Regiotram rijdt in 2012 tussen Zwolle en Kampen
regiotram
Op de Kamperlijn, de treinverbinding tussen Zwolle en Kampen, rijdt in
2012 een elektrische Regiotram. Dit hebben de provincie Overijssel, de
gemeenten Zwolle en Kampen en Prorail vandaag bekend gemaakt. De
Regiotram rijdt ieder kwartier tussen Zwolle en Kampen. Naast de
stations in beide gemeenten kunnen reizigers ook in- en uitstappen bij
de nieuw te realiseren haltes aan de Veerallee, Voorsterpoort,
Stadshagen, Werkeren en Kampen-Oost.
Provinciale Staten en de gemeenteraden van Zwolle en Kampen nemen naar
verwachting in het voorjaar van 2009 een definitief besluit over het
voorstel van de colleges van GS en B&W.
Schoon en comfortabel
De Regiotram is iets groter, comfortabeler en sneller dan een echte
stadstram. De Regiotram kan 100 km/uur rijden, terwijl een gewone tram
maximaal 70 km/uur rijdt. De Regiotram kan daardoor zowel in de stad
rijden en ook de afstand tussen Zwolle en Kampen snel overbruggen.
Deze vervoerswijze biedt volgens Gedeputeerde Staten van Overijssel en
de colleges van Burgemeesters en Wethouders Zwolle en Kampen meer
voordelen dan de huidige trein. De frequentie kan omhoog van twee keer
naar vier keer per uur, waardoor de aansluiting van de tram op ander
openbaar vervoer (bus en trein) in Kampen en Zwolle verbetert.
Daarnaast is een elektrische tram stiller en schoner dan een
dieseltrein of dieseltram. Tevens nemen de haltes van een tram weinig
ruimte in beslag, waardoor ze goed inpasbaar zijn in de omgeving. Door
de uitbreiding van het aantal haltes verbetert de bereikbaarheid van
de diverse wijken en kantorenlocaties in Zwolle en Kampen. Naast de
Regiotram met zes haltes is er ook nog een rechtstreekse verbinding
tussen Kampen en Zwolle via de Hanzelijn. De Hanzelijn rijdt in 2012
twee maal per uur via het nieuwe station Kampen-Zuid. De combinatie
Regiotram en Hanzelijn zorgt zo voor een hoogfrequente railverbinding
tussen beide steden.
Tijdspad en kosten
De plannen voor de Regiotram worden in 2009 verder uitgewerkt. Hierbij
gaat het om het ontwerp van de haltes, de infrastructuur en de
aanbesteding van het vervoer. Dit alles wordt in nauwe samenspraak met
de inwoners van Zwolle en Kampen opgepakt. Naar verwachting kan in de
tweede helft van 2010 de schop in de grond voor de uitvoering van de
plannen. De totale kosten voor de bouw van de infrastructuur,
elektrificatie en haltes bedragen ruim 16 miljoen euro. De provincie
neemt hiervan bijna 13 miljoen euro voor haar rekening en de gemeenten
Zwolle en Kampen respectievelijk 2 miljoen euro en 1 miljoen euro.
Samenwerken
De Regiotram is een samenwerkingsproject van de provincie Overijssel,
de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail. De provincie Overijssel is
regisseur van het regionaal openbaar vervoer in West-Overijssel en
opdrachtgever van de exploitatie van de verbinding tussen Zwolle en
Kampen. De gemeenten Zwolle en Kampen zijn verantwoordelijk voor de
haltes. De infrastructuur, de beveiliging en het beheer vallen onder
de verantwoordelijkheid van ProRail.
Meer informatie op de site: regiotram.overijssel.nl
Provincie Overijssel