1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
de voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
V&W/DGMo-2008/5657
Uw kenmerk
Datum 27 januari 2009 -
Onderwerp Aanbieden implementatieplan contractvervoer Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Op 26 juni 2008 heeft u de Toekomstvisie Taxibeleid met als bijlage het rapport
"Handreikingen voor hoogwaardig contractvervoer" (TK 31521 nr 1) ontvangen.
Over het in de toekomstvisie toegezegde implementatieplan voor de verbetering
van het contractvervoer informeren wij u hierbij.
De afgelopen maanden hebben vertegenwoordigers van de taxibranche,
vakbonden, reizigersorganisaties, gemeenten, zorgverzekeraars en rijksoverheid
de toekomstvisie uitgewerkt. De sleutel voor verbetering van de kwaliteit van het
contractvervoer ligt in de wijze van contracteren en het toezien op de uitvoering
daarvan door de opdrachtgevers. Langs deze lijnen hebben wij samen met
betrokken partijen een implementatieplan opgesteld. Concreet ziet dit er als volgt
uit.
1. Informatie over kwaliteit contractvervoer
Informatie over de kwaliteit van de prestaties in het contractvervoer is een
voorwaarde om de uitvoering van de contracten goed te kunnen monitoren.
Hiervoor wordt het volgende traject uitgezet:
· bepalen van de kwaliteitsaspecten in de zeven regelingen1 van het
contractvervoer; dat kan bijvoorbeeld de dienstverlening door de
chauffeur betreffen, de voorzieningen in het voertuig en de tijdigheid van
het vervoer;
· bepalen van de indicatoren en de methode(n) om de kwaliteitsaspecten te
meten;
· vastleggen in voorbeeld- of modelovereenkomsten van de
kwaliteitsaspecten, de indicatoren daarvan, de meetmethode(n) en de
wijze waarop de opdrachtgever informatie over de uitvoering van het
contract zou kunnen verkrijgen.
1 Leerlingenvervoer, WIA-vervoer, zittend ziekenvervoer, AWBZ-vervoer, Wmo-vervoer,
bovenregionaal vervoer gehandicapten (Valys) en collectief vraagafhankelijk vervoer
(Regiotaxi)
a
Pagina 1 van 3
Met de resultaten van dit traject kunnen opdrachtgevers de kwaliteit van de
Datum
uitvoering beter definiëren en bewaken (monitoren).
Ons kenmerk
De planning is dat de resultaten van dit traject in het voorjaar van 2009 V&W/DGMo-2008/5657
beschikbaar zijn.
2. Handboek professioneel aanbesteden
Een te ontwikkelen `handboek professioneel aanbesteden' biedt opdrachtgevers
handreikingen voor een betere aanbesteding van contractvervoer. De
verantwoordelijkheid voor het contractvervoer is grotendeels gedecentraliseerd
naar gemeenten, AWBZ-instellingen en zorgverzekeraars.
Aan opdrachtnemers geeft het handboek handreikingen voor de
kwaliteitsaspecten bij aanbestedingen, de te leveren prestaties en de te
verstrekken informatie daarover. Opdrachtnemers zijn vooral taxiondernemingen.
Tot slot is een doel van het handboek de rol en betrokkenheid van gebruikers te
versterken. Dat geldt in de verschillende fasen van aanbesteding en
contractperiode, zoals bij het opstellen van de eisen bij een aanbesteding en bij
het monitoren van de uitvoering van contracten.
Het handboek zal per regeling in het contractvervoer voorbeeld- of
modelovereenkomsten bevatten met daarin de uitwerking van de volgende
thema's:
a. het betrekken van gebruikers(organisaties) bij het opstellen van
aanbestedingseisen en tijdens de uitvoering van contracten, met inbegrip
van de mogelijkheden van facilitatie van dit proces;
b. afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over de kwaliteit van
de te leveren prestaties;
c. afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over het monitoren
van de kwaliteitseisen in de contracten;
d. het opleggen van sancties als de opdrachtnemer niet aan de contracteisen
voldoet, zoals een bonus-malus regeling;
e. het bevorderen van juiste beeldvorming door verbeterde
informatievoorziening aan de gebruikers;
f. het vormgeven en bekend maken van een klachtenregeling.
De planning is dat het handboek in de zomer van 2009 gereed is.
3. Communicatie handboek
Het is van groot belang het handboek samen met betrokken partijen actief onder
de aandacht van de potentiële gebruikers te brengen, opdat het ook
daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Hiervoor zetten we gezamenlijk een
intensieve communicatiecampagne op.
Deze fase start na de zomer van 2009 en zal tot eind 2010 duren. Daarna volgt
een evaluatie om te beoordelen of de beoogde resultaten zijn bereikt.
Pagina 2 van 3
De uitvoering van het implementatieplan is inmiddels gestart. De opdracht
Datum
hiervoor is uitgezet bij het KpVV, het Kennisplatform Verkeer en Vervoer2.
Ons kenmerk
Wij zijn van mening dat we met het nu ingezette traject perspectief bieden op V&W/DGMo-2008/5657
concrete verbetering van de kwaliteit van het contractvervoer.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID,
EN WATERSTAAT, WELZIJN EN SPORT,
J.C. Huizinga-Heringa Dr. A. Klink
DE STAATSSECRETARIS VAN DE STAATSSECRETARIS VAN
VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN ONDERWIJS, CULTUUR EN
SPORT, WETENSCHAP,
Dr. J. Bussemaker S.A.M. Dijksma
2 Het KpVV ondersteunt als onafhankelijk instituut de decentrale overheden bij het
ontwikkelen en realiseren van hun verkeers- en vervoerbeleid. Daarbij staat de huidige en
toekomstige klantvraag centraal.
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat