28 Januari 2009
SEAT en Tom Coronel vieren lustrum in WTCC
Voor het vijfde achtereenvolgende jaar zal de Nederlandse autocoureur
Tom Coronel met SEAT deelnemen aan het FIA Wereldkampioenschap
Toerwagens (WTCC). Evenals het afgelopen jaar bestuurt Coronel met
ondersteuning van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car een SEAT Leon
met benzinemotor, die wordt ingezet door het Spaanse team SUNRED.
Coronel is blij met de voortzetting van de activiteiten. "Het is toch
prachtig als je in een wereldkampioenschap kunt meerijden, en ik ben
er trots op dat ondanks het huidige moeilijke klimaat, het toch
allemaal weer rond gekomen is. Het heeft dan ook nog aardig wat voeten
in de aarde gehad voordat alles rond was. Ons eerste plan was om vorig
jaar na het WTCC weekend in Japan alles af te ronden. Toen ik die race
won dacht ik 'OK dat is geregeld voor 2009', maar niets bleek minder
waar. De beslissing werd uitgesteld tot Macau. Ook toen is het niet
gelukt en het werd december, januari, maar nu hebben we gelukkig
zekerheid. Zelfs tijdens de Dakar rally hield ik mijn telefoon
constant in de gaten om te zien of het verlossende woord kwam.
Gelukkig is dat er nu en kan ik oprecht zeggen dat ik me niet alleen
een SEAT man voel maar dat ik ook in 2009 een SEAT man blijf! Ik wil
dan ook de mensen van SEAT importeur Pon een groot compliment geven
dat ze dit alsnog voor elkaar hebben gekregen. Internationaal gezien
zijn we natuurlijk een kleine partij, maar we doen wel mee op het
hoogste platform van de internationale tourwagensport en we hebben
vorig jaar bewezen dat we daar ook succesvol kunnen zijn", aldus Tom.
Na het succesvolle seizoen 2008, waarin Tom Coronel ondermeer een
overwinning behaalde op het circuit van Okayama in Japan, hebben
SEAT-importeur Pon Car, SUNRED en SEAT Sport er hard aan gewerkt om
ook voor het seizoen 2009 een zo succesvol mogelijk pakket samen te
stellen. Daarbij is er ook gekeken naar mogelijkheden om Coronel met
een SEAT Leon TDI met dieselmotor te laten rijden, eenzelfde auto als
waarmee de Fransman Yvan Muller vorig jaar wereldkampioen werd, maar
dat bleek financieel niet haalbaar. Vandaar dat we in goed overleg met
alle betrokkenen hebben besloten om het bestaande programma voort te
zetten, zegt Marco de Bos, directeur van de Nederlandse SEAT-importeur
Pon Car. "Het is een vrij uniek feit dat een Nederlander al voor het
vijfde achtereenvolgende jaar op WK-niveau in de autosport actief is
en wij zijn erg blij dat we de bestaande samenwerking met Tom kunnen
continueren. Daarbij kunnen we ook rekenen op de ondersteuning van
SEAT Sport en SEAT SA, de fabriek in Spanje."
Ook volop kansen met benzinemotor
Zoals het er nu uitziet, wordt Tom Coronel de enige coureur die dit
jaar met een SEAT Leon met benzinemotor in het WK Toerwagens zal
uitkomen. De coureurs van het SEAT-fabrieksteam kunnen evenals vorig
jaar beschikken over TDI-dieselmotoren. Ondanks de successen van de
diesels in de afgelopen anderhalf jaar wordt verwacht dat er ook voor
de benzinemotor dit jaar goede kansen zijn. De mondiale
autosportfederatie FIA heeft de diesels een aantal beperkingen
opgelegd, zoals een maximale turbodruk en een restrictor ter
verkleining van de luchtinlaat. Ook een nieuwe regeling met
resultaatafhankelijke handicapgewichten zou voor de benzineversie
gunstig kunnen uitpakken. "Vorig jaar was het zo dat de succesballast
per coureur werd uitgedeeld. Dat wordt dit jaar anders. Er wordt
gekeken naar een gemiddelde van de snelste twee auto's van hetzelfde
type. Aan de hand hiervan wordt het gewicht vastgesteld om het veld
dicht bij elkaar te houden. Hierdoor wordt het onderscheid dus per
type auto gemaakt en wordt niet de individuele coureur gestraft voor
zijn succes. De competitie tussen de coureurs binnen een team zal dus
toenemen omdat iedereen nu met een gelijkwaardige auto rijdt.
Natuurlijk moeten we nog zien hoe dit in de praktijk werkt, maar zoals
ik het nu zie pakt het alleen maar positief uit voor ons", concludeert
Coronel.
Tom Coronel: "Voel me echt thuis bij het team"
Tom Coronel verheugt zich erop dit jaar weer aan het WK te kunnen
deelnemen. "Bovendien ben ik blij, dat de samenwerking met het
SUNRED-team wordt voortgezet. De kennismaking is vorig jaar heel goed
bevallen en ik voel me echt thuis bij het team. Bovendien waren de
resultaten vorig jaar al heel goed, dus dat stemt zeker positief. De
goede band tussen Tom en Sunred werd nog eens onderstreept door het
feit dat hij gelijk na de bekendmaking van het voortzetten van de
samenwerking op het vliegtuig naar Barcelona sprong. "De tijd dingt en
we willen met de engineers gelijk een aantal zaken doornemen voor het
nieuwe seizoen. De eerste race is al over iets meer dan een maand,
maar ruim daarvoor moeten de auto's natuurlijk al op transport naar
Brazilië", verklaarde Tom.
Twaalf evenementen, 24 races in vier werelddelen
Voor het WK Toerwagens staan dit jaar twaalf evenementen met elk twee
races op het programma. Daarbij wordt er gereden in Zuid-Amerika,
Europa, Azië en dit jaar voor het eerst ook in Afrika: op 3 mei is de
serie te gast op het nieuwe stratencircuit in de Marokkaanse stad
Marrakech. De start van het seizoen is op 8 maart in het Braziliaanse
Curitiba, de finale vindt op 22 november plaats, traditioneel op het
stratencircuit in Macau. Voor Tom is de kalender op een positieve
manier veranderd. "Monza en Estoril staan niet meer op de kalender.
Mooie circuits, maar onze handicap was altijd een tekort aan
topsnelheid op de lange rechte stukken daar. Op stratencircuits voel
ik me in het algemeen altijd lekker. Met Macau, Marrakech, Pau en
Porto hebben we er nu vier op de kalender staan. Verder ging het vorig
jaar ook erg goed op Puebla, Oschersleben en Okayama, dat zijn
technische circuits waar topsnelheid geen hoofdrol speelt. Al met al
zie ik het dan ook zeer positief in".
Televisie-uitzendingen via Eurosport en RTL7
Alle races van het WTCC zijn live te zien via Eurosport. RTL 7
verzorgt eigen reportages van elke race met veel achtergronden in het
programma RTL GP. In totaal staan er bij RTL7 twaalf uitzendingen van
de races gepland, aangevuld met een uitgebreide voorbeschouwing
voorafgaand aan de eerste race en een nabeschouwing na afloop van het
seizoen.
Kalender WTCC 2009
08 maart Curitiba Brazilië
22 maart Puebla Mexico
03 mei Marrakech Marokko
17 mei Pau Frankrijk
31 mei Valencia Spanje
21 juni Brno Tsjechië
05 juli Porto Portugal
19 juli Brands Hatch Groot-Brittannië
06 september Oschersleben Duitsland
20 september Imola Italië
01 november Okayama Japan
22 november Macau China
Tom Coronel