Antillenhuis


Waardering onderwijscommissie Tweede kamer voor onderwijsbeleid van minister Leeflang

Zowel oppositie als coalitieleden van de vaste commissie onderwijs van de tweede kamer spraken gisteren tijden het overleg met minister Omayra Leeflang waardering uit voor de aanpak van minister Omayra Leeflang voor haar beleid gericht op een realiseerbare en duurzame verbetering van het onderwijs in de Nederlandse Antillen.

Naar aanleiding van de grote zorg van de onderwijscommissie over onderzoeksresultaten van het rapport van de Nederlandse Onderwijsinspectie over de kwaliteit van het onderwijs op de BES-eilanden heeft Minister Plasterk de onderwijscommissie van de tweede kamer toestemming gegeven voor een gesprek met inspecteurs van het onderwijs over dit uiterst kritische inspectierapport. Hierbij stelde minister Plasterk: ,,Voor de goede orde wijs ik u er op dat de verantwoordelijkheid voor het onderwijs op de BES-eilanden berust bij de minister van Onderwijs en Cultuur van het land Nederlandse Antillen. Mocht de Kamer partijen op de eilanden willen benaderen, dan verzoek ik u de Landsregering hierover te informeren",

In haar uiteenzetting aan de leden van de vaste onderwijscommissie van de Tweede Kamer gaf minister Leeflang aan dat de bevindingen van het inspectierapport nauw aansluiten bij het beeld dat zij reeds bij haar aantreden in 2006 als minister van Onderwijs aantrof. Deze situatie was voor haar mede aanleiding voor een drastische beleidsombuiging om, via het Deltaplan Onderwijs en Jongeren, de verbetering van het onderwijs op de Nederlandse Antillen meer realiseerbaar te maken.

De verschijning van het inspectierapport valt volgens minister Leeflang toevallig samen met het moment van de goedkeuring door de Staten van de wet op het Funderend onderwijs. De impact van deze goedkeuring in november 2008 was immers dat vanaf dat moment het gehele onderwijs op de Antillen na jaren weer gebaseerd is op wettelijke regelingen en dat het voor eenieder helder is wat er binnen de kaders van de wet mogelijk is. Deze goedkeuring vormde dan ook de culminatie van de eerste fase van haar ombuigingsoperatie om helderheid te scheppen voor met name de scholen, ouders en leerkrachten van welke realiseerbare verbeteringen opeisbaar zijn.

Om de in de wet verankerde verbeteringen ook daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen is minister Leeflang sinds 8 januari jl. overgegaan tot een volgende fase van haar ombuigingsoperatie met de start van een kwaliteitsoffensief om met name de schoolbesturen en de scholen bewust te maken van hun kansen en verplichtingen voor de kwaliteitszorg op hun scholen.

De leden van de tweede kamer namen met genoegen kennis van deze aanpak van de minister en hadden tal van vragen ter verheldering en verdieping over onderwerpen als de kwaliteit van de leerkracht, de uitvoering van de leerplicht, de sociale vorming, het volwassenonderwijs, de aansluiting bij de Nederlandse Taalunie, over lerend werken en het Academie Hotel,de naschoolse opvang, het pedagogisch leiderschap op de scholen, het speciaal onderwijs en vooral ook over de ondervonden weerstand bij de realisering van het ombuigingstraject naar een meer realiseerbare verbeteringen van het onderwijs.

Zowel oppositiepartijen als VVD en SP als coalitiepartijen als CDA en PvdA spraken expliciet hun waardering uit voor de aanpak van minister Leeflang, waarbij de voorzitter van de vaste commissie de bijeenkomst afsloot met de complimenteuze dankzegging aan minister Leeflang dat haar aanpak de onderwijscommissie ideeën heeft aangereikt waarvan wij zeggen: Daar kunnen wij in Nederland ook iets mee."

Tekst: dhr. Henri Vijber

Foto: Antillenhuis

---

Gepubliceerd op: 28-01-2009 Bron: Antillenhuis