels is duidelijk geworden dat dat op een misverstand
berust en reizigers gewoon vanaf 1 oktober overal in Nederland op
saldo kunnen reizen. Maar, er zijn nog wel andere problemen die
opgelost moeten worden: Zoals bonnen die begrijpelijker kunnen, een
oplossing voor internationale treinreizigers, alle vervoerders op 1
chipkaart, het vervallen van de dubbele vaste voet in de trein, en hoe
zit het eigenlijk met het tarievenkader op de langere termijn? Daar
staat tegenover dat ook al heel wat punten zijn opgelost, en dat horen
we de laatste weken helaas wat minder vaak. Zo is er bijna
overeenstemming over een kortingskaart voor de bus bij NS-abonnementen
(15 euro per maand voor standaardkorting) als vervanging voor de
ster-abonnementen wat een belangrijk punt was van de
consumentenorganisaties.
Eindbeeld
Het belangrijkste is dat er snel overeenstemming komt over het
eindbeeld. Hierover zou op 19 januari met de consumentenorganisaties
worden gepraat. De verwachtingen die de consumentenorganisaties vooraf
van die dag hadden zijn niet helemaal waargemaakt. Dit geeft aan hoe
belangrijk goede communicatie in dit proces is. De berichtgeving van
enkele organisaties vind ik echter zeer tendentieus. Op 9 februari
komen de vervoerders met hun reactie. Dat kan toch wel afgewacht
worden? Maar voorzitter, daarna moeten er wel snel knopen worden
doorgehakt. De wensen van de consumenten zijn al heel lang bekend. Ik
ben realist: ze zullen niet voor 100% haalbaar zijn, maar de
vervoerders en decentrale overheden moeten wel in beweging komen en
opschieten. Het moet toch mogelijk zijn om voor half maart een
definitief voorstel bij het regieteam te hebben zodat de Kamer dit
uiterlijk 1 april kan ontvangen? Er is nu trouwens een
implementatiegroep, een stuurgroep, een regiegroep en nog wat
overleggroepen. Kan de stuurgroep en implementatiegroep niet in elkaar
worden geschoven?
Overstapsituaties
Voorzitter, ik eindig met 1 probleem dat ik tot nu toe in elk overleg
heb genoemd en dat is het probleem van de overstapsituaties. Ook hier
moet gedacht worden vanuit de klant. Ik constateer dat in het
geactualiseerde aanvalsplan gesproken wordt over betere bewegwijzering
en uiterlijke kenmerken van voorzieningen en een onderzoek naar
loopstromen. Voorzitter: dat is een verbetering maar geen oplossing.
Ik roep bij deze nogmaals de vervoerders op vanuit de klant te denken
en niet vanuit het systeem. Ja, dat betekent dat de vervoerders voor
een reiziger tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Weesperplein straks
moet gokken of de reiziger is overgestapt op de metro op Amstel of
Duivendrecht maar dat kunnen de vervoerders toch onderling delen? Ze
weten straks voor 100% de begin en eindhalte van hun klanten en voor
99% van de reizigers exact waar ze zijn overgestapt van de ene op de
andere vervoerder (terwijl er nu alleen steekproeven zijn). Die
laatste % moet er niet toe leiden dat het systeem straks ingewikkeld
wordt voor de klant omdat hij bij overstappen op hetzelfde perron op
Weesp niet moet uitchecken en op Duivendrecht wel. Of in Amersfoort
moet nadenken met welke vervoerder hij reist om te bepalen of hij wel
of niet moet chippen. Ik roep de staatssecretaris op de vervoerders en
de decentrale overheden op het hart te drukken dat voor het succes van
de ov-chip het van belang is dat de klant voorop staat, juist ook bij
het overstappen!