Ondergrondse restafvalinzameling | 4. Leefbaarheid in Assendorp | 5.
Mededelingen en actualiteiten | 6. Wijkanalyse | Verslag 31 oktober
2007 | Wat verder ter tafel komt | 9. Sluiting
03. Verslag wijkplatform Assendorp 2008-04-23
Locatie
Wijkcentrum de Enk
1. Opening
De voorzitter opent de vergadering en heet de aanwezigen van harte
welkom. De voorzitter verzoekt de aanwezigen om de presentielijst in
te vullen. Er zijn geen aanvullingen/opmerkingen ten aanzien van de
agenda. De agenda wordt vastgesteld.
Vanuit de zaal wordt nog aandacht gevraagd voor het penthouse "oude
liedenhuis" (van Karnebeekstraat).
De voorzitter geeft het woord aan de heer Stavenuiter. Hij geeft een
toelichting op de stand van zaken met betrekking tot de muziektent. De
renovatie is in de eindfase aangekomen. Er wordt een groot feest
gepland tijdens Koninginnedag. De bouwhekken blijven nog wel even, de
graffiti-coating moet eerst worden aangebracht voor het bouwwerk wordt
vrijgegeven. De officiële opening is op 8 juni.
De voorzitter dankt de heer Stavenuiter voor zijn toelichting en wenst
hem nog veel succes de komende tijd.
De voorzitter meldt dat er op 19 juli 2008 een benefiet concert
georganiseerd wordt ten bate van de Clini Clowns Zwolle. Het concert
zal worden gehouden op het Assendorperplein. Er is een maximum aan het
aantal bezoekers gesteld (3.000).
Er wordt gemeld dat er een doorstart zal worden gemaakt met "Muziek in
de tent". Dit is in de tweede week van mei.
2. Protocol bouwoverlast
De voorzitter geeft het woord aan de heer van Hattum. Met een aantal
bewoners van de wijk is gekeken hoe de overlast van bouwwerkzaamheden
in de wijk zo veel mogelijk beperkt kan worden.
Er is een aansprakelijkheidsbrief (standaard) opgesteld. Bewoners
kunnen deze brief gebruiken om een bouwer (vooraf) aansprakelijk te
stellen voor schade. De brief wordt nog gepubliceerd in de
Assendorperkrant.
Gevraagd wordt of er veel overlast wordt verwacht van de vele
bouwactiviteiten aan de Assendorperdijk.
Geantwoord wordt dat er goede afspraken gemaakt zijn. De gemeente kan
niet aansprakelijk worden gesteld voor de schade, wel de bouwer.
Opgemerkt wordt dat in de van Karnebeekstraat ook sprake is van schade
als gevolg van bouwactiviteiten. Aangegeven wordt dat de
aansprakelijkheid blijft liggen bij de hoofdaannemer/projecteigenaar.
Gevraagd wordt op wie schade door bouwverkeer verhaald kan worden.
Geantwoord wordt dat er een klacht bij de gemeente (beheerder van de
weg) ingediend kan worden. De verzekering zal een uitspraak doen.
De voorzitter dankt de heer van Hattum voor zijn toelichting.
3. Ondergrondse restafvalinzameling
De voorzitter geeft het woord aan de heer Huisman. Hij geeft een korte
toelichting op het onderwerp en de stand van zaken.
Er is in Assendorp gezocht naar locaties voor de benodigde
ondergrondse afvalcontainers. Deze locaties moesten voldoen aan de
gestelde eisen en rekening houdend met eventuele kabels en leidingen.
Gevraagd wordt naar de maximale afstand. De heer Huisman geeft aan dat
er zoveel mogelijk een container op 75 meter is geplaatst (maximaal is
100 meter toegestaan).
De zorg wordt uitgesproken of studenten bereid zijn de afstand te
lopen, wordt er ook gehandhaafd? Aangegeven wordt dat er ook
handhaving zal plaatsvinden. Er is extra inzet van de medewerkers van
Toezicht & Handhaving ingepland. Zoveel mogelijk bijplaatsing
tegengaan.
Gevraagd wordt hoe vaak de containers geleegd worden. Aangegeven wordt
dat dit afhankelijk is van het aantal woningen, maar ligt tussen de 1
en 4 keer per week. In Assendorp zullen 50 containers geplaatst
worden.
Gevraagd wordt of de afstand een probleem is voor oudere bewoners. De
heer Huisman geeft aan dat de praktijk meevalt. Geadviseerd wordt om
kleinere hoeveelheden in de container te brengen. Er wordt niet
afgerekend op het aantal stortingen.
