Gemeente Zaltbommel
Milieuvriendelijke aandrijving veerpont Brakel 27 januari 2009
Milieuvriendelijke aandrijving veerpont Brakel
De nieuwe veerpont in Brakel krijgt een vernieuwende dieselelektrische
aandrijving. Deze aandrijving is een alternatief voor de eerder
geplande dieselhydraulische variant. De veerpont verbruikt hierdoor
minder brandstof, maakt minder geluid en heeft lagere
onderhoudskosten.
Op 24 november 2008 tekende de gemeente Zaltbommel een overeenkomst
met Scheepswerf Grave voor de bouw van een nieuw veer met een
dieselhydraulische aandrijving. In tegenstelling tot deze overeenkomst
wordt de veerpont eind 2009 op dieselelektrische wijze in beweging
gebracht. De dieselelektrische aandrijving is ontwikkeld door Siemens
Marine Solutions en heet "Siship Eco Prop System". "De scheepswerf
benaderde ons met de vraag of wij geïnteresseerd zijn in een nieuw
innovatief aandrijvingssysteem. De werf wil graag ervaring opdoen met
deze nieuwe aandrijving. Het systeem kent een hogere aanschafprijs,
maar deze is waarschijnlijk binnen vier en een half jaar
terugverdiend. Na overleg met alle betrokkenen hebben wij ingestemd
met deze innovatieve variant ", aldus wethouder Krähe.
Het innovatieve aandrijvingssysteem heeft een hoger rendement dan de
dieselhydraulische aandrijving. De veerpont stoot minder CO2 uit en is
geluidsarmer. De onderhoudskosten zijn lager en jaarlijks wordt er
ongeveer EUR30.000 aan brandstof bespaard (bij de huidige
brandstofprijs).
Het veer, dat vaart tussen Brakel en Herwijnen, wordt in november 2009
opgeleverd.
Geplaatst op: 27 januari 2009