Technische Universiteit Delft
Rijtraining
door M&C
Promotie van dhr. J.C.F. de Winter: "Advancing simulation-based driver
training"
27 januari 2009 | 10:00 uur
plaats: Aula TU Delft
De heer Ir. J.C.F. de Winter | ingenieur luchtvaart en ruimtevaart,
Nederland
promotor 1 | Prof.dr.ir. P.A. Wieringa 3mE
promotor 2 | Prof.dr.ir. J.A. Mulder LR
Verbeteren van op simulatie gebaseerde rijtraining
Training in rijsimulators biedt vele voordelen ten opzichte van
training op de weg, zoals een volledige controle over de omgeving,
standaardisatie, en een objectieve beoordeling van de bestuurder.
Echter, de ontwikkelaars van simulators maken nog niet volledig
gebruik van deze mogelijkheden. Bovendien is het onduidelijk welke
graad van realisme nodig is voor een effectieve training. Dit geldt
vooral voor het aanbieden van bewegingsinformatie. Huidige
bewegingsplatforms zijn zeer duur en er is weinig bekend over hun
effectiviteit.
Het eerste doel van dit proefschrift is het beter benutten van de
mogelijkheden van prestatiebeoordeling van rijsimulators. Meer
specifiek is het doel een methode te ontwikkelen die rauwe
meetgegevens kan verwerken tot betekenisvolle indicatoren over de
leerling, die gebruikt kunnen worden voor leerling-adaptieve training,
instructies en sturing. Het tweede doel is kennis te ontwikkelen over
de wijze waarop de graad van realisme van een rijsimulator -
bewegingsinformatie in het bijzonder - samenhangt met de effectiviteit
van de training.
Dit proefschrift stelt voor om de statistische methode factoranalyse
te gebruiken voor het verklaren van individuele verschillen.
Factoranalyse wordt toegepast op de data van grote groepen leerlingen
die een rijtrainingsprogramma hebben doorlopen in een rijsimulator.
Drie factoren worden geëxtraheerd: onopzettelijke fouten, opzettelijke
overtredingen en snelheid. De validiteit van de factor scores is
vastgesteld door het onderzoeken van het verband met geslacht, met
leeftijd en met de resultaten van het rijexamen op de weg.
Geconcludeerd wordt dat factoranalyse een waardevolle methode is voor
het opstellen van een leerling-profiel over rijprestatie en rijstijl.
Vervolgens wordt een literatuurstudie verricht naar de relatie tussen
de graad van realisme van een rijsimulator en de effectiviteit van de
training, en worden de volgende zeven goedkope systemen experimenteel
getoetst tijdens rem- en stuurtaken: een bewegende stoel, een
aanspannende riem, een stijf rempedaal, een vibrerend stuurwiel,
piepend bandengeluid, een trillende stoel en een drukstoel. De
resultaten geven aan dat de meeste systemen de prestaties van de
deelnemers verbeteren, wat een belangrijke stap is voor de
rechtvaardiging van het gebruik van goedkope systemen als alternatief
voor duurdere bewegingsplatforms.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.
Laatst gewijzigd: 23 december 2008