Gevraagd wordt of de grote containers weg gaan. Aangegeven wordt dat
zo veel mogelijk deze containers verdwijnen. Bedrijfsafval wordt nog
wel per leging afgerekend.
De eerste fase betreft de stationsbuurt. De informatie-avonden zijn
gehouden. Er zijn drie bezwaren naar voren gekomen. Dit is aan de
betreffende wethouders voor gelegd. Twee bezwaren zijn gehonoreerd en
1 bezwaar betrof een locatie waar geen andere plek mogelijk is. In de
stationsbuurt worden nu de containers geplaatst.
De eerste fase is bijna afgerond. De concepttekening voor de rest is
nu gereed. Er komen nog 4 fasen, deze zullen conform het traject van
de stationsbuurt worden ingevuld. De volgende fase is voor juni 2008
gepland. De andere fasen zullen na de zomervakantie uitgevoerd worden.
Het streven is om het project december 2008, maar uiterlijk maart 2009
afgerond te hebben.
Gevraagd wordt hoeveel groen er is opgeofferd. De heer Huisman geeft
aan dat er 1 boom en een aantal stukjes groen zijn verdwenen. De boom
zal worden herplant.
Opgemerkt wordt dat er bij het Medisch Centrum Assendorp 15 bomen zijn
verdwenen. Aangegeven wordt dat e.e.a. nog in de fase van de
planvorming is. Nog geen duidelijkheid over een aantal zaken. Als er
bomen verdwijnen is herplant verplicht.
Gevraagd wordt of er ook containers op de Pierik komen, de Pierik
hoort immers bij Assendorp. De heer Huisman geeft aan dat de grens
ongeveer bij de Leliestraat ligt.
Gevraagd wordt wat er met de grijze containers gebeurd. Aangegeven
wordt dat deze worden opgehaald.
Er wordt gevraagd naar de herplantplicht voor 2 bomen die langs het
Almeloos Kanaal zijn verdwenen.
Antwoord: Deze worden i.v.m. aanwezige kabels en leidingen niet ter
plekke herplant, maar elders.
Gevraagd wordt waarom het gebied niet tot de Hortensiastraat is
doorgetrokken. Aangegeven wordt dat dit punt bij de wethouder ligt.
Het onderwerp wordt afgesloten, de voorzitter dankt de heer Huisman
voor zijn toelichting.
4. Leefbaarheid in Assendorp
De voorzitter geeft het woord aan mevrouw Knol (politie IJsselland).
Zij geeft een toelichting op de werkzaamheden van de politie in
Zwolle, en in het bijzonder in Assendorp.
Naar aanleiding van diverse geluiden, geeft mevrouw Knol aan dat het
nodig is om aangifte te doen van zaken. Zonder de aangifte kan de
politie niet tot actie overgaan. Daarnaast zal de politie nu een
terugmelding naar de melder doen.
Gevraagd wordt wat er gebeurt met "oude" graffiti. Geantwoord wordt
dat de eigenaar van het pand/object de graffiti zelf moet verwijderen.
Gevraagd wordt of je naar het bureau moet komen voor aangifte of dat
dit ook via internet mogelijk is. Aangegeven wordt dat het ook
mogelijk is om via internet zaken te melden. Vanuit de zaal wordt
opgemerkt dat bij een digitale aangifte wordt gemeld dat er een
reactie komt binnen 5 werkdagen. Dit is nog weinig het geval. Mevrouw
Knol neemt het punt mee.
De heer Horstman merkt op dat de ROVA ook regelmatig graffiti
verwijdert. Meldingen van graffiti worden opgepakt en er wordt
schoongemaakt.
Gevraagd wordt op welke onderwerpen Assendorp afwijkt van andere
Zwolse wijken. Geantwoord wordt dat op het gebied van criminaliteit
Assendorp een zelfde beeld geeft als de rest van de stad.
Opmerkt wordt dat bij het Bevrijdingsfestival veel overlast is van
wildplassen. De heer Horstman geeft aan dat er hard gewerkt wordt aan
nog 2 extra rioolaansluitingen in het park. De klacht wordt serieus
genomen.
Aangegeven wordt dat er in de Zuiderkerkstraat hard wordt gereden en
tegen het verkeer in. Is er handhaving mogelijk? Aangegeven wordt dat
snelheid kan worden gemeten. Het punt kan in het team worden
besproken.
Ten aanzien van Zwolse Poort wordt gevraagd hoe de politie hier
aandacht aan besteedt. Verwezen wordt naar het protocol bouwoverlast.
