Gemeente Lelystad
Ontwikkeling brede school 2009-2012
Het college van de gemeente Lelystad stelt de gemeenteraad voor in te
stemmen met de Kadernota Brede Schoolbeleid 2009-2012.
De komende vier jaar wordt binnen het brede schoolbeleid met name
ingezet op ontwikkeling van sociale competenties bij kinderen,
opvoedingsondersteuning, koppeling binnen- en buitenschools leren en
doorgaande leerlijnen.
Werkconferentie
In de Kadernota zijn de opmerkingen verwerkt uit de werkconferentie
brede schoolbeleid. Aan deze werkconferentie namen allerlei partners
uit het veld deel. Ook is aan de betrokken scholen en instellingen
gevraagd een schriftelijke reactie te geven op de ontwerp Kadernota.
Wat is een brede school?
Een brede school is een vorm van hechte samenwerking tussen enerzijds
één of meer scholen en anderzijds instellingen en organisaties die
bijdragen leveren aan tenminste de ontwikkeling van kinderen en/of
jongeren.
Speerpunten
In de kadernota zijn de volgende speerpunten voor de komende vier jaar
opgenomen:
* Ontwikkeling sociale competenties bij kinderen: Vanuit de gedachte
dat een goede sociale ontwikkeling bijdraagt aan een goede
ontwikkeling op vele andere gebieden, waaronder cognitieve en
taalontwikkeling.
* Opvoedingsondersteuning: de school biedt opvoedingsondersteuning
aan ouders om zo de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten.
* Koppeling binnen- en buitenschools leren: Kinderen leren en
ontwikkelen zich, veelal spelenderwijs, gedurende de gehele dag.
In schooltijd, maar ook na schooltijd. Het behoort tot de
wezenlijke kenmerken van iedere brede school, dat dit binnen- en
buitenschools leren waar mogelijk en nodig op elkaar aansluit en
op elkaar is afgestemd, zodat sociale competenties bij kinderen
zich optimaal kunnen ontwikkelen.
* Doorgaande leerlijn: aansluiting en afstemming van
ontwikkelingsprogrammas op elkaar is ook van groot belang bij de
overgang naar de verschillende schooltypen, zoals van
peuterspeelzaal naar kinderopvang of basisschool en van het
basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
Actiepunten
Uit de werkconferentie brede school en de schriftelijke reacties van
scholen en instellingen zijn de volgende actiepunten naar voren
gekomen die in de kadernota zijn verwerkt en in de periode 2009-2012
zullen worden uitgevoerd:
Eindverantwoordelijkheid bij schooldirectie: aansturing op afstand
door de gemeente werd door de partners in het veld ( de scholen) niet
als effectief ervaren. Om de betrokkenheid en uitvoering door scholen
op de lange termijn te vergroten is het belangrijk dat de
eindverantwoordelijkheid op locatie bij de schooldirecties zelf ligt.
Herijking concept brede school en ontwikkeling keurmerk:
Doelstellingen, knelpunten, ambities en mogelijkheden zullen de
komende periode per school opnieuw tegen het licht worden gehouden
zodat alle scholen kunnen uitgroeien tot een échte brede school en het
brede school concept een logisch en waardevol onderdeel uitmaakt van
de reguliere onderwijstaken. Er komt dan een keurmerk als bewijs dat
de school voldoet aan de kwaliteitscriteria.
---