Opening van de eerste proef met dynamische maximumsnelheden A1
Bussum-Muiderberg
Toespraak | 19-01-2009 | Bussum-Muiderberg | Minister Camiele Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen, We maken het allemaal regelmatig mee. Je zit op de weg
op een rustig moment. Het is prachtig weer. Het zicht is goed. Je
houdt je natuurlijk keurig aan de maximumsnelheid van 100 km/uur. Maar
in je hart denk je: 120 km/uur zou gezien de omstandigheden eigenlijk
beter zijn.
De omgekeerde situatie is óók herkenbaar. Je zit op de weg. Het is
druk. Het is mistig en het vriest. Natuurlijk matig je je snelheid. En
dan zijn er van die mensen die zich van het weer niets lijken aan te
trekken en je met 120 voorbij scheuren.
We weten het allemaal uit ervaring. De maximumsnelheid past niet
altijd bij de specifieke omstandigheden op een bepaald moment.
Door die snelheidslimiet aan te passen aan de omstandigheden, zouden
we winst kunnen boeken. Winst in de zin van een betere doorstroming.
Kleinere files. Meer veiligheid. Minder milieubelasting. En meer
begrip bij de automobilist.
Ik wil dat we onze wegen zo benutten dat we in Nederland zo vlot,
veilig en schoon mogelijk van deur tot deur komen. En innovatie kan
daarbij helpen. Daarom houd ik een aantal proeven met dynamische
maximumsnelheden. Vandaag gaat de eerste van start, hier op de A1
tussen Bussum en Muiderberg.
Op de rustige momenten van de dag verhogen we de maximumsnelheid van
100 naar 120. We onderzoeken of mensen daardoor eerder op de plek van
bestemming zijn. Èn we onderzoeken hoe we de maximumsnelheid die op
een bepaald moment geldt, het best duidelijk kunnen maken aan de
automobilist.
Later dit jaar volgt nog een aantal andere proeven.
* Op de A12 tussen Gouda en Woerden onderzoeken we de effecten van
verlaging van de maximumsnelheid bij slecht weer en bij grote
drukte. Onze hypothese is dat die leidt tot een betere
doorstroming en meer veiligheid.
* Op de A58 bij Tilburg kijken we naar het effect van een dynamische
maximumsnelheid op de luchtkwaliteit.
* Op de A12 Voorburg, stad uit en de A20 Noordbaan Rotterdam
onderzoeken we de effecten van een verhoging van de
maximumsnelheid van 80 naar 100 in de randen van de spits. We
toetsen dan of die verhoging leidt tot een betere doorstroming
zonder dat de luchtkwaliteit eronder lijdt.
`Sneller waar 't kan. Langzamer waar 't moet'. Dat is de filosofie
achter deze proeven.
Ik ben blij dat we op deze concrete en praktische manier aan de slag
kunnen. Met de steun van maatschappelijke organisaties. En met
medewerking van het Bureau Verkeershandhaving van het OM en de KLPD.
Dat laatste vermeld ik met opzet. Want een snelheidslimiet blijft een
limiet, of hij nu vast is of dynamisch. En die limiet zal natuurlijk
gewoon worden gehandhaafd.
Na afloop van de proeven maak ik de balans op. Dan kunnen we de vraag
beantwoorden of dynamische maximumsnelheden inderdaad ten goede komen
aan de reistijd, de doorstroming, de veiligheid en het milieu. Over
een jaar weten we of dit middel ons in de praktijk helpt om vlotter,
veiliger en schoner van deur tot deur te komen.
De verwachtingen zijn positief. Maar `the proof of the pudding is in
the eating'. En het eerste stukje van de pudding komt vandaag op
tafel.
Stel dat de proeven het gewenste resultaat hebben. Dan wil ik
dynamische maximumsnelheden op grotere schaal gaan toepassen. Daarvoor
is dan wel een definitief verkeersbesluit nodig, tot stand gekomen met
inachtneming van alle geldende regels en procedures. Ik ga dus niet
over één nacht ijs. Ik kies voor snelheid en zorgvuldigheid. Eerst
uitproberen op basis van een tijdelijk experimenteerartikel, daarna -
bij een positieve uitkomst - wettelijk regelen.
Het toekomstbeeld is: meer maatwerk bij de instelling van
maximumsnelheden, zodat ze beter passen bij de omstandigheden en de
situatie ter plaatse. Uiteindelijk doen we het voor een betere
doorstroming op de weg, een veiliger verkeer en een beter milieu. Èn
voor meer draagvlak bij de automobilist. Want een limiet die past de
omstandigheden, voelt voor de weggebruiker natuurlijker aan en zal op
meer begrip kunnen rekenen.
De weggebruikers hier over de A1 tussen Bussum en Muiderberg krijgen
de primeur. Zij zijn de eersten die ervaring kunnen opdoen met dit
vernieuwende systeem. Hun ervaringen tellen.
Graag geef ik het startsein voor de eerste proef met dynamische
maximumsnelheden. Op rustige uren - zoals nu - gaan we tussen Bussum
en Muiderberg van 100 naar 120. Hier aan het Gooimeer wordt
verkeersgeschiedenis geschreven. We zijn klaar voor de start.
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud wegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat