Gemeente Lelystad
City Marketing zet stad in de schijnwerper
Voor het eerst werken gemeente, bedrijven en organisaties samen in het
stelselmatig vergroten van de aantrekkingskracht van Lelystad.Partijen
die duidelijk baat hebben bij een beter imago worden hierdoor elkaars
partner in City Marketing.
Kansen
Deze partners investeren middelen, menskracht en infrastructuur vanuit
de overtuiging dat Lelystad (veel) kansen heeft om (nieuwe) bewoners,
bedrijven en bezoekers aan de stad te binden.
Totstandkoming
In het achterliggende anderhalf jaar is daarover met verschillende
partners overlegd en met de gemeenteraad over van gedachten gewisseld
mede aan de hand van het Strategisch Marketingplan, opgesteld door
bureau Berenschot. Dat heeft geleid tot zoals de raad verzocht een
indringende voorbereidingstijd waarin een aantal belangrijke zaken
zijn opgestart. Het college heeft ingestemd (mede aan de hand van de
opmerkingen uit de raad) met het opgestelde meerjarenprogramma city
marketing 2009-2011, het bijbehorende werkplan en de begroting.
Raad van Toezicht
In de afgelopen maanden is er een Raad van Toezicht samengesteld met
daarin drie afgevaardigden uit het college (de burgemeester en de
wethouders economische zaken en stadsontwikkeling), Camiel Maenhout
(voorzitter Bedrijfskring Lelystad), Wim de Weerd (voorzitter Raad van
Commissarissen Centrada), Willem Veldhuizen (directeur Stable
International Development), mevr. Rinkje Tromp (Toerisme Flevoland),
Piet Winterman (directeur Staatsbosbeheer Oost), Victor de Ruiter
(secretaris Overlegorgaan Bouwnijverheid Lelystad), Cor van den Adel
(voorzitter Stichting Lelystad Promotie).
Als bestuurder is aangetrokken Lelystedeling Klaas Heerema (tot voor
kort directeur marketing bij Van Wijnen Bouw), die beschikt over een
ruim, voor de marketing interessant, en vooral bruikbaar netwerk.
Verschillende gezichtspunten
Om de marketing van de stad vanuit verschillende gezichtspunten te
benaderen en om gevraagd en ongevraagd commentaar te krijgen op
plannen en denkbeelden van de stichting is er een Raad van Advies
samengesteld bestaande uit Bert van der Linden (Makelaardij De Vier
Linden), Barry Porsius (bureau Ons Hoofdkwartier), Dick Boekhout
(regiomanager Rabo Vastgoed), Theo Widdershoven (marketingmanager
Staatsbosbeheer), Kiki Stiemer (directieadviseur communicatie Ahold),
Karin Bakker (algemeen directeur Trendhopper Nederland), Petra Botter
(Botter Communicatie), Ruud Bootsma (voorzitter Stichting Evenementen
Coördinatie Lelystad), Anja Kramer (Kramer Communicaties) en Suzanne
Paf (Aviodrome).
Merk Lelystad
De maanden november en december zijn benut voor uitvoerige gesprekken
met bureaus om te komen tot een creatieve en vooral aansprekende
vertaling van het merk Lelystad. Handvat daarbij zijn de kernwaarden
van de stad (ambitieus, avontuurlijk, ondernemend en gastvrij) zoals
die zijn beschreven in het Berenschot rapport.
Na rijp beraad is besloten om verder te gaan met bureau Grey
Communicatie uit Amsterdam. Zij komen op korte termijn met voorstellen
die worden besproken in de selectiecommissie en in de Raad van
Toezicht en worden voordat de lancering plaats vindt ter kennis
gebracht van de gemeenteraad.
Lekkerding en natuurijs
Na instemming van de gemeenteraad met het meerjarenprogramma en het
werkplan 2009 zal de stichting formeel worden opgericht. Nu is zij
actief als Lelystad Partners i.o. en heeft een rol gespeeld in het
presenteren van het Lelystads Lekkerding en in de promotionele
begeleiding van de NK Marathonschaatsen op natuurijs (beide op basis
van het nu nog bestaande beeldmerk).
De werkzaamheden van de stichting worden uitgevoerd onder de naam City
Marketing Lelystad. Zodra de stichting officieel is opgericht zal de
nu nog bestaande Stichting Lelystad Promotie daarin worden opgenomen
en als zelfstandige stichting ophouden te bestaan. De bestaande
Gastentoer Lelystad wordt door City Marketing Lelystad doorgezet.
City Marketing
City Marketing is een onderdeel van stedelijk beleid waarvoor steeds
meer gemeenten, in samenwerking met derden, kiezen (voorbeelden recent
Leeuwarden en Nijmegen). Inmiddels zijn er bijna 50 gemeenten die city
marketing een speciale en actieve rol toedelen.
Belangrijk daarbij is het langlopende proces om een merk op te bouwen.
Dat vraagt om een consequente aanpak van alle partners. Het gaat
daarbij ook om ondersteunende activiteiten die juist in een periode
van economische teruggang op basis van anticyclisch denken handelen
succesvol kan zijn. Lelystad kiest met nadruk voor het sterk
positioneren van de stedelijke kwaliteiten om daarmee het groeiproces
van nieuwe inwoners en nieuwe arbeidsplaatsen te steunen.
---