De voorzitter dankt mevrouw Knol voor haar toelichting.
5. Mededelingen en actualiteiten
Festiviteiten Assendorperplein
Korte toelichting voor de omwonenden van het plein ter attentie van
het Benefiet concert. Geprobeerd wordt de communicatie zo goed
mogelijk vorm te geven.
Themabijeenkomsten bouwplannen Assendorp
De heer Kuppens geeft aan dat op 31 oktober een toezegging is gedaan
om e.e.a. voor de zomer te organiseren. Er is een datum geprikt: 25
juni 2008. De bijeenkomst heeft een inloopkarakter. Er zullen diverse
presentaties zijn ( Spoorzone, Rechtbank, Nooterhof, kleinere
bouwplannen etc). De diverse ambtenaren zullen ook aanwezig zijn.
Rechtbank
Op 22 april was de laatste bijeenkomst van de klankbordgroep. De
aanzet voor het groenplan is gepresenteerd. Aan het bouwplan wordt nog
de laatste hand gelegd. De bouwaanvraag voor 1 juli 2008 indienen. Het
plan komt dan ongeveer rond 1 oktober 2008 ter visie, er komt dan nog
een inloopbijeenkomst voor de buurt.
Parkeren vergunninghouders
Aan het eind van de vergadering kan een kaart bekeken worden met het
betreffende gebied. Fiscaal parkeren is al een aantal jaren aan de
orde in Assendorp. E.e.a. wordt clustergewijs ingevoerd. Er zal
binnenkort (vlek 6B) een enquête worden gehouden m.b.t. de eventuele
invoering van gefiscaliseerd parkeren. Stelregel is dat 25% moet
reageren, en 60% positief moet zijn om tot invoering over te gaan.
Er zal een nieuwe indeling worden gemaakt, met grotere gebieden. De
bedoeling is om voor de rest van de wijk (van sector 12) in het najaar
2008 een enquête te houden. Hierin zullen ook de eindtijden worden
meegenomen. De bedoeling is, van 3 eindtijden naar 2 te gaan.
Gevraagd wordt naar sector 12 (Zuiderkerkstraat). De parkeersituatie
is hier rampzalig. Er was al een hoge parkeerdruk (weinig
parkeerplaatsen) in de van Karnebeekstraat. Zijn er niet te veel
vergunningen verstrekt?
Voor Assendorp zijn 2640 vergunningen beschikbaar. Deze zijn allemaal
verstrekt. Er is nu een wachtlijst. Er wordt nog wel naar andere
mogelijkheden gekeken om het parkeerprobleem aan te pakken.
Gevraagd wordt of er plekken voor niet-vergunninghouders kunnen worden
omgezet voor vergunninghouders. Punt wordt meegenomen.
Opgemerkt wordt dat bewoners aan de rand veel overlast hebben van het
parkeren. Bij het gedeeltelijk invoeren van gefiscaliseerd parkeren
blijven deze problemen bestaan.
Opgemerkt wordt dat er in de wijk veel spanning is door het huidige
parkeerbeleid. Veel narigheid sinds de invoering van het
gefiscaliseerd parkeren. Aangegeven wordt dat in het verleden is door
de gemeente is voorgesteld het hele gebied te betrekken. De wijk was
hier indertijd tegen.
Gevraagd wordt of de gemeente aan het traject was begonnen als zij
alles vooruit had geweten. Aangegeven wordt dat het beter geweest zou
zijn als het gehele gebied in een keer was meegenomen.
Kamerverhuurpanden
In Assendorp is het gevoel dat er veel kamerverhuurpanden zijn. E.e.a.
is onderzocht en in de wijk is een gemiddelde van 5,4% van de panden
een kamerverhuurpand (wel verschillend over de 5 verschillende
buurten). In diverse straten is het beeld verschillend.
In het onderzoek is een aantal situaties ontdekt die niet strookten
met de betreffende vergunning. 19 situaties worden nu nog uitgezocht.
E.e.a. zal voor 25 juni 2008 worden uitgezocht en op de
themabijeenkomst worden toegelicht.
De raad heeft de opdracht gegeven om het beleid te evalueren en te
onderzoeken in hoeverre het nog nodig is om de 10%-regel nog te
handhaven.
Opgemerkt wordt dat niet vermeld wordt dat er over meer dan 200 panden
nog discussie met de gemeente is. Opgemerkt wordt dat de 10%-regel
niet wordt overschreden, echter wanneer er nog 200 panden bijkomen
(discussiegevallen) dan wordt wel de 10%-regel overschreden.
