FietsVAK-bijeenkomst 2009
Toespraak | 26-01-2009 | Rosmalen | staatssecretaris Tineke Huizinga
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ik wil de RAI vereniging en de Bovag hartelijk danken voor hun
duurzaamheidsagenda. Uw initiatief sluit mooi aan op mijn inspanningen
om ruim baan te geven aan de fiets. Wij zijn het erover eens dat de
fiets een eersteklas vervoermiddel is. Fietsen spaart het milieu en
het is ook nog goed voor de gezondheid.
In Nederland is fietsen heel vanzelfsprekend, elk moment van de dag,
van en naar elke gelegenheid. We zijn niet de enigen in de wereld die
ons al trappend op twee wielen voortbewegen. In veel landen is fietsen
in de eerste plaats een sport, die je beoefent in passende
sportkleding.
Ik las op internet een vermakelijk verslag van een Amerikaan uit San
Francisco die zich verwondert over de Nederlandse fietsers. Hij raakt
helemaal in de war van de onnadrukkelijke manier waarop Nederland
fietst. Losjes bij elkaar achterop zittend, zonder speciale kleding,
maar juist in een vrolijke jurk of een keurig pak met de attachékoffer
hangend aan het stuur. Naar boven
Het gemak waarmee wij op de fiets stappen is een uitstekend
uitgangspunt om het animo voor de tweewieler verder te verhogen. Met
name voor het woonwerkverkeer is er nog veel groei mogelijk. Zeker als
we bedenken dat ongeveer de helft van de mensen minder dan 7,5
kilometer en bijna 70 procent binnen 15 kilometer van het werk woont.
Dat zijn toch ideale fietstrajecten...
Nu al leggen we in Nederland een kwart van alle afstanden op de fiets
af. In de steden is het soms zelfs bijna de helft! Het zal u niet
licht vallen, maar stelt u zich Nederland eens voor zonder de fiets.
Hoe zou dat er uitzien? Ik vrees dat ons land volledig zou verstoppen,
op de weg en in het openbaar vervoer. Nederland zonder fietsen: dat
levert geen fraai beeld op. Mijn beleid is er juist op gericht om
mensen over te halen nog vaker de fiets te pakken. Het doet me goed
ook vandaag weer te merken dat mijn voortdurend pleidooi voor de fiets
veel bijval krijgt uit de samenleving.
Er is ook veel politieke steun voor. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de
initiatiefnota Fietsen in Nederland van Joop Atsma. De Tweede Kamer
behandelt die nota binnenkort en u kunt ervan uitgaan dat ik uw
Duurzaamheidsagenda daarbij zal betrekken.
De fiets is een onmisbare schakel in de MobiliteitsAanpak van Verkeer
en Waterstaat. De fiets is in trek voor de kortere, verbindende
stukjes van en naar het bus- of treinstation. Twee van de vijf
treinreizigers komen fietsend naar het station. Eenmaal op plaats van
bestemming, pakt menig reiziger een OV-fiets. De vraag groeit zelfs zo
hard dat de NS het aantal OV-fietsen uitbreidt van 3500 tot 6000. De
NS schat dat de OV-fietsen volgend jaar al 750.000 keer de stalling
verlaten.
De echte sportievelingen doen het hele stuk naar het werk op de fiets.
En dat wil ik graag stimuleren. Zo begint Verkeer en Waterstaat dit
jaar met tien grote werkgevers in de Haagse regio met een proef met
een zogenaamd mobiliteitsbudget. De werknemers van die bedrijven
krijgen een vast bedrag voor hun woonwerkverkeer. Ze kiezen zelf hoe
ze er komen, dus als ze de fiets pakken, houden ze geld over. Zo'n
financiële prikkel werkt; dat weten we ook van andere proeven.
Werkgevers zijn net zo goed geïnteresseerd in wat het kost én wat het
oplevert als zich ze zich in een fietsavontuur storten. Voor hen is er
goed nieuws. TNO brengt vandaag de opmerkelijke resultaten naar buiten
van een onderzoek naar het rendement van fietsen op het werk.
Wat blijkt? Mensen die regelmatig naar het werk fietsen, melden zich
minder vaak ziek en zijn dus goedkoper. TNO heeft gemerkt dat zulke
informatie over rendement een gevoelige snaar raakt bij de
personeelsmanagers. Ze willen ook graag weten wat fietsen betekent
voor de reistijd van hun mensen en hoe ze een fietsbeleid kunnen
opzetten. En dat is een goed aanknopingspunt als we nog meer mensen en
nog meer bedrijven aan de fiets willen helpen.
U en ik doen al veel om het fietsen zo comfortabel mogelijk te maken.
U werkt daar als leden van de Rai-vereniging aan mee door zorg te
dragen voor goed materiaal, zoals de Fiets van het Jaar die ik straks
onthul. Ik werk op mijn beurt met decentrale overheden aan goede
regionale fietsverbindingen, waardoor we de reistijd kunnen bekorten.
Mijn uitgangspunt luidt: vlot, veilig en zonder omwegen.
Ik stimuleer goede regionale fietsroutes en andere maatregelen die de
fiets aantrekkelijk maken. Dit kabinet trekt een groot bedrag uit voor
de fiets: 50 miljoen euro extra als onderdeel van de
MobiliteitsAanpak. Dat geld is voor de aanpak van stationsstallingen
en voor regionale fietsroutes. Na de begrotingsbehandeling is daar nog
20 miljoen bovenop gekomen.
In goede samenwerking met de Fietsersbond en de betrokken overheden
ben ik in 2007 onder de vlag van het Fileproofprogramma aan de slag
gegaan om vijf regionale woonwerkroutes in gebieden met veel files te
verbeteren. De eerste route Utrecht-Breukelen is in november officieel
geopend. We gaan samen met de Fietsersbond verder, om met de
ervaringen van Fileproof te zorgen dat er meer vlotte en veilige
fietsroutes zonder omwegen komen. De Fietsersbond gaat op zoek naar
nieuwe trajecten die de potentiële fietsers over de streep kunnen
trekken.
En dan de stallingen. Die zijn ook belangrijk, want je wilt je trouwe
stalen ros toch veilig achter kunnen laten? Daarom werkt VenW samen
met ProRail en de NS aan stallingen bij stations. De afgelopen jaren
zijn al 126.000 nieuwe stallingsplaatsen en bijna 11.000 fietskluizen
neergezet.
Van de weesfietsen, zoals we achtergelaten fietsen noemen, nemen we
afscheid. Onder meer in Amsterdam, Haarlem en Groningen wordt al hard
gewerkt om de achterblijvertjes op te ruimen. VenW komt dit voorjaar
samen met de NS met een soort draaiboek, hoe gemeenten dit
terugkerende probleem te lijf kunnen gaan. We zetten er bovendien een
`weesfietsteam' op, dat gemeenten een handje helpt bij een goede
aanpak.
Dames en heren,
Fietsen ontlast het milieu, het is gezond en het draagt bij aan een
betere bereikbaarheid. Werkgevers hebben er baat bij en het kan ook
heel comfortabel zijn. U zet zich in voor het beste materiaal. Hier op
deze FietsVAK toont u de laatste snufjes. Ik zet me in voor goede
fietsroutes en vernieuwde, opgeruimde stallingen. En samen werken we
aan de groei van het fietsverkeer. Wij houden de fiets hoog als
eersteklas vervoermiddel. Zodat nog meer mensen gaan zeggen: ,,ik ga
vandaag weer lekker met de fiets.''
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Fiets
Ministerie van Verkeer en Waterstaat