Antillenhuis
Waardering onderwijscommissie Tweede kamer voor onderwijsbeleid van
minister Leeflang
Zowel oppositie als coalitieleden van de vaste commissie onderwijs
van de tweede kamer spraken gisteren tijden het overleg met minister
Omayra Leeflang waardering uit voor de aanpak van minister Omayra
Leeflang voor haar beleid gericht op een realiseerbare en duurzame
verbetering van het onderwijs in de Nederlandse Antillen.
Naar aanleiding van de grote zorg van de onderwijscommissie over
onderzoeksresultaten van het rapport van de Nederlandse
Onderwijsinspectie over de kwaliteit van het onderwijs op de
BES-eilanden heeft Minister Plasterk de onderwijscommissie van de
tweede kamer toestemming gegeven voor een gesprek met inspecteurs van
het onderwijs over dit uiterst kritische inspectierapport. Hierbij
stelde minister Plasterk: ,,Voor de goede orde wijs ik u er op dat de
verantwoordelijkheid voor het onderwijs op de BES-eilanden berust bij
de minister van Onderwijs en Cultuur van het land Nederlandse
Antillen. Mocht de Kamer partijen op de eilanden willen benaderen, dan
verzoek ik u de Landsregering hierover te informeren",
In haar uiteenzetting aan de leden van de vaste onderwijscommissie van
de Tweede Kamer gaf minister Leeflang aan dat de bevindingen van het
inspectierapport nauw aansluiten bij het beeld dat zij reeds bij haar
aantreden in 2006 als minister van Onderwijs aantrof. Deze situatie
was voor haar mede aanleiding voor een drastische beleidsombuiging om,
via het Deltaplan Onderwijs en Jongeren, de verbetering van het
onderwijs op de Nederlandse Antillen meer realiseerbaar te maken.
De verschijning van het inspectierapport valt volgens minister
Leeflang toevallig samen met het moment van de goedkeuring door de
Staten van de wet op het Funderend onderwijs. De impact van deze
goedkeuring in november 2008 was immers dat vanaf dat moment het
gehele onderwijs op de Antillen na jaren weer gebaseerd is op
wettelijke regelingen en dat het voor eenieder helder is wat er binnen
de kaders van de wet mogelijk is. Deze goedkeuring vormde dan ook de
culminatie van de eerste fase van haar ombuigingsoperatie om
helderheid te scheppen voor met name de scholen, ouders en
leerkrachten van welke realiseerbare verbeteringen opeisbaar zijn.
Om de in de wet verankerde verbeteringen ook daadwerkelijk uitgevoerd
te krijgen is minister Leeflang sinds 8 januari jl. overgegaan tot een
volgende fase van haar ombuigingsoperatie met de start van een
kwaliteitsoffensief om met name de schoolbesturen en de scholen bewust
te maken van hun kansen en verplichtingen voor de kwaliteitszorg op
hun scholen.
De leden van de tweede kamer namen met genoegen kennis van deze aanpak
van de minister en hadden tal van vragen ter verheldering en
verdieping over onderwerpen als de kwaliteit van de leerkracht, de
uitvoering van de leerplicht, de sociale vorming, het
volwassenonderwijs, de aansluiting bij de Nederlandse Taalunie, over
lerend werken en het Academie Hotel,de naschoolse opvang, het
pedagogisch leiderschap op de scholen, het speciaal onderwijs en
vooral ook over de ondervonden weerstand bij de realisering van het
ombuigingstraject naar een meer realiseerbare verbeteringen van het
onderwijs.
Zowel oppositiepartijen als VVD en SP als coalitiepartijen als CDA en
PvdA spraken expliciet hun waardering uit voor de aanpak van minister
Leeflang, waarbij de voorzitter van de vaste commissie de bijeenkomst
afsloot met de complimenteuze dankzegging aan minister Leeflang dat
haar aanpak de onderwijscommissie ideeën heeft aangereikt waarvan
wij zeggen: Daar kunnen wij in Nederland ook iets mee."
Tekst: dhr. Henri Vijber
Foto: Antillenhuis
---
Gepubliceerd op: 28-01-2009 Bron: Antillenhuis