Een nieuw fenomeen is dat ouders een pand voor hun (studerende) kind
kopen, er komen vervolgens 2 of 3 studenten bijwonen. Dit is een
lastig gebied in de regelgeving. Is lastig grip op te krijgen.
Gevraagd wordt of illegale panden gelegaliseerd mogen worden.
Aangegeven wordt dat betrokkenen zoveel mogelijk de mogelijkheid
krijgen om de betreffende vergunning te verkrijgen. Uitgangspunt is:
illegaliteit opheffen. Opgemerkt wordt dat is toegezegd dat er geen
nieuwe panden meer bij zouden komen.
Gevraagd wordt of de 10%-regel geldt op postcodeniveau. Aangegeven
wordt dat er wat dat betreft onduidelijkheid is over het verzoek van
de Raad.
Aangegeven wordt dat de Raad opdracht heeft gegeven om te onderzoeken
wat de gevolgen zijn van het opheffen van de betreffende regel.
Opgemerkt wordt dat de gemeente moeite heeft een eigen regel te
handhaven. Op straatniveau kunnen er andere belevingen van de situatie
zijn. De regelgeving verandert. Er komt het zgn. "gebruiksbesluit" en
er hoeft geen gebruiksvergunning meer te worden aangevraagd voor
panden met minder dan 5 kamerbewoners. De exploitatievergunning gaat
van 3 naar 5 personen. Alleen het middel "ontbreken vergunning" blijft
over (onttrekkingsvergunning). Opgemerkt wordt dat het optrekken van
de exploitatievergunning van 3 naar 5 personen minder goed voor de
veiligheid is.
Aangegeven wordt dat er periodiek gecontroleerd gaat worden. Daarnaast
is er een groep betrokkenen die nadenkt over gedragsregels.
Premie op actie
In 2008 is er 10.000 euro beschikbaar. De wijkmanager doet een oproep
om projecten voor te dragen. Er is tot op heden 3.000 euro toegekend.
6. Wijkanalyse
In 2007 heeft de wijk gesproken met de Raad. Er zijn speerpunten voor
Assendorp opgesteld. Er wordt nu de laatste hand gelegd aan de tekst.
Wanneer de tekst klaar is, zal een Raadsvoorstel geschreven worden.
Dit wordt besproken met de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling en
de betreffende wethouders (van Dooremolen en Piek). Aansluitend gaat
het voorstel naar het College. Er zal een stuk voor wijkbewoners
worden opgesteld. Het onderwerp wordt dan overgedragen aan de Griffie.
De Raad gaat vervolgens terug naar de wijk. De politieke discussie
(bestuur/Raad) zal na de zomervakantie plaatsvinden. Wanneer een en
ander in de Raad is vastgesteld kan uitvoering plaatsvinden.
Verslag 31 oktober 2007
Bladzijde 3: Bocht Begoniaweg is netjes opgeruimd. Waarom is de
Klimopstraat eenrichtingsverkeer? Antwoord: dit was destijds een
verzoek van de bewoners.
Bladzijde 4: De afdeling Toezicht & Handhaving heeft de situatie aan
de Tulpstaat nog niet op kunnen lossen.
Geen verdere op- en/of aanmerkingen op het verslag. Het verslag wordt
vastgesteld.
Wat verder ter tafel komt
* van Karnebeekstraat (voorstel fietsstraat): onderwerp is in de
begroting meegenomen, de Raad moet nog een besluit nemen.
* Punt van Rooijensingel: de eerste zebra is aangepakt
* Penthouse: vanuit de zaal wordt aangegeven dat het penthouse niet
gewenst is (oude liedenhuis). Verbazing over de afgegeven
vergunning. Aangegeven wordt dat er nu een bezwaarprocedure loopt.
Nog geen reactie.
* Gevraagd wordt of er in park de Weezenlanden 5 visplaatsen voor
minder-validen gerealiseerd kunnen worden.
* Gevraagd wordt hoe het parkeren geregeld is tijdens festiviteiten
zoals Koninginnedag en Bevrijdingsfestival. De heer Horstman geeft
aan dat er gepoogd wordt bezoekers op de fiets te laten komen.
Punt heeft de aandacht.
* Gevraagd wordt naar de stand van zaken mbt Dellen Wuijts.
Aangegeven wordt dat er nog niets bekend is. Komt op de
bijeenkomst van 25 juni terug.
9. Sluiting
De voorzitter dankt iedereen voor zijn of haar inbreng en sluit de
vergadering.
Bron: A Stronkhorst
Datum van 17-06-2008 tot 16-06-2009
Gemeente Zwolle