Ingezonden persbericht
Infobericht
Coureur Tom Coronel enthousiast over zijn vijfde SEAT-jaar in FIA-WTCC
Eemnes, 27 januari 2009. Tom Coronel is ingenomen met de mededeling dat hij in 2009 weer voor SEAT met een door SUNRED ingezette Leon TSFI mag uitkomen in het FIA-WTCC: De hoogste klasse binnen de toerwagenracerij in de wereld. Een klasse waar de coureur uit Eemnes vorig jaar opzien baarde door zijn overwinning in het door hem geliefde Japan. Zeker nu het startpunt voor het seizoen 2009 in zicht komt, begint bij Coronel het bloed sneller te stromen. "Ik ben nog maar net terug uit de Dakar, maar sta echt helemaal klaar voor dit nieuwe avontuur in het mooie Wereldkampioenschap voor Toerwagens."
Tom Coronel geeft aan dat het allemaal spannend was. "Je mag eerlijk weten dat ik 'm best wel heb geknepen. Natuurlijk hoop je dat er tijdens de laatste races van het seizoen wat meer bekend wordt. Zeker na die verrassende overwinning in Japan. Dan hoop je met de Kerst wat te horen, zeker omdat het in die tijd economisch steeds minder ging. Maar het bleef stil. Wat volgde was mijn 'Dakar' en ook in die periode heb ik mijn mobiele telefoon meer dan normaal gecheckt. De spanning nam steeds verder toe en het bericht dat ik aan mijn vijfde seizoen met SEAT in het FIA-WTCC mocht beginnen, heb ik echt met gejuich ontvangen. Dit is wat je wilt als coureur. Strijden op het hoogste niveau met een topauto bij een topteam. Ik blijf dit jaar wel met een benzine-uitvoering van de SEAT Leon rijden. De diesel bleek budgettair niet haalbaar. Waar ik ook blij mee ben is dat ik blijf rijden voor het SUNRED Team dat ook dit jaar nauw samenwerkt met SEAT Sport. Zij zullen ook zeker aan mijn volledig herbouwde benzineauto blijven ontwikkelen, omdat het een belangrijke auto voor ze is."
Het enthousiasme van Coronel wordt zeker gedeeld door Pon Car, de Nederlandse SEAT-importeur. Directeur Marco de Bos meldt in een persbericht daarover: "We hebben in goed overleg met alle betrokkenen besloten om het bestaande programma voort te zetten. Het is een vrij uniek feit dat een Nederlander al voor het vijfde achtereenvolgende jaar op WK-niveau in de autosport actief is en wij zijn erg blij dat we de bestaande samenwerking met Tom kunnen continueren. Daarbij kunnen we ook rekenen op de ondersteuning van SEAT Sport en SEAT SA, de fabriek in Spanje."
Voor Tom Coronel liggen er in het komend seizoen ook zeker kansen om de successen van afgelopen jaar op zijn minst te evenaren. "Juist nu bekend is dat door reglementswijzigingen de dieselmotoren dit jaar wat verder 'geknepen' worden en dat succes van een bepaald type racewagen ook gelijk consequenties op het gewicht van de andere deelnemende auto's van dat type heeft. Dus als een Leon turbodiesel wint, krijgt hij er gewicht bij en dat geldt tegelijk ook voor de andere rijders met zo'n auto. Ik rijd met een benzine-uitvoering van de Leon en val dus buiten die maatregel. Dat maakt dat ik ook meer kans heb op goede klasseringen. Zeker omdat deze regel ook zal gelden voor de andere deelnemende merken in het kampioenschap. Dus laten we er het beste van maken. Alles ziet er geweldig uit en zoals gezegd kijk ik uit naar het begin van het seizoen. We starten in Brazilië en Mexico en gaan daarna naar een nieuw stratencircuit in Marrakech in Marokko. Japan staat ook weer op de kalender en je begrijpt dat ik hoop ook daar weer te kunnen vlammen. SEAT werkt ook dit jaar nauw samen met RTL7 die verslag zullen doen van mijn races. Eurosport zal net als vorig jaar de races direct verslaan. Kortom laten we beginnen met een seizoen dat hopelijk veel succes brengt", besluit Tom Coronel zijn verhaal.
Tom Coronel wordt in 2009 persoonlijk ondersteund door: TW Steel horloges, McGregor, Saarloos en Olympia Uitzendbureau.
Kalender WTCC 2009 08 maart Curitiba Brazilië 22 maart Puebla Mexico 03 mei Marrakech Marokko 17 mei Pau Frankrijk 31 mei Valencia Spanje 21 juni Brno Tsjechië 05 juli Porto Portugal 19 juli Brands Hatch Groot-Brittannië 06 september Oschersleben Duitsland 20 september Imola Italië 01 november Okayama Japan 22 november Macau China
Noot voor